עמוד הבית » קמת על צד SMALL? תתחיל לחשוב בגדול!

קמת על צד SMALL? תתחיל לחשוב בגדול!

שאול מידן צילום: מיכל קרני
אומר לעצמו בכל בוקר, שאול מידן, איש המילה והאסטרטגיה אשר כותב ונושם מילים מחודדות למעלה משני עשורים. בשנים האחרונות איגד ברשימות משפטים הומוריסטיים ושנונים המעודדים חשיבה אופטימית. הוא נתן להם את השם חידודים. "אני לא מכוון אל חידודי לשון וחידות קפד ראשו", מספר לנו מידן, "אני קורא למשפטים שלי חידודים כי כמו משקפיים הם גורמים לאנשים לראות את החיים בצורה חדה ובהירה יותר".

כשחידוד הופך לדרך חיים

"כדי להיות העיפרון הכי חד, אתה צריך לצידך את המחדד הכי טוב" היה החידוד הראשון שכתב מידן בעודו שותה כוס קפה. "בהיתי במשפט שהתנוסס על הצג וחייכתי לעצמי, אך ככל שהסתכלתי על הטלפון יותר ויותר הבנתי שחידודי שפה יכולים גם לשעשע וגם להעביר מסר על תפיסת המציאות שלנו". במשך ימים הסתכל מידן על המשפט הזה והבין שיש כאן איזו שהיא קריאה לעשות משהו גדול יותר ואכן הוא הקשיב לקריאה הזו והחל מדי יום לכתוב עוד ועוד חידודי שפה מעוררי מחשבה וחיוך.

מאז אותו חידוד, החל מידן לכתוב עוד ועוד חידודים. בכל יום נוספו עוד כמה משפטים מחודדים על החיים עצמם, על מערכות יחסים, על כישלונות, על הצלחות, על חשיבה חיובית ומוטיבציה וככל שהוא כתב יותר משפטים מחודדים, כך הם התחדדו יותר ומידן הבין שיש בידיו משהו אחר, משהו שהוא צריך לשתף עם כל העולם.

מהטלפון האישי אל העולם הגדול

מידן המשיך לעסוק באהבה הראשונה שלו והעניק שירותי יעוץ פרסומי, שירותי קופירייטינג לעסקים, העביר קורס קופירייטינג בביה"ס "חשיפה" של האוניברסיטה הפתוחה, הרצאות במסלול למינהל עסקים ועוד. במקביל הוא פיתח והרחיב את העשייה והלמידה שלו בתחום ההעצמה האישית. הוא לקח קורסים, השתתף בסדנאות וההרצאות העוסקות בהתפתחות אישית, למד NLP, פסיכולוגיה חיובית, סגנונות תקשורת ועוד. כל אלו עוזרים לו לפתח ולהמציא עוד ועוד חידודים. הוא החליט לקחת את החידודים עוד צעד קדימה ופנה אל הרשתות החברתיות.

"יש כל כך הרבה קבוצות בפייסבוק ובוואטסאפ שעוסקות בכל כך הרבה נושאים החל מלק ג'ל לציפורניים, זכויות בעלי חיים ועד…. בעצם אין ועד. בימינו יש קבוצה לכל נושא וכל עניין. אז החלטתי לפתוח קבוצת וואטסאפ בשם "מחודדים". הקבוצה הוקמה לפני כשלוש שנים ובכל יום מעלה בה מידן חידוד ותוכן קצר הקשור אליו. החידודים מביאים את חברי הקבוצה לחשוב בצורה מחודדת יותר ושונה על יצירתיות, מוטיבציה, חשיבה חיובית, מטרות, הצלחות, כישלונות, יחסים, שינויים, שיעורים לחיים ועוד. בין חידוד לחידוד, בין תגובה לתגובה, התרחבה קבוצת הוואטסאפ אל קבוצת הפייסבוק הנושאת את אותו השם ומונה כיום כ- 2000 חברים.

מגנטים של מחודדים צילום: שאול מידן

מידן משתף בה בחידודים וקטעי הטקסט שהוא כותב ואף יצק בה פעילויות שונות, כגון ההרצאה "מחודדים לחיים – כשהיצירתיות פוגשת את המציאות", עידוד תרומה לקהילה על ידי רכישת חולצות מחודדות (חלק מההכנסות הועברו אל עמותת שניר המסייעת לילדים מאוכלוסיה סוציואקונומית חלשה), בהרצאות זום ועוד.

דחיפה קטנה, השראה גדולה

 אבל משהו בבטן של מידן הרגיש לו שפעילות וירטואלית אינה מספיקה, הוא רצה לעזור לאנשים נוספים לחשוב אחרת, להיות מחודדים באספקטים שונים ומגוונים של החיים ולכן החליט לאגד חלק מהחידודים לספר אחד. "הקורונה היתה הדחיפה שהייתי זקוק לה. היה סגר והכל נעצר. במקום לשקוע החלטתי שזה הטיימינג הכי נכון להגשים חלום. אני חושב שאם הקורונה לא היתה מגיעה עלינו יתכן שהספר לא היה יוצא לאוויר העולם ורואה אור" מסביר מידן בהתלהבות.

הקורונה גרמה לעסקים רבים לעצור. לסגור את הפעילות. אך מידן הבין שדווקא ימי הסגר הראשון הם הזמן הנכון ביותר להוציא לאור את החידודים והתובנות שכתב במשך שנים ולעודד אנשים. "רציתי להראות להם שגם בתקופות קשות, מאתגרות וחסרות יציבות אפשר לחשוב בצורה מחודדת, אופטימית ויצירתית ולמצוא את הדרך להתמודד, כי למילים יש כוח לשנות תודעה".

"אל תתן לפחד לנהל אותך, הוא מנהל גרוע" היה חידוד נוסף שמידן כתב. המסר של החידוד עודד אותו לצאת בקמפיין מימון המונים בהדסטארט במטרה להגשים את החלום ולהוציא לאור את הספר הראשון שלו –"מחודדים לחיים". המטרה היתה לגייס סכום שיספיק להפקת 200 ספרים ולאחר מספר שבועות של מאמץ שיווקי לא קטן ועם המון תעצומות נפש מידן הגיע אל היעד ואף עקף אותו. "התחושה היתה מדהימה. זה היה ממש חלום שהגשמתי." הוא מספר בהתרגשות ומוסיף, כי מאז הודפסה מהדורה נוספת של הספר הראשון ואף הספר השני "מחודדים לחיים 2" ראה אור.

השראה לאחרים

 מאז שנפתחו קבוצות הוואטסאפ והפייסבוק, ומאז שהודפסו הספרים מידן אינו מפסיק לקבל מילות תודה מאנשים שקראו את החידודים והרגישו שהם שינו להם את דרך החשיבה וזווית הראייה על החיים וגם עשו להם משהו עמוק בתוך הלב. "הקושי עשה את שלו, הקושי יכול ללכת" היה חידוד שהופיע עם טקסט קצר שהסביר איך לשחרר. כמה ימים לאחר שהחידוד עלה בקבוצת הפייסבוק, פנתה אל מידן חברת הקבוצה וסיפרה שדווקא החידוד הזה עזר לה להשתחרר ממועקה שליוותה אותה במשך זמן רב.

"אין הרגשה טובה מזו", מחייך מידן, "הידיעה שמשפט שאני כתבתי, גרם לאחרים לחשוב אחרת, להסתכל על העולם מזווית ראייה חדשה וזה משמח אותי בכל פעם מחדש".אחת התגובות המרגשות ביותר לספר היתה של אשה בת 92 המתגוררת בבית אבות בכפר סבא. הספר של מידן הגיעה אליה והיא ביקשה להיפגש איתו.

"איך הספר שלי יכול לעזור לאישה בת 92? חשבתי לעצמי. הרי בגילה היא כבר ראתה וחוותה הכל. אם כבר, זה אני שיכול ללמוד ממנה" מידן סיפר על המחשבות שלו טרם הפגישה המרגשת. ואכן זו היתה פגישה יוצאת דופן מרגשת במיוחד. אותה אישה סיפרה למידן עד כמה הספר והחידודים היו לה לעזר בהתמודדות עם מצבה הבריאותי ועם הבדידות שהגיעה בעקבות הסגרים.

"שלח שימחתך על פני החיים"

אך מידן לא מחכה שיקראו לו בכדי לפזר חידודים לכל עבר. הוא מאמין גדול ב"שלח שימחתך על פני החיים" חידוד נוסף פרי מוחו או ליבו, תלוי איך תבחרו להסתכל על זה. הוא נוהג לשלוח העתקים מספריו למקומות בהם הוא חושב שהחידודים יעשו שינוי, יעלו חיוך על פניו של הקורא.

כשיצא הספר, העניק מידן כתרומה 20 עותקים ממנו ומהתומכים בספר למחלקה האונקולוגית בתל השומר. אנשי הצוות במחלקה פיזרו את הספרים על השולחנות, באולם ההמתנה וגם בסיפרייה. לאחר מספר שבועות שלחה אליו חברת פייסבוק צילום של הספר מהמחלקה בבית החולים וכתבה לו תודה ענקית על כך שדווקא בשעה הקשה במחלקה, בתור לטיפולים, הקריאה בספר העלתה לה את האנרגיה והספר "עשה לה טוב על הנשמה" כדבריה.

כריכה קדמית

מחודדים לחיים

כיום אוסף החידודים של מידן עומד על 210 חידודים והעט עוד נטויה. את גישת החשיבה המחודדת לחיים הוא מפזר ברחבי הארץ בהרצאות, כנסים ופעילויות המעבירות בצורה ממשית מה זה להיות מחודד לחיים.

בשבועות הקרובים יחל שאול לכתוב טור באתר מוקסיני על מוטיבציה והעצמה בהשראת החידודים שלו, מוזמנים לעקוב.

ועד הטור בא, תוכלו לרכוש את הספר שלו בלינק הבא – https://bit.ly/mehudadimmokasini

חלק מההכנסות ממכירות הספר יועבר כתרומה לעמותת איתן כל אחד יכול  https://www.everybodycan.co.il

מאת: שאול מידן