עמוד הבית » מתאמנים? הכירו את פציעות הספורט הנפוצות שכדאי להיזהר מהן

מתאמנים? הכירו את פציעות הספורט הנפוצות שכדאי להיזהר מהן

צילום:freepik

שמירה על כושר גופני חשובה לגוף ולנפש, אנו יודעים זאת היטב. פעילות פיזית מזרימה את הדם, מחזקת את סיבולת הלב והריאה, מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות שונות, מחזקת את השרירים וגם את הנפש. אם אתם מתאמנים אתם ללא ספק הולכים בדרך הנכונה, אך חשוב שתשימו לב שאתם הולכים בה באופן נכון. ישנן פציעות ספורט נפוצות רבות המתרחשות בעקבות פעילות יתר או ביצוע פעולות לא נכונות. במאמר זה נכיר את הנפוצות שבהן.

דלקת בגיד האכילס

אם האימון שלכם משלב גם פעולת רגליים, סביר להניח שאתם מפעילים את גיד האכילס. זהו גיד הנמצא בחלק האחורי התחתון של הרגל והוא מתחיל בשוק ומתחבר הישר לעצם העקב. למעשה, מדובר בגיד העבה ביותר שנמצא בגופכם.

במקרים שבהם ישנו שימוש יתר בגיד, עשויה להתפתח דלקת בגיד האכילס כתוצאה מגירוי. לכך כמובן מתלווים תסמינים שכיחים של דלקות כמו נפיחות, אדמומיות וגם כאבים. פציעה זו אופיינית במיוחד לרצים אך היא אינה שמורה להם.

אם ברצונכם למנוע את הפציעה חשוב שתשימו דגש על מתיחת הגיד בזהירות כמובן, כדי לשפר את גמישותו. כמו כן, הקפידו להתחמם בטרם כל אימון כדי שהגיד לא יהיה מכווץ, דבר המעמיד אתכם בסכנת פציעה גם כן.

שברי מאמץ

אם רק התחלתם להתאמן, אתם עומדים בסיכון מוגבר לשברי מאמץ. אלו הם למעשה שברים מיקרוסקופיים בעצמות המתבטאים בכאב נקודתי במקום השבר. ייתכן כי הכאב יופיע בתחילת האימון, אך יעלם במהלכו. הסיבה לכך היא שבמהלך האימון הגוף מפריש אנדורפינים המשככים כאבים באופן טבעי. אך אם שברי המאמץ לא יטופלו, הכאב יהפוך לעקשן יותר ויותר עד שהוא יופיע גם בזמן מנוחה.

הגורם לשברי מאמץ הוא עומס יתר על העצם. לכן, מתאמנים חדשים שזה עתה החלו בשגרת הפעילות הגופנית שלהם נמצאים בסיכון מוגבר. חשוב לאפשר לעצם להיבנות מחדש לאחר האימון ולא להתחיל מאימונים אינטנסיביים מדי. נשים הן דמוגרפיה הנמצאת בסיכון מוגבר לשברי מאמץ גם כן, הרבה יותר מגברים. גורם נוסף העשוי להביא לפציעה הוא נעילת נעליים שאינן מתאימות. שילוב של מדרסים מותאמים אישית יכולים לסייע מאוד במניעת הפציעה ובהפחתת כאבים.

פריצת דיסק

עוד פציעה נפוצה שעשויה להתרחש אצל מתאמנים היא פגיעה בעמוד השדרה, או יותר נכון בחיבור בין חוליות עמוד השדרה. כידוע עמוד השדרה שלנו עשוי מחוליות שביניהן יש חיבור הנקרא דיסק בין-חולייתי. חיבורים אלה הם למעשה סחוס ג'לטיני בעל קרום המגן עליהם. כאשר מופעל עומס מוגבר על החוליות או כאשר ישנה טראומה מחבלה חיצונית, הקרום עשוי להיקרע וכך החומר הג'לטיני פורץ החוצה. ישנם מקרים שבהם הפציעה אינה חמורה עד כדי פריצת קרום הדיסק לגמרי, אך עדיין ישנה שחיקה. פציעה זו נקראת בלט דיסק.

פריצת דיסק יכולה להיגרם בכל אחד מהדיסקים הבין-חולייתיים, אך ישנם אזורים נפוצים יותר מאחרים. הלחץ שנוצר על עמוד השדרה בעקבות פריצת החומר הג'לטיני בסחוס, יכול לגרום לתסמינים כמו כאבים, תחושת נימול בגפיים בעקבות לחץ על עצב, חולשת שרירים ואף שיתוק במקרי קיצון.

אומנם ישנה נטייה גנטית לפריצת דיסק, אך היא לא הגורם היחיד המעמיד בסיכון את המתאמן ללקות בה. הרמת משקולות כבדות יתר על המידה למשל, יכולות בהחלט ליצור עומס על החוליות שיגרום לסחוס להיקרע.

לסיכום, באמצעות שמירה על הגוף ומודעות לפציעות האפשריות, תוכלו להבטיח לעצמכם שגרת אימונים מהנה ללא הפרעה. ולעסוק בפעילות גופנית הידועה כמועילה מאוד לבריאות.