עמוד הבית » 'מחווה לכדור הארץ – הגרסה הישראלית' – רשמים מתערוכה

'מחווה לכדור הארץ – הגרסה הישראלית' – רשמים מתערוכה

צילום: אבנר אברהם
בשבת האחרונה ביקרתי בתערוכה שכולה הצדעה לעולם מחזור החומרים והפיכת התוצרים למוצרים – מאמנות ועד מוצרים שימושיים. בראש ובראשונה הגעתי לתערוכה כדי לפרגן לאילנה כרמלי לנר, חברתי ללימודי המוזיאולוגיה ואוצרות באוניברסיטת תל-אביב. מאז היא עושה חיל ואוצרת תערוכות רבות, כשהיא מביאה עימה את החיבור החזק לעולם העיצוב.

במקור, העבודה על התערוכה החלה לפני כשלוש שנים, ואז באה הקורונה וטרפה את הקלפים, ואולי העצימה את הצורך בפרויקט. המאמץ הראשון אולי היה למצוא ולאתר מעצבים מקטגוריות שונות, ידועים וכאלו שפחות, בוגרי אקדמיות לעיצוב. המכנה המשותף לאמנים הוא תחושת קשר העמוק לכדור הארץ ולמניפסט השימור שלו. המעצבים המציגים בתערוכה לוקחים אחריות על החומר שממנו הם מעצבים את המוצר, ובוחרים בחומר ירוק, ממוחזר ומפתחים חומרים ברי קיימא.

יצירתה של מירב כהן, צילום: אבנר אברהם

האמנים בתערוכה באים לדבר על השראה מן הטבע, קיימות, מחזור, אחריות חברתית, אכפתיות, ייצור הנשען על עבודת יד, חיבור בין חומרים קיימים, פיתוח טקסטיל ובדים מחומרים אורגניים – וכל זאת לשם יצירת עיצוב שימושי חדש.

צילום: אבנר אברהם

בין העבודות הרבות צדו את עיני בין היתר ספרים רקומים של האדריכלית והאמנית מירב כהן, שמגדירה את הספרים עליהם עובדת 'ספרים נטושים' – כאלו שנזרקו ונאספו מחדש. את מירב פגשתי באולפן רדיו קסם, בתכניתי 'אמנות זה הקול'. לצידה באולפן ישב אלי סער מסטודיו מולט – שותף ומייסד, מעצב ומנהל שיווק ומכירות שיחד עם אנשיו היו אמורים להרים מייצג גדול בכניסה לתערוכה, מבוסס על משטחי עץ ממוחזרים. אולם לקורונה (כן, היא עדיין כאן, קטנה יותר ושונה) תכניות משלה, וימים ספורים לפני פתיחת התערוכה צוות העבודה נדבק במחלה, והמיזם לא יצא אל הפועל.

עבודה נפלאה של מיכל נגרין, שהוכנה במיוחד עבור התערוכה, כולל ארגז ממוסגר ובתוכו עולם קסום של דמויות מתוך גלויות חג עתיקות יומין (1800-1900) שהודפסו באופן ידני ונרכשו בשווקי פשפשים ברחבי העולם, לאורך השנים. אם בתערוכות אמנות אנו רגילים 'לשמור מרחק' בין היצירה, לא לגעת בה חלילה ולעיתים לא להתקרב אליה יתר על המידה, הרי שבתערוכה המדוברת, בחלק מן העבודות, מוצע למבקרים להתקרב, לגעת, למשש.

עבודתה של מיכל נגרין, צילום: אבנר אברהם

ואם במחזור עסקינן, אם התמזל מזלכם תוכלו לפגוש את המעצבת גליה חי, שבפינה קסומה של הגלריה תתקן יחד אתכם בובות בד באמצעות מכונת התפירה (זוכרים?) המוצבת אחר גדול בחלל התצוגה.

תערוכת 'מחווה לכדור הארץ – הגרסא הישראלית'

מועדים: עד ה- 6 באוגוסט 2022.

אוצרות: אילנה כרמלי לנר, שרי פארן

מנהל ואוצר ראשי של בית האמנים: אריה ברקוביץ

גלריה: כלל הגלריות בבית האמנים, אלחריזי 9, תל-אביב

יחסי ציבור: מיכל סדן

חניה מומלצת: גן העיר

 אודות המחבר: אבנר אברהם הוא אוצר ומוזיאולוג, מנכ"ל סוכנות ההפקות וההרצאות – www.spylegends.co.il

הוספת תגובה

הוספת תגובה