עמוד הבית » דיבור ללא מילים – כיצד שפת הגוף מנחה אותנו ברגעים מלחיצים

דיבור ללא מילים – כיצד שפת הגוף מנחה אותנו ברגעים מלחיצים

נירית ארטין, צילום: אושרת ריידר
בתחומים השונים של חיינו - אישיים, עסקיים, משפחתיים וזוגיים - ניווט במצבי לחץ בחן ובקור רוח היא מיומנות רבת ערך שרוכשים אותה עם השנים.

בעוד שמילים משקפות מסרים מילוליים של המחשבות והרגשות שלנו, שפת הגוף שלנו חושפת לעתים קרובות מבלי שנבין כלל לעיתים אף ללא מילים את מצבנו הפנימי, ומשקפת כיצד אנו מתייחסים לסביבתנו. הבנה וניהול של שפת הגוף בצורה מדויקת שנמצאת בהלימה עם הערכים שלנו יכולה להעצים אותנו להקרין ביטחון, לבנות קשרים חיוביים, שמקדמים אותנו ולהתמודד ביעילות עם אתגרים.

ביחסים אישיים, שפת הגוף שלנו משחקת תפקיד מרכזי בתקשורת. ברגעי לחץ, מודעות חיובית לרמזים הלא מילוליים שלנו יכולה לעזור לנו לשדר אמפתיה, הבנה ותמיכה. שמירה על יציבה פתוחה, שימשו באינטואיציה נכונה שיוצרת חיבור אנושי אלינו, על יצירת קשר עין שמשקפת את מי שאנחנו ולבסוף שימוש במחוות עדינות יכולים לחזק את הכוונות הכנות שלנו, לטפח תחושת אמון וחיבור עם מי שיקר לליבו בסיטואציות שונות גם המאתגרות שבניהן.

צילום: unsplash

בתחום העסקים

שפת הגוף שלנו יכולה להשפיע על האופן שבו אנו נתפסים על ידי עמיתים, לקוחות וממונים. בתרחישים מלחיצים, כמו מצגות, פגישות או משא ומתן, ישנה חשיבות מכרעת לשדר מסרים של ביטחון עצמי, הקשבה, הובלה ומקצועיות. עמידה זקופה, נראות שמשקפת את הערכים שלכם דרך צבעים, מרקמים ושילובים, הקפדה על בחירת מילים שמשקפת את מי שאתם בדרך הכי חיובית, מעצימה ומקדמת שיש שבראה עומדת יכולת ההקשבה לאחר לצרכיו ורצונותיו, יכולים להקרין אווירה של סמכות ומיומנות. בנוסף, שיקוף שפת הגוף של אחרים והקשבה פעילה באמצעות הנהון ושמירה על קשר עין יכולים לטפח קרבה ושיתוף פעולה יעיל.

צילום: pixabay

בתוך התא המשפחתי

ניהול שפת הגוף יכול לחזק את הקשרים ולפתור קונפליקטים. בדיונים סוערים, חיוני לשמור על קור רוח, קשר עין וטון דיבור שמכיל, מקשיב ומחבר כדי להגיע לתוצאות שמשקפות את הרצונות והצרכים של כל הצדדים. הימנעות משפת גוף הגנתית, כגון זרועות שלובות, והקשבה אקטיבית בהבעה פתוחה יכולה לעודד תקשורת והבנה בריאה. הפגנת אמפתיה באמצעות מגע עדין, כמו יד על הכתף או חיבוק מנחם, יכולה לשדר אהבה ותמיכה בזמנים מאתגרים, זכרו תמיד רק אהבה מביאה אהבה.

צילום: pixabay

בחיי הנישואין

לשפת הגוף שלנו יש השפעה עמוקה על הדינמיקה של מערכת היחסים שלנו. במהלך ויכוחים או אי הסכמות, הקפדה על רמזים לא מילוליים יכולה למנוע אי הבנות והסלמה. התמודדות זו מול זו, שמירה על תנוחת גוף נינוחה ושימוש בתנועות ידיים פתוחות יכולים ליצור סביבה של פתיחות, לטפח תקשורת יעילה וכבוד הדדי. בנוסף, מחוות לא מילוליות של חיבה, כמו החזקת ידיים או חיבוק, להדגיש את נקודות החוזק של השני/ה ולהוקיר תודה עליהם ולהעריך את היש ולנסות לזקק את האין ולראות אם זה בר ביצוע לשינוי יכולות לחזק קשר רגשי ואינטימיות.

צילום: pixabay

לסיכום

שליטה בשפת הגוף שלנו היא היבט מרכזי בניווט במצבי לחץ בכל תחומי חיינו. על ידי מודעות לרמזים הלא מילוליים שלנו וניהולם במודע, אנו יכולים לשדר ביטחון, אמפתיה והבנה. בין אם ביחסים אישיים, מסגרות עסקיות, דינמיקה משפחתית או חיי נישואין, שפת הגוף שלנו משפיעה באופן משמעותי על האופן שבו אנו נתפסים ועל האופן שבו אנו מתייחסים לסביבה שלנו. כאשר אנו מקרינים חיוביות ופתיחות באמצעות שפת הגוף שלנו, אנו יוצרים אווירה של אמון, חיבור ותקשורת יעילה, המאפשרת לנו להתגבר על אתגרים בחן ולבנות מערכות יחסים מספקות בכל היבטי חיינו.

נירית ארטין, צילום: עצמי

 

מאת נירית ארטין- מאמנת מנטלית, תופרת מילים ומרפאה בבדים.
Body Speech & Mind, 052-3694018