עמוד הבית » בלעדי: יקב בן נון, מחדשים מסורת ייצור יין בת יותר מ 3,000 שנה והכול בתל גזר

בלעדי: יקב בן נון, מחדשים מסורת ייצור יין בת יותר מ 3,000 שנה והכול בתל גזר

צילום באדיבות יקב בן נון
"כשהגעתי וראיתי לפתע את המדרון המתון הצופה אל תל גזר ואת עשרות הגתות הפזורות בשטח הבנתי שמה שצריך להקים כאן זה כרם ויקב. לקחתי את כל יתרת החסכונות ונטעתי כרם".

מניסיוני כאשר מגיעים לבקר ביקב כלשהוא לרוב מכניסים אותך המארחים לחדר החביות המרשים או לכרם הסמוך. זה כבר כמעט ריטואל קבוע. ד"ר דני יניב הבעלים והשותף של אדי ביקב בן נון הממוקם, כמה מפתיע, בכפר בן נון שבמועצה אזורית גזר חיכה לנו בפתח היקב. "עוד לפני שצעדנו פנימה מייד כיוון אותנו החוצה אל מעבר לכרם המטופח הצמוד ליקב ומחוץ לגבולות הנחלה המושבית אל שדה בור שבתקופה זו של תחילת החורף היה מכוסה קוצים ועשבייה יבשה. אנחנו מתנהלים באטיות אחריו והוא מקפץ בין הרגבים והסלעים "אתם חייבים לראות משהוא לפני שאנחנו מדברים על היקב שלנו" מבהיר דני.

אחרי מספר דקות של הליכה מאומצת מתגלה גבעה נישאה ממול. דני מצביע ומספר, הגבעה הצנועה הזאת היא מקום מושבה של אחת מ 5 הערים הגדולות והחשובות של ממלכת ישראל מימי שלמה המלך. תל גזר לפני כ 3,000 שנה הייתה זו עיר ממלכה מבוצרת שנכבשה ויושבה מחדש על ידי בני ישראל.

צילום באדיבות יקב בן נון

זו איננה סתם סברה או השערה בסמוך לתל נמצא לוח גזר – לוח אבן ועליו הכתובת העברית העתיקה ביותר שנמצאה בארץ. הדבר שהכי הדליק את דני היא העובדה שכל השטח מכאן ועד לאופק מלא שרידי מתקנים חקלאיים החצובים בסלע ובהם גתות רבות המעידות שגם לפני 3,000 שנה הייתה פה פעילות ענפה של ייצור יין. המקווה החצוב שנמצא ממש בגבול הכרם של דני מוכיח שמדובר על משפחות יהודיות שהתגוררו במקום והגת העתיקה שנחשפה מעידה על פעילות ייצור יין לתצרוכת משפחתית.

לוח גזר הכתוב עברית עתיקה

כשחזרנו אל היקב העטוף במדשאה מוריקה וכרמי גפנים מטופחים, סיפר לנו דני את סיפורו של היקב המיוחד הזה.
במקצועי אני רופא משפחה ומומחה למחלת הסוכרת. יין היה תמיד תחביב אבל בהחלט לא עיסוק מרכזי. לפני כמה שנים רכשתי את המשק בו אנו יושבים. המשק היה מבנה הרוס ושדות קוצים. כשהגעתי וראיתי לפתע את המדרון המתון הצופה אל תל גזר ואת עשרות הגתות הפזורות בשטח הבנתי שמה שצריך להקים כאן זה כרם ויקב. לקחתי את כל יתרת החסכונות ונטעתי כרם.
בהמשך הצעתי לחבר ותיק אדי המתגורר באזור להתחיל ולייצר עימי יין. לקחנו שנינו קורסים רבים ושונים והתוצרת הלכה והשתפרה.

באחד הימים הגיעה לביקור אילנית צמח המנהלת הנמרצת של ענף התיירות במועצה אזורית גזר בה מצוי המושב. אילנית בעצמה ייננית מנוסה ומוערכת, טעמה כמה מהיינות המיוצרים ובקשה 2 בקבוקים לצורך הגשה לתחרות יין. דני ואדי ההמומים סירבו בהתחלה "הרי אנחנו ממש קטנים ורק בראשית הדרך יש כל כך הרבה יקבים אחרים ותיקים ומפורסמים בסביבה" טענו. אילנית התעקשה. ובטח כמו שכבר הבנתם אחד הזוכים בתחרות טרה וינו של אותה שנה היה היין האדום והמפתיע של יקב בן נון.

צילום באדיבות יקב בן נון

אט אט הגדלנו את נפח הייצור והתחלנו לייצא לארצות הברית יחד עם המכירה בארץ.באחד הימים קיבל דני מכתב הממוען ליקב בן נון מכתובת לא מוכרת ביפן. לא היו לנו שום עסקים ביפן ולקבל מכתב נייר כתוב בכתב יד עם בול, זה עניין מפתיע ומסקרן בפרט כשהוא מגיע מיפן . במכתב סיפרה הכותבת באנגלית שהיא מתעתדת להגיע לישראל כדי לבחון את יינות מנזר כרמיזאן שנמצא בקרבת בית לחם בשליחות ארגון הגג של הכנסייה הקתולית ביפן. שלחנו מכתב חזרה ובו הודינו לה על הפניה והצענו שתגיע גם לבקר אותנו כשהיא בארץ. זמן קצר אחר כך קיבלנו אי מייל – אני בירושלים הודיעה לנו.

החלטנו שאם היא עשתה את כל הדרך מיפן לירושלים מן הראוי שאנחנו נבוא ונאסוף אותה מירושלים לכאן.
בילינו ערב מהנה עם המון יין מתוצרתנו ויין סאקה יפני שהאורחת הביאה ובטוב ליבנו ביין שאלנו איך מכל היקבים בישראל בחרה דווקא אותנו. האורחת סיפרה שהיא שלחה מכתבים ל 50 יקבים בסביבות ירושלים והרי יהודה רק אתם עניתם היא אמרה. מאז יש לנו פעילות יין משמעותית וייחודית גם ביפן.

כל הסיפור מסופר לנו תוך כדי לגימה של אחד מיינות הבלנד המצוינים של היקב.זהו יין ה Red Reserve של יקב בן נון זהו בלנד בוטיק בסגנון צרפתי-בורדולזי, המכיל קברנה סובניון 50%, מרלו 26%, פטיט סירה 12% ופטיט ורדו 12%. הענבים נבחרו בקפידה בבציר ידני מכרם בגבעת ישעיהו. היין עבר יישון בחביות עץ אלון צרפתי משובח במשך 12 חודשים. היין עשיר בארומות פרי, מאוזן, עם גוף מורגש ומהנה מאוד לשתייה.

יקב בן נון מייצר 7 יינות זניים שונים וייחודו הוא בבלנדים אותם הוא מרכיב. תהליך יצירת הממסך (הבלנד) המיטבית הוא ארוך ומעורבים בו ייננים, מבקרי יין וחברים המתכנסים למספר פגישות בהם מתקיים ומייצרים את הבלנד הרצוי עליו יש הסכמה פה אחד.

צילום נני ויגאל דקל

דני לקח את תהליך הסינרגיה של יצירת הבלנד והפך אותו באופן יצירתי להפליא, לכלי ליצירת שיתוף פעולה בין מנהלים.
יקב בן נון מציע סדנאות מנהלים שנמשכות מספר מפגשים במהלכן יוצרים המשתתפים את הבלנד הייחודי שלהם ומייצרים חבית יין שהיא ייחודית להם. בסוף התהליך מקבלים המשתתפים 300 בקבוקי יין הנושאים את השם שלהם ומשמרים חותם ייחודי להם.

ביקורים ביקב
יקב בן נון, מארח למפגשי טעימות יין המלווים בגבינות ולחמים מיצרני בוטיק מקומיים בימי שישי באופן קבוע בין השעות 10:00-14:00 וביתר ימות השבוע בתיאום מראש בלבד. שבת סגור.
לתיאום ביקורים 050-7568159.

לרכישה: https://wineli.co.il/