עמוד הבית » אמי"ר או אמיר"ם – מה ההבדל?

אמי"ר או אמיר"ם – מה ההבדל?

צילום:pexels
כל סטודנט וסטודנטית שלומדים לתואר אקדמי באוניברסיטה או במכללה צריכים להגיע במהלכו לרמה מסוימת של הבנת הנקרא באנגלית אקדמית המזכה אותם בפטור מלימודי אנגלית נוספים. לצורך כך, עליהם לעבור מבחן מיון באנגלית ולהשתבץ לרמת הקורס המתאימה להם או להשיג במבחן ציון שיזכה אותם בפטור מראש

מועמדים שנבחנים במבחן הפסיכומטרי פטורים ממבחן נוסף, אך כל השאר צריכים להיבחן במבחן אמי"ר או במבחן אמיר"ם.

שני המבחנים הללו כוללים את אותם שלושה סוגי שאלות ובאותו פורמט: שאלות רב-ברירה בנות ארבע תשובות. גם סקאלת הציונים זהה בשניהם. אך יש גם כמה הבדלים חשובים בין המבחנים שכדאי להיות מודעים להם לפני שבוחרים לאיזה מהם נרשמים.

קודם כול, חשוב לדעת שלא תמיד הנבחנים יכולים לבחור לאיזה מהמבחנים לגשת. מבחן אמיר"ם נערך על-ידי מוסדות הלימוד עצמם, ולא תמיד הם מציעים מועד קרוב או נוח. כמו כן, במוסדות מסוימים אין בכלל אפשרות להיבחן באמיר"ם. תלמידים שאינם משויכים עדיין לשום מוסד או שהמוסד שלהם אינו מקיים מבחני אמיר"ם יצטרכו לגשת למבחן אמי"ר, שאליו נרשמים דרך המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

אבל גם אם שתי האופציות קיימות, הן לא בהכרח מתאימות לכל הנבחנים באותה מידה.

מבחן אמי"ר הוא מבחן כתוב, שלחץ הזמן בו גדול מאוד ודורש הרבה תכנון ותשומת לב בלתי פוסקת לשעון. הפורמט שלו קבוע וידוע מראש, והוא כולל שלושה פרקים זהים באורכם ובמבנה שלהם, המחולקים כל אחד לשמונה שאלות השלמת משפטים, ארבע שאלות ניסוח מחדש ושני קטעי הבנת הנקרא, שלכל אחד מהם מתייחסות חמש שאלות. לכל פרק מוקצבות 20 דקות. השאלות בכל אחד מהפרקים מסודרות בסדר קושי עולה. במהלך פתרון המבחן אפשר להשתמש במחברת הבחינה כדף טיוטה ולסמן או לכתוב בה דברים חשובים. את התשובות הסופיות יש להעתיק בעיפרון לדף תשובות.

מבחן אמיר"ם, לעומת זאת, הוא מבחן ממוחשב. במבחן זה מוקצב זמן רב לפתרון כל שאלה, אך אין אפשרות לחזור אחורה ולתקן תשובות. כמו כן, זהו מבחן אדפטיבי, שרמת השאלות בו מושפעת מהביצועים של הנבחנים בשאלות הקודמות – אם הפגינו רמה גבוהה יקבלו שאלות קשות יותר ואם הפגינו רמה נמוכה יקבלו שאלות קלות יותר. משמעות הדבר היא שהמבחן הרבה פעמים נחווה כקשה כמעט לכל אורכו. משמעות נוספת של היות המבחן אדפטיבי היא שהשאלות הראשונות במבחן, שהן לרוב שאלות הבודקות את רמת אוצר המילים, הן קריטיות ועשויות להשפיע מאוד על הציון הסופי. כמו כן, למבחן אמיר"ם אין מבנה קבוע – מספר השאלות, סדר השאלות ורמת השאלות משתנים ומושפעים במידה רבה מביצועי הנבחנים עצמם. חיסרון בולט נוסף של מבחן זה הוא שאין אפשרות לסמן דברים בטקסט ולכן יש צורך לזכור הרבה יותר מידע בעל-פה.

אז איזה מהמבחנים מומלץ לך יותר? תלוי אילו היבטים קריטיים מבחינתך. האם נוח לך יותר עם מבחנים כתובים? האם עוזר לך לדעת בדיוק למה לצפות? האם יש לך צורך בדף טיוטה? האם חשוב לך שרמת השאלות תעלה בהדרגה? אם כן, מומלץ לך להירשם לאמי"ר. לעומת זאת, אם נוח לך עם מבחנים ממוחשבים ויש לך קושי קבוע בהתמודדות עם לחץ ובניהול זמנים, מומלץ לך להיבחן באמיר"ם.

בהצלחה!

קורס אמי"ר/ם ב-TopPrep מרכז את כל הידע והתרגול הנדרשים כדי לעבור את מבחן אמיר או אמירם בציון המרבי.