עמוד הבית » עומקו של מגע עמוק

עומקו של מגע עמוק

צילום: אור חיים עוזרי
"הסוד שמאחורי חדר המיטות" כבר כמה חודשים שאני כותב על מיניות כאן באתר 'מוקסיני', החודש הייתה לי הזכות להוציא את הספר החמישי שלי לאור שכולו עוסק אך רק במיניות– "הסוד שמאחורי חדר המיטות",

הספר שלי הוא לא ספר דתי ואפילו רחוק מלהיות כזה, אך עצם היותי אדם דתי הפך את הספר בעיני רבים למסקרן עוד יותר.

הדור שלנו הפך פתוח מאד, אחרים יגדירו אותו כפרוץ. אלו שעוד הצליחו לשמור על המסגרת השורשית הטהורה של פעם, הדרך הישנה והמקובלת של הגישה של הדת לחינוך על צניעות, ממילא לא ייחשפו למדיות החברתיות ולא יגיעו לספרים שלי, אני סוג של 'חייזר' או 'מוקצה' ביחס למה שמקובל בעולם הדתי חרדי השורשי, וטוב שכך!

אבל במציאות של היום, המסגרות השמרניות לא רק שנסדקות, אלא שהן מתחילות להיפרץ בפרצות גדולות יותר ויותר, אנשים נחשפים לדפוסי הרחוב, לרשתות החברתיות, לפרסומות המוצגות במרחב, גם הדתיים שביניהם, ואפילו החוגים השמרניים ביותר עוברים איזה שינוי תודעתי, או שנחשפים בעל כורחם למציאות שמסביב.

צילום: אור חיים עוזרי

אני לא בא בדבריי להתיר עולם של הפקרות ולהעיף בהינף יד את כל היסודות של מגזר כזה או אחר, אך מכיוון שהיום אף אחד לא חסין מפני פיתויים, בגידות, תאוות, יצרים, שהעולם שבחוץ והמדיות החברתיות מלבות ומאדירות, הגיע הזמן להבין שאפשר וגם צריך לדבר על מין, שסקס זאת לא מילה גסה, שאפשר ליצור מין שונה, מושקע, מעצים, ושבסופו של דבר מין בריא בתוך המסגרת הזוגית משרת את כולנו, ואגב, לא רק את העולם הדתי אלא גם את העולם החילוני שלפעמים רוצה ליצור משהו חדש ולא יודע איך. גם במסגרת הזוגית החילונית ישנם התמודדויות ואתגרים לא פשוטים בתחום המיני. השיח הבריא על מין הוא זה שישמר את המצב לפני שדברים ייצאו לגמרי מכלל שליטה בחברה שלנו כיום.

לא כולם יודעים לקשר בין האינטימיות הפיזית לאינטימיות הרגשית, אך הקשר שביניהם בהיבט הזוגי הוא בלתי נפרד.

נצא לרגע מהמשבצת הזוגית, ונתבונן בחיי היומיום שלנו.

אתעכב כאן על עניין המגע. למגע יש כוח אדיר להעביר מסר או לחזק אותו. ביחסי הורים וילדים למשל, המילים הטובות והמחזקות שאנו אומרים לילדים שלנו, הבעת הערכה והתפעלות, גאווה או גבורה והעצמה, יכולות להיאמר בצורה הטובה ביותר. האינטונציה (שינוי גובה צליל בדיבור), תהיה מושלמת, שפת הגוף תגבה את הנאמר בצורה החלטית, אך המגע יהיה החותמת הבלתי ניתנת לערעור לאמינות דברינו, או יותר נכון הוא ישלים אותם.

לחבק ילד או לנשק אותו לאחר ששמע דברים מחזקים, מהוריו, הגננות או המורים והמורות שלו, יעשו אפקט גדול הרבה יותר מאשר ש-איך שהמילים עצמם נאמרו. טפיחה על ה-שכם בין אנשים בוגרים, נשיקות לאות של כבוד גם עם בני אותו המין, כל אלו יוצרים קירבה שלא יעשו גם אלף מילים.

המגע חשוב להשראת ביטחון, לחיזוק האחר, אך הוא גם מעשה מקרב ומחבר. ככל שהמגע הוא אינטימי יותר, הוא מעיד על קשר עמוק יותר, משום שברגשות אנו חושפים יותר ויותר את הלב לחבר הקרוב, וגם את חלקי הגוף אנו בדרך כלל נחשוף יותר בפני מי שאנו נותנים בו אמון, ולרוב מדובר על האדם הכי קרוב אלינו, הגבר והאישה שהם החבר או החברה הטובים ביותר איתם אנו מנהלים קשר זוגי אמיתי.

מחקרים מלמדים שגוף המקבל מגע חם ואוהב מפריש הורמונים כאוקסיטוצין, אנדורפינים, ודופמין, המשפיעים על נינוחות, חוסר פחד, התקשרות הדדית וכמובן התאהבות.

ה'אוקסיטוצין' בעיקר, כשהוא מופרש הוא גורם לאדם להרגיש רגוע יותר ורגשי יותר. האוקסיטוצין מעודד ביטחון ורוגע ובונה בתת המודע אמון כלפי הזולת.

כשלאישה שלך רע, היא מצוברחת, סגורה, מכונסת, יושבת עם עצמה מהורהרת, ואתה ניגש אליה ושואל אותה: "מה יש לך?…כואב לך?…, אני דואג לך…. אני יכול לעזור במשהו?", ותוך כדי הדברים אתה משלב מגע שאיננו בעל אופי מיני, ומרגיע, כגון נוגע לה בכתף תוך כדי שאתה שואל למצבה, או נוגע לה במותן או בשערות, זהו מגע חשוב מאד, שתוך כדי השיחה עם האישה השבורה, יתכן מאד שהפך מצב שיכל להיגמר כ'הפסיכולוג המשעמם', למצב של השראת רוגע וביטחון תוך כדי התמיכה בה.

הורמון ה'אוקסיטוצין' מופרש בין היתר כשמישהו נוגע באחר. אולי תתפלאו, אך גם אם הגבר מקבל מהאישה שלו 'מגע אימהי' של חיבוקים, וליטופים, זה עושה לו טוב. המגע כמובן הולך ונהיה אינטימי יותר ככל שהסיטואציה היא בעלת אופי מיני יותר.

גם הנשיקה היא דבר קסום והיא מתחלקת לכמה דרגות – מהנשיקות הקלות ביותר עד הנשיקות האינטימיות יותר, שלכל דרגה מהן יש הסבר נפלא על רמת האינטימיות והקשר. נשיקות שפתיים הן בדרך כלל האינטימיות ביותר, שאותן אנו שומרים בדרך כלל למי שאנו מנהלים אתו קשר רומנטי. אבר השפתיים נשמר על ידנו לפרטנר האינטימי. יש לזה סיבה.

הפה והשפתיים הינם חללים הנתונים לחדירה, הם עצמם מלאים בנוזלי הרוק. רוק על פניו הוא משהו מלוכלך ודוחה, פה הינו חלל שלא היינו ממהרים להכניס את עצמנו לתוכו אם הוא לא שלנו. ובכל זאת, האינטימיות פירושה חלוקה, פתיחות, שבירת מחסומים והגנות, ממש כל מה שקורה בנשיקה הגונה, מה שהעולם מכנה נשיקה צרפתית – כניסה לחלל הפה, מפגש לשונות וחילופי רוק – זאת היא האינטימיות הפיזית הפתוחה העומדת מאחורי אותה נשיקה. את המרחב הפרטי שלנו אנו פותחים בפני מי שאנו נותנים בו אמון בהיבט הזוגי.

לא שנשיקת שפתיים קלילה איננה חשובה ואין בה אינטימיות, אבל כשמדובר בנשיקה עמוקה יותר היא מעידה על אינטימיות גדולה יותר.

זהו מעט מזעיר, מסוג הדברים שגורמים לנו לחשוב ולראות דברים בצורה עמוקה יותר. כי מאחורי כל ההיבט הפיזי של המין, ישנו מכלול רגשות ופסיכולוגיה עמוקה, אותה כתבתי בשיא הפשטות ובשפה קלילה ונמרצת בספרי החדש.

לפרטים נוספים ולכל שאלה שבא לכם צרו איתי קשר: אלעד קויאטק 0526-751-731

 

תגובה

הוספת תגובה