עמוד הבית » החשיבות של ויטמין D לנשים

החשיבות של ויטמין D לנשים

צילום: pixabay
רבות דובר על חשיבותו של הוויטמין D משום שהוא מסייע בספיגת הסידן בגוף. ידוע גם כי ברוב המקרים אין זה מספיק לצרוך ויטמין זה מהשמש או ממזונות שונים, כדי להבטיח שרמתו בגוף תהיה אופטימלית. אך לא תמיד מדובר עד כמה לוויטמין זה ישנה חשיבות גדולה עבור התפקוד התקין של גוף האישה. במאמר זה נסביר בדיוק מהו תפקיד הוויטמין וכיצד הוא יכול להטיב במיוחד עם נשים.

מהו ויטמין D?

כדי להבטיח את בריאותינו עלינו לצרוך כמות מספקת של ויטמינים, מינרלים וחומצות התורמים לתפקוד תקין של המערכות השונות בגוף. ויטמין D הוא אחד מהוויטמינים החשובים ביותר וברובו הוא מיוצר בגוף באופן טבעי. יחד עם זאת, ישנם אנשים רבים הסובלים ממחסור בוויטמין זה מבלי שהם יודעים זאת.

לוויטמין זה ישנם מספר תפקידים חיוניים. התפקיד הראשון הוא סיוע בספיגת סידן ממערכת העיכול, המהווה חלק מהותי מבריאות העצמות והשיניים. זאת משום שהוא מעודד את בניית העצם ומקטין את הפירוק שלה. בנוסף, הוא עוזר גם בשמירה על רמות תקינות של זרחן בדם, יסוד הנמצא בכל התאים בגוף המשמש להעברתו בין החלבונים שבתוכם. כמו כן, תאי הגוף משתמשים בזרחן גם לשם הפקת אנרגיה.

מחסור בוויטמין D יכול להביא למצב של רככת, בה עצמות הגוף נעשות רכות עד כדי כך שכל מכה קטנה עשויה להביא לשבר. כמו כן, מחסור יכול לגרום גם לחולשה בשרירים והרעה במצבם של אנשים הלוקים במחלות שרירים ומפרקים.

החשיבות של ויטמין D עבור גוף האישה

בכל תקופה בחייה של האישה בין אם מדובר בגילאי ילדות, התבגרות, תקופת הפריון או גיל המעבר, לוויטמין D ישנו תפקיד מכריע בתפקוד תקין של הגוף. במהלך גיל הילדות וגיל ההתבגרות בגופן של ילדות ונערות נבנית צפיפות העצם במקסימום קיבולת, לאחר מכן בניית צפיפות פוחתת בצורה משמעותית. ויטמין D הוא חלק מרכזי בתהליך בניית צפיפות העצם וככל שרמת הצפיפות תהיה גבוהה יותר בסוף גיל ההתבגרות, כך העצמות יהיו חזקות יותר גם בגילאים מבוגרים יותר. לכן, בגילאי הילדות והבגרות חשוב לצרוך ויטמין זה כדי לשפר את ספיגת הסידן בעצמות לשם בנייתן.

גם בזמן הריון יש לוויטמין חשיבות גדולה לבריאות האם וכן לבריאות הילוד. מחסור בוויטמין D עשוי להביא למצב של לידה מוקדמת ולמשקל נמוך של הילוד בזמן הלידה. נטילה של תוסף ויטמין זה יכולה להקטין את הסיכון של היולדת ללקות ברעלת הריון. אך גם לאחר ההיריון והלידה מומלץ לקחת תוסף זה שכן בעת ההנקה הוא עובר גם אל התינוק וכך משפר את גדילתו וצמיחתו וכן יש ביכולתו למנוע בעיות גדילה, נטייה לאלרגיה ושברים בעצמות.

לאחר גיל הפוריות, בזמן גיל המעבר יורדת יכולתו של הגוף לייצר את הוויטמין וגם לספוג אותו ממקורות חיצוניים. כך גם יכולת ספיגת הסידן יורדת, דבר המחליש את העצמות ויוצר לא פעם מצב של אובדן עצם. לכן, בגיל זה מומלץ לנשים לצרוך ויטמין D בשילוב עם סידן, כדי להקטין את הסיכוי לשברים בעצמות.

כיצד ניתן לצרוך ויטמין D?

כדי שהגוף יוכל לבצע תהליכים טבעיים לייצור ויטמין D באופן עצמוני, עליו להיחשף לאור השמש או ליתר דיוק לקרני UVB הנפלטות ממנה. יחד עם זאת אנו יודעים כיום כי לחשיפה ממושכת לשמש יכולה להיות גם השפעה מזיקה לגוף, לכן גם במדינה שטופת שמש כמו ישראל אנשים רבים סובלים ממחסור בוויטמין בשל שימוש במסנני קרינה. לכן, הפתרון הטוב ביותר הוא להיעזר בתוסף של ויטמין D אשר יחזק את המאגר הטבעי בגוף.