עמוד הבית » יסוהירו סוזוקי – הרף עין – מוזיאון טיקוטין חיפה

יסוהירו סוזוקי – הרף עין – מוזיאון טיקוטין חיפה

צילום: סטודיו האמן סוזוקי
הרף עין: מאבטקי ביפנית או BLINKING באנגלית, כפי שהיא נקראת, היא תערוכה עוצרת נשימה, שאסור למצמץ בה, כי בכל הרף עין משהו משתנה. או אולי דווקא כדאי למצמץ והרבה. ככה רואים יותר. הרף עין איננה תערוכה שגרתית. היא יוצרת הרמוניה וסנכרון תוך התבוננות חדשה ומזוית לא שגרתית, על מה שנראה לנו, לכאורה, טריוויאלי.

הקשר היהודי הסמוי:

רבי נחמן מברסלב אמר ושאל:  "העבר – אין, העתיד – עדיין, הווה – כהרף עין, והדאגה מניין?" דבריו הן תמצית של התמצית של הפילוסופיה האמנותית שמציג יאסוהירו סוזוקי –שאולי אפילו לא מכיר את משנתו של רבי נחמן שלנו.

האמן היפני – יסוהירו סוזוקי:

יליד 1979, למה זה חשוב לציין את שנת לידתו? כי הוא עדיין צעיר אך מאד ותיק בנשמתו ובמסר שהוא מביא. יסוהירו, למד עיצוב וכל המיצגים שלו כוללים פילוסופיה עמוקה וחובקת כל שבה האדם הוא נקודת החיבור בין כל הדברים כולם. גם בהיותו צופה בתערוכה – נפתחת כמעין מודעות עליונה ונשגבת הצופה בצופה, המתבונן ביצירה והיצירה לפעמים ואולי תמיד מתבוננת בו בחזרה ונוצרת מערכת יחסים בלתי שגרתית ונעימה בין היוצר היצירה והצופה. אולי כמו שהבורא שלנו מתבונן בנו מתבוננים במעשי ידיו להתפאר ומתפעלים – אפילו להרף עין.

מיצגים בתערוכה:

מתוך מחשבה כזו, יסוהירו מעניק לעץ עיניים במקום עלים, לספר דפים עשויים עלים, כרית ישיבה דמויית עלים, פותח את כדור הארץ בריצ'רץ' ומגלה שהעולם עשוי שכבות, רואה את השובל של ספינה בים ורואה כאילו היא פותחת מעטה מים בריצ'רץ' סמוי ומתוך כך הוא בונה ספינה אמיתית בצורת ראש הרוכסן שממש נראה זהה ומשיט אותה כך שזה נראה מדוייק כמו פריפה של שולי גלימת מים.

צילום: סטודיו האמן סוזוקי 

ספר ענק שעליו מוקרנים כלי הים ההולכים וחוזרים בתצורותיהם המיוחדות החוזרות ונשנות בחדר חשוך, המזמין את הצופים לתהליך מדיטטיבי פנימי בו צפות ועולות תמונות פנימיות בתוך המתבונן ובינה חדשה נולדת שאפילו האמן אינו יכול לשערה. הוא יוצר את המרחב הבטוח והמזמין והיצירה הייחודית והחד פעמית, אינה יכולה שלא להתרחש.

צילום: סטודיו האמן סוזוקי 

קשה לתאר את כל במיצגים ואת עומקם, זה הזמן לקחת זמן מיוחד לעצמכם, לדעת שחניה היא לא הצד החזק של המקום ופשוט להתמסר ליצירות המשרות שלווה ושלום פנימי, הרמוניה וחיוך רחב. כן, חוש ההומור של האמן פשוט מהפנט.

והקוקיה – אל תפספסו את הקוקיה בחצר. אם בזמן שהותכם שם תשמעו את קולה עליכם לדעת שהנכם ברי מזל במיוחד. יש על זה סיפור אמיתי, שובה לב, שמספר הרבה בשבחה של מתינות רוח.

וכן, יש גם הדרכה לי שרוצה.

תרבות יפן:

משתקפת בתערוכה בכל יופיה. המחשבה, העדינות, האיפוק, חוש ההומור, ההרמוניה, השקט הפנימי והגות שכל פרט ביקום מאפשר, מעצם בריאתו וקיומו והיכולת של האדם בלבד לשלב בין כל הדברים כולם וליצור יצירה חדשה מחומרים יומיומיים וכמעט מובנים מאליהם.

צילום:סטודיו האמן סוזוקי 

דני קרוואן:

בסיום השביל אליו מוליכה התערוכה הרף עין, נמצא אולם קסום של החלק היהודי ביפן. דני קרוואן שהיפנים העריכו מאד את עבודותויו, הזמינו אותו ליצור 3 אתרים במקומות מקודשים. השילוב של דני קרוואן, מחשבתו בסמלית המרומזת והמותאמת כל כך לחשיבה הפילוסופית היפנית – יצאו 3 אתרים יפהפיים שכל אחד מהם הוא מסע פיזי האיזור מיוער ולעיתים מושלג – בחוץ וגם בפנים. במוזיאון טיקוטין נמצאים דגמים של המקומות סרט וידאו ועוד תמונות של האתרים המרהיבים. שילוב של טבע חיצוני, המשתנה בעונות השנה, עם הטבע הפנימי הייחודי, שכל אדם נושא במהותו פוסעים אלה בתוך אלה ויוצרים קליידוסקופ חד פעמי וייחודי שאין שני לו.

יש כמה מילות סיכום?

אי אפשר לסכם חוייה כזו כמו שעברנו במוזיאון טיקוטין. כשנוגעים באינסוף קורה ההיפוך של הרף עין. היא נשארת בפנים עוד זמן רב והגלים המפכים שלה חוזרים שוב ושוב, עם מתנות מופלאות מבפנים ומבחוץ. מומלץ לשריין זמן מספיק ונינוח, זה מאפשר לעבור את המטה טרנספורמציה הטמונה כמתנה בזמן המיוחד הזה, שעובר כהרף עין. תודה.

אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס

נעילה: 23 באפריל, 2022