עמוד הבית » בלעדי : "טוסקנה זה כאן" יקב מוניץ

בלעדי : "טוסקנה זה כאן" יקב מוניץ

צילום נעמה משיח כהן
יש אנשים שיודעים מגיל קטן במה הם ירצו לעסוק כשיהיו גדולים ויש אנשים שמגלים זאת בצורה קצת אחרת. האחים איתי ושראל מוניץ הם דוגמא חיה לכך.

אני יושבת בשעת ערב מאוחרת בגינה שבביתי עם בקבוק יין  לא מוכר שעליו כתוב "יין שקמה מתוצרת יקב מוניץ". לקחתי לגימה אחת ואז עוד אחת והרגשתי את טעמו של היין המורכב מתערובת של טעמי עץ  מעושן קלות, ארומה פירותית. טעם לא שגרתי. עכשיו אני כבר מסוקרנת, ועם כל לגימה שאני לוגמת מהיין אני תוהה לעצמי מה הסיפור של היין הזה. כשאני אוהבת משהו אני חוקרת עליו , מחפשת את הסיפור שמאחוריי כל דבר, את האנשים, התהליך והמסע עד לתוצר שנמצא לי בידיים.

כך, פגשתי את איתי מוניץ, הבעלים של יקב מוניץ, מול הנוף המסחרר של הרי יהודה שמעתי את הסיפור מעורר ההשראה של איתי.

בשנת  2015  איתי התגורר בקריות ועסק בתחום התוכנה. אחיו שראל התחיל ללמוד בפקולטה לחקלאות וכסטודנט עבד ביקב סתריה , תוך שנה הוא החל לנהל את היקב.

ב- 2016 שאל בעל היקב את האחים אם הם מעוניינים להיות המנהלים הבלעדיים של היקב. כל מה שהוא ביקש התמורה היא חבית יין אחת מהמותג "שביב" בבעלותו. הרעיון קסם להם והם החלו לייצר את היין שהיה כולו שלהם היצור הראשון היה של חבית  של יין מסוג קברנה סוביניון.

בשנת 2017 ייצור היין הפך להיות עניין יותר רציני, הם רכשו חבית צרפתית  איכותית חדשה ליין על מנת שתתן להם את  אפקט של ארומה מיוחדת ומשם הגיעה הצעה עסקית של שותפות ניהול היקב וייצור יין עבור בעל היקב וגם עבור עצמם.

לאחר שנה נוספת היה ברור שהיקב הקטן במושב צר מלהכיל והם העתיקו את היקב לנגוהות שבאזור לכיש – הידוע גם כ- "טוסקנה הישראלית"

למרות שכל אחד מהאחים לבית מוניץ הגיע מעולם תוכן אחר, הם גילו שהם "משלימים אחד את השני".  שראל אחראי על בחירת הזנים, הכרמים ואיכות הענבים ואיתי מנהל את כל התחום התפעולי מסחרי. לאחר בניית היקב, הם החלו לחפש כרמים איכותיים שיתאימו לצרכים ולטעמים שלהם.

 

צילום נעמה משיח כהן

מה מושך אותך בלייצר יין ?

" מאז ומעולם אהבתי לשתות יין ומאז שהתחלתי לייצר יין אני מגלה כל פעם מחדש דברים על היין , זה המון ניסוי וטעייה ותהליכים מורכבים אבל יש משהו מעבר לכך. הקסם הוא שאפשר כל הזמן לייצר טעמים חדשים תמיד אפשר אז ללקחת כמה זנים מערבבים ויוצרים תערובת ייחודית (בלנד) ומה שיוצא פשוט יצירתי ומפתיע.

את יין שקמה שגרם לך לחפש ולמצא אותי, לדוגמא לא תכננו לייצר, תכננו יין אחר, עשינו בלנד וההשפעה של החביות יצרה סינרגיה וטעמו יצא מושלם." הבעייה היחידה היא שכנראה לא נצליח לשחזר את היין הנפלא הזה ב 100% והמלאי הקיים בהחלט מוגבל.

קוראי מוקסיני יכולים לנצל את ההזדמנות ולרכוש את המארז במבצע מיוחד ולצערי כנראה גם חד פעמי.

לפרטי המבצע הקש כאן:

https://meshulam.co.il/purchase?b=eb220edcc690e094640cba315e32f2c5

כיצד אתה מתרשם משוק היין הישראלי?

"היום יש יותר אנשים המבינים ביין איכותי, וישנם לא מעט לקוחות שמוכנים לשלם בעבור בקבוק משובח .

יש לקהל הישראלי המון ידע בתחום. הישראלים החלו לרכוש מקררי יין , החלו להכין  מרתפי יין  וזה ענף מאוד מתפתח בארץ." בנוסף יש אלמנט שמתאים לאופי הישיר והדעתני של הלקוח הישראלי הממוצע, אתה יכול להיות האדם שממש לא מבין בתחום, אך אתה יכול לומר האם זה טעים לך והרי זה העיקרון הכי חשוב.

התפקיד שלנו ביקב הוא לייצר יין טעים במחיר שפוי .זה האתגר גדול, אתה עומל במשך שנה וחצי ובסוף הבקבוק מגיע לשולחן של מישהו בלי שהוא מודע  לתהליך הארוך של הייצור: הארוך והמורכב. וביננו לא התהלך הוא חשוב הכי חשוב זה האם היין טעים לך.

לכרמים יש השפעה על איכות היין?

אחי שראל שהוא בעל תואר דוקטור במדעי הצמח ומתמחה בגידול גפנים ליין. הגורם המכריע באיכות היין הוא איכות חומר הגלם הווי אוצר הענבים.

יש השפעה רהנ גם לקרקע על איכות הענבים, לכן לא די לבחור את זני הענבים אלא גם את אזוריי הגידול וקרקע הגידול. הכרם הראשון  עימו התקשרנו היה בהרי ירושלים וכיום יש לנו כרמים במצפה רמון, נגוהות, ובצפון, אנחנו מחוברים לאדמה ומחפשים תמיד שיתופי פעולה עם חקלאים וממקסמים את הידע של שראל על מנת שנוכל לרכוש את הענבים הכי טובים  ואיכותיים.

צילום נעמה משיח כהן

 איך ישראל נתפסת בעולם היין ?

" האירופאים לא מחזיקים מישראל כמעצמת יין.  במהלך ביקור עם הצוות שלי בשווייץ התעקשתי להזמין  יין ישראלי ולא שוויצרי ,למרות שהייתה רתיעה ראשונית מצד המארחים התוצאה הסופית הייתה שהם עפו על היין , בסופו של דבר הוזמנו כמה בקבוקים וזה גרם לי להבין שעל אף שהיין הישראלי איננו בעל מוניטין בינלאומי אבל עדיין קיים פוטנציאל בינלאומי גדול. וזה כמובן מעבר לשוק בכמעט שבוי של שוק היין העולמי הכשר ששם כמעט ואין ליין הישראלי תחרות.

מה השפעת מגפת הקורונה מבחינה עסקית?

"לעולם לא אשכח, בתחילת פברואר 2020 עשיתי השקה  גדולה ומוצלחת בביתי ולאחר יומיים של מכירות שיא נכנסנו לסגר הראשון , הבנתי שאני צריך לפעול מהר ולהתאים את העסק למצב. ותוך שבוע וחצי הקמתי מערך משלוחים ,החברים שלי החלו להזמין בקבוקים ובפרט כאלו שמעולם לא היה להם עניין ביין , רובם ישבו בבתים אכלו המון והחלו לצרוך יין , לדעתי לא כל היקבים יוכלו לשרוד את המגפה, היא פגעה כלכלית בהמון יקבים שמכרו באופן בלעדי למסעדות ולאירועים. גם אנחנו ביטלנו המון אירועי יין ובשר, עם זאת הצריכה הביתית של יין בהחלט עלתה בצורה משמעותית כך שאין ספק שהשוק משתנה מול עינינו."

בעוד 5 שנים לאן תרצה להגיע ?

"אני חושב שמבחינת היקב נהיה יותר מבוססים ומוכרים לצרכן ונמשיך לעסוק בתעשיית היין ."

מה  הכי מרגש אותך בתהליך ?

" הדינמיקה בני לבין אחי, יש בנינו המון  וויכוחים אך יחד עם זאת אנו משפחה ושותפים עסקיים, כל אחד רואה את הדרך שלו ובסוף דרכנו מצטלבות, למרות  שאני בא מעולם ההייטק ומצאתי את עצמי כמה פעמים בוצר ענבים – חיבור אמיתי לקרקע ."

תוך שלוש שנים מאז הקמת היקב ידענו לאן פנינו מועדות. אין יותר מרגש מלראות את הבקבוקים עם השם של מותג היין  שהוא גם שם המשפחה שלנו מתנוסס על בקבוק יין שאני ואחי ייצרנו בעצמינו.

לפרטי המבצע הקש כאן:https://wineli.co.il/

מאת: שני שרמן

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה