עמוד הבית » אתרי מורשת עולמית בהודו – הטאג' מהאל ומבצר אגרה

אתרי מורשת עולמית בהודו – הטאג' מהאל ומבצר אגרה

הטאג' מהאל צילום: רוני גורופי
כתבה שלישית בסדרה

אתר מורשת עולמית הוא אתר שהוכרז והוכר על ידי ועדה מטעם ארגון אונסק"ו של האומות המאוחדות, כאתר מיוחד, שראוי וחשוב לשמרו בשל ערכו המהותי למורשת המשותפת לחברה האנושית בכללותה. ראשי התיבות אונסק"ו באנגלית מתייחסים ל:

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

אתרים שנכללים ברשימה זו זוכים בתקציבי שימור, במעמד תדמיתי ויוקרה. ישנם כ- 1,150 אתרי מורשת בעולם אשר מחולקים ל-3 קטגוריות: אתרי תרבות, אתרי טבע ואתרים שמשלבים תרבות וטבע. מתוכם 40 אתרים נמצאים בהודו נכון ל-2021 (32 אתרי תרבות, 7 אתרים טבעיים ואחד משולב).

הטאג' מהאל צילום: רוני גורופי

בסדרת הכתבות הזו נעסוק באתרי המורשת העולמית המרתקים והמעניינים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר והפעם הכתבה מוקדשת לעיר אגרה, בה נמצאים שני אתרי מורשת עולמית חשובים – הטאג' מהאל, אולי האתר המפורסם ביותר והמזוהה ביותר עם הודו ומבצר אגרה.

אגרה  Agra 

אגרה שוכנת על גדות נהר היאמונה Yamuna במדינת אוטר פראדש (U.P) והיא ידועה בעיקר כמקום משכנו של הטאג’ מהאל המפורסם. אגרה הושפעה רבות מכיבושים חוזרים ונשנים של שליטים מוסלמים גדולים ואף שימשה כעיר הבירה של הקיסרות המוגהולית.

מאורעות אלו השאירו את חותמם בדמות מבנים בעלי ארכיטקטורה שאין כדוגמתם בעולם כולו.בעיר אגרה שוכנים שני אתרים שהוכרזו על ידי מועצת אונסק”ו, כבעלי מורשת עולמית חשובה – הטאג’ מהאל ומבצר אגרה.

 הטאג’ מהאל   Taj Mahal

מבנה קבורה מפואר זה הוא אחד הבניינים המפורסמים, לא רק בהודו אלא, על פני כדור הארץ כולו.הטאג' הוקם לזכרה של ארג'ומנד באנו בגאם, הידועה בכינוייה 'מומטאז מהאל' – “גברת הארמון” אשר היתה אשתו האהובה והמועדפת של השליט 'שאה ג’האן' Shah Jahan, ונפטרה במהלך לידת ילדם ה-14.

מספרים שלאחר מותה של אשתו, שאה ג'אהאן איבד עניין בענייני הממלכה והיומיום והקדיש את כל הונו ומרצו בבניית המבנה המרשים ביותר בעולם כחלקת קבר עבורה. כך הוא רצה להראות את גודל אהבתו אליה. המבנה המרשים מצופה שיש לבן ומשובץ ציורי אבן, נבנה בסימטריה מדוייקת להפליא על ידי טובי הבנאים, הצורפים, האדריכלים, והסתתים מהודו ומהעולם.

הטאג' מהאל צילום: רוני גורופי

כל אלו עמלו על בנייתו במשך כ- 22 שנים, לבסוף נשלמה בנייתו בשנת 1653.כחלק מהתכנון המושקע נכלל גם הגן המפואר המקיף את המבנה אשר שוכן לגדות היאמונה.הכיפה הגבוהה הנישאת על ראש הבניין והפכה למאפיין המזהה אותו קוטרה 18 מטרים וגובהה 24 מטרים וממש מתחת לה טמון ארונה של מומטאז מהאל.

מלבד לסימטריה הכמעט מושלמת של הטאג' מהאל, דבר מרשים נוסף שרואים שם זה את אומנות ה'פרצ'ינקארי' Parchinkari –  שיבוץ האבנים הטובות בשיש.

אומנות עדינה ומרהיבה זו היא אחד הדברים המרכזיים שהופכים את הטאג' מהאל ואתרים נוספים באגרה למדהימים בקנה מידה שכזה. בשלב ראשון את השיש שהוא חומר מאד קשה חורטים בצורה שרוצים ליצור. לאחר מכן את האבנים חותכים ומשייפים להתאים בדיוק רב לתבנית שנחרטה.

ככל שמשלבים יותר אבנים וככל שהן יותר קטנות, כך המחיר עולה והיצירה נחשבת מורכבת יותר.

האבנים העיקריות שמשמשות לפרצ'ין קארי הן: לאפיס לזולי (כחול), גרנט (כתום), קרנליאן (כתום) ג'ספר (צהוב), ג'ייד (ירוק), אם הפנינה ועוד…  האומנות החלה בעת הקדומה באיטליה והגיעה להודו לפני כ-400 שנים בתקופת השלטון של המוגהולים. עד היום חלק מהצאצאים של האומנים המקוריים שגם עבדו בטאג' מהאל עדיין עוסקים בכך וניתן לרכוש מיצירותיהם.

*שימו לב – בימי שישי הטאג' מהאל סגור למבקרים

מבצר אגרה    Agra Fort

מבצר אגרה הוקם בפקודתו של השליט המוגולי אכבר הגדול, על פי ממצאים ארכאולוגים המבנה היה קיים ואכבר כנראה רק שיפץ אותו.המבצר המרשים, העשוי אבן חול אדומה, שימש כארמון של ג'הנגיר (בנו של אכבר) ושל בנו שאה ג'אהאן אחריו, אז שובצו כתליו בשיש ובציורי אבן.

המבצר עצמו מכיל כמה מבנים בתחומו אשר שימשו למסגד, אולמות התכנסות, אולמות זיכרון ולארמון.המבצר מוקף בחומה אדירת מימדים ועבה בעלת צורה כשל סהר כאשר הקיר הארוך והישר הוקם על גדת נהר היאמונה.

מבצר אגרה צילום: רוני גורופי

במשך 9 שנות חייו האחרונות שאה ג'אהאן, היה עצור על ידי בנו אורנגאזב וספון בין קירות המבצר שהיווה עבורו כלוב של זהב. מכאן הוא יכל להשקיף אל עבר הטאג’ מהאל, שם קבורה אשתו האהובה.

מבצר אגרה צילום: רוני גורופי

בנו כלא אותו כדי למנוע ממנו לבזבז את ההון העצום של האימפריה על בנייה מצדו השני של נהר היאמונה של העתק של הטאג' מהאל בשיש שחור כחלקת קבר עבור עצמו.בסופו של דבר שאה ג'האן נקבר גם הוא בטאג' מהאל לצד אשתו האהובה ולא כפי שתכנן…

—————————

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה".

מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו.

רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן. רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

 

 

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה