עמוד הבית » תזמורת אנדלוסית אשדוד בקונצרט לקראת סליחות

תזמורת אנדלוסית אשדוד בקונצרט לקראת סליחות

צילום: נעמה משיח כהן
הרגשות מתחילים להציף אותי ככל שאני מתקרבת אל משכן לאומניות הבמה, המבנה העוצמתי כבר מכניס שלווה ורוגע בכניסה ורחש המים הזורמים משני הצדדים המזכירים לי את סיפור התנ"כי קריעת ים סוף.

ראש השנה בפתח, פותח עבור העם היהודי את עשרת הימים הנוראים עד יום כיפור. על מנת להתעמק בחוויה ובהתכנסות האישית של אדם אל עצמו החלטתי לחוות את החוויה עם התזמורת אנדלוסית. ישובה אני ממש בקרבת הבמה, האולם הומה בקהל מסורתי וחילוני לקראת המופע.

פיוט – מוזיקת נשמה יהודית

התזמורת האנדלוסית הקלאסית, החלה את דרכה ב – 1994 באשדוד, כמרכז לפיוט ושירה אשר מקורה בספרד. מה שמאפיין את התזמורת היא שירה של פייטנים, המגיעה מהמוזיקה מזרחית לצד מוזיקה קלאסית אשכנזית והתמהיל המיוחד יוצר מעין "תרבות לגיטימית" אל מול הקהל הישראלי וקיבל "חותמת" תואר של יוקרה.

הנגנים מכל קצוות הארץ, עולים לבמה וממתינים למנצח ולמנהל המוזיקלי רפי ביטון, שניצח ביד רמה על הקונצרט. המוזיקה מתחילה. לבמה עולה גדול הפייטנים, רבי חיים לוק ומתיישב מול הקהל המריע לו ומתחיל בשירתו.

חיים לוק צילום: רפי דלויה

השירה שלו פותחת כל מנעול של לב ושל כל מי שליבו סגור. הקול הפיוטי, המילים עם ההגוי המדויק להפליא, כמו יצירת אומנות נשגבת שנכתבה מהשמיים ולמרות גילו המופלג, עדיין ניתן היה להקשיב "לטעמים" של המילים שפותחות את השמים ומקבלות משמעות של תפילות וסליחה מוזיקליים "אדון הסליחות","עננו אבינו"," לך אלי" ועוד טובים.

קטעי סליחות ופיוטים מתוך ספרי התפילה ביום כיפורים.

אחות קטנה

"אחות קטנה תפילותיה

עורכה ועונה תהילותיה

אל נא רפא נא למחלותיה

                            תחל שנה וברכותיה " (תפילת ראש השנה)

הקהל ידע את התפילות ורבים שרו עמו. במבט חם עיני נישאות אל הקהל ורואה אותם שרים תוך תנועות ידיים המורמות לשמיים. כמה עוצמה הקהל יוצר במחיאות הכפיים.

מזור לנשמה

המנצח רפי ביטון פונה לקהל  "זה לא מובן מאליו אני רואה הערב כל כל כך הרבה השתתפות אני רואה בתקופה שקונצרטים מתבטלים על ימין ועל שמאל אנו מרגישים ברוך השם את העשייה והתנופה אז שיהיה לנו בריאות ושנה טובה"

לדברי הזמר שי צוברי "עבורי, באופן אישי, הדרך להתקרב זו באמצעות אהבה" התזמורת החלה לנגן עם כל כלי הנגינה כינורות, עוד, דרבוקות, סקסופון, צ'לו ועוד .. בהרמוניה מופתית יחד עם שירתו של שי צברי הענוג.

שי צברי צילום: זהר שטרית

הקהל לא מפסיק למחוא כפיים למופע המרגש לקראת כניסת ימי הסליחות..

מי שצריך או רוצה לחוות חוויה מוזיקה הממלאת את הנשמה, בתקופה זו, בה כל העולם זקוק להחלמה –  זה בדיוק מה שרגעים מופלאים בקונצרט זה  יכולים לחולל – פשוט למלא את הלב בנתינה אין סופית.

מנצח ומנהל מוסיקלי: רפי ביטון.

מועדי הקונצרט:

12.9.21 יום א', שעה 20:30 תיאטרון ירושלים הנרי קראון.

13.9.21 יום ב', שעה 20:30 היכל התרבות מודיעין.

14.9.21 יום ג', שעה 20:30 היכל התיאטרון מוצקין.

 מחיר כרטיס: 50 – 119 ₪.

לרכישת כרטיסים באתר: www.andalusit.co.il

בברכת שנה טובה.