עמוד הבית » ״איפה אנה פרנק" סרט האנימציה הפנטסטי של הבמאי ארי פולמן פותח את פסטיבל הקולנוע בירושלים

״איפה אנה פרנק" סרט האנימציה הפנטסטי של הבמאי ארי פולמן פותח את פסטיבל הקולנוע בירושלים

צילום עדי וייס
למרגלות בריכת הסולטן בירושלים, הוקם מסך קולנוע ענק לצורך הקרנת הסרט ״איפה אנה פרנק״ אליו התווספה מערכת סאונד עוצמתית.

הסרט שעשה את הופעת הבכורה שלו בפסטיבל קאן וזכה לתשבוחות רבות נבחר להיות מוקרן כסרט הפותח הראשון באירועי פסטיבל הקולנוע בירושלים.

אלפי אנשים עטויי מסכות, תפסו את מקומותיהם נרגשים על כיסאות הפלסטיק הקשיחים מתחת לכיפת השמים. מצומררים קלות, הן מהתרגשות והן בשל צינת הערב הירושלמי הקריר המבשר את בו הסתיו חשנו את ההתרגשות האופפת את הקהל לקראת הקרנת הבכורה של הסרט המדובר.

לאחר דברי ברכות אשר נישאו ע״י שר התרבות והספורט מר חילי טרופר, נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש העיר מר משה ליאון עלה לבמה הבמאי ויוצר הסרט מר ארי פולמן והקדיש את הקרנת הבכורה לכבודה של אשת הנשיא לשעבר הגב׳ נחמה ריבלין ז״ל. הבמאי, שיתף את קהל הנוכחים ברגעים פרטיים אשר חווה לפני כשלוש שנים בעת שהייה משותפת עם אשת הנשיא וציטט את דבריה ״חופש אומנותי לא דורשים לא מבקשים פשוט לוקחים״.

בעת, שתאר את התהליך ליצירת הסרט הודה לשותפים הרבים לתהליך הממושך שארך כשמונה שנים ומאתגרות. את הגיבורה בסרט אנה פרנק הוא הקביל לאלוהים באומרו ״שהיא קצת כמו לאלוהים״ יוצרת דמות אנוש עפ״י בחירה אישית.

צילום עדי וייס

פולמן וצוות האנימטורים העצום שלו לקחו על עצמם אתגר אמיץ במיוחד בבואם להציג באופן מקורי יצירה ספרותית כל כך מפורסמת ופופולרית באופן שימשוך קהל ויתן ערך מוסף לצפייה בסרט יוצא דופן.הוא הודה שאת ההחלטה לעשות עיבוד קולנועי חדש ומקורי הוא בחר לעשות בין היתר בגלל היותו בן לניצולי שואה.

ביומנה של אנה פרנק 1942-1944, בו היא מתעדת בין השאר, את התקופה שבה הסתתרה יחד עם משפחתה מאימת רדיפת הנאצים במחבוא בבית המשרדים של חברת אופקטה באמסטרדם היא מאפשרת לקורא להזדהות עם נפשה הסוערת של נערה, עם עולם דמיון מפותח בו ניחנה וכישרון ספרותי נדיר ולהתחבר לרגשותיה פחדיה ותקוותיה ע״י תיעוד נדיר של מה שהיא חווה בעת מוראות המלחמה. יומנה האישי האיקוני של אנה פרנק הינו יצירה ספרותית ראשונה במעלה וזכתה לתרגום לעשרות שפות ועיבודים קולנועיים רבים.

צילום עדי וייס

בסרט , ״איפה אנה פרנק״ מביא פולמן את הטוויסט בעלילה בדמותה של ״קיטי״ חברתה הבדיונית של אנה המאפשרת לו לדלג בין נתיבי העבר להווה ע״י שימוש מושכל במסמך היסטורי וספרותי ראשון במעלה יומנה של אנה פרנק.

הסרט ,נפתח בסצינה מעוררת התפעלות יום חורפי במיוחד באמסטרדם, גשם זלעפות יורד מעל ראשיהם של המבקרים הרבים הממתינים מחוץ למוזיאון אנה פרנק. אוהל של משפחת פליטים נעקר ממקומו מול המוזיאון ונסחף עם רוחות אימתניות וגשמי זלעפות. במוזיאון, ישנה זכוכית שמגינה על יומנה המקורי של אנה המוצב לראווה למבקרים, הזכוכית מתנפצת וטיפות דיו נוטפות על הדפים המכוסים בכתב יד.
האותיות מתחילות להסתלסל כלפי מעלה אל מחוץ ליומן (מוטיב שחוזר על עצמו במהלך הסרט).

דמותה של ילדה אדמונית חייכנית וסקרנית מגיחה לעולם. קיטי,חברתה של אנה שאליה מפנה אנה את המילים שכתובות ביומנה. לאחר שבעה עשורים מהזמן בו חיה אנה וכתבה את יומנה מגיחה אנה לאוויר העולם, כשהיא אינה מודעת לכך שאנה איננה בין החיים. היא מגיחה ונעלמת ע״י זכרונות עבר ומציאות עכשיו ומתחילה לתהות לאן נעלמו אנה ובני משפחתה. ״איפה אנה פרנק" הינו מסע בין עבר וסבל של עם שנסחר לסבול בשל היותו מיעוט לסבלם בממציאות עכשיוית של מיעוטים אחרים בעולם החיפוש של אנה אחר חברתה הנעדרת.

בזכות האנימציה המופלאה והניתור בזמנים ממבקש פולמן מהצופים לצאת מהאדישות השוררת בעולם לרגל משבר הפליטים, המותיר רבבות של משפחות בעוני בסבל וללא קורת גג.

הסרט החדש של פולמן מביא איתו מקוריות, תעוזה, כשרון ואומץ.

מאת: עדי קציר סייג

הוספת תגובה

הוספת תגובה