עמוד הבית » "אנטומיה של נפילה" – סרט של ז'סטין טרייה

"אנטומיה של נפילה" – סרט של ז'סטין טרייה

פוסטר עם האוסקר
הסרט של הבמאית והכותבת ז'סטין טרייה מספר את סיפורה של סופרת גרמנית החיה יחד עם בנם העיוור, בזוגיות עם כותב צרפתי.

בכדי להבין את האופן שבו עיוור מנהל את חייו, ועושה את מה שנראה בעבור הרואה, לטריוויאלי, ואולם בעבור העיוור זהו מסע מפרך. נועצתי במומחי שיקום שונים וניסיתי לחוות את עולמו של מי שאינו רואה, ניסיתי למשל להבין כיצד כלבי נחיה מאומנים, וכיצד למשל הם מאתרים דלת של אוטובוס, צללתי לתוך עולם שלם, שבו העיוור מפתח את יתר חושיו בכדי לפצות על היעדר הראיה, וכיצד הוא מצליח לחוש את אינסטינקט הסכנה שחש כלבו.

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ

 

>>> בלעדי: קולגן המתנה המושלמת לגופך, ראיון אישי רונית יודקביץ

אחת מן הדמויות המרתקות ב"אנטומיה של נפילה", הוא ילד עיוור הכלוא בין הוריו, כשהכלב הנאמן לו, נאמנות עיוורת תרתי משמע, מתווך עבורו בעיקר עולם רגשי. ואולם נאמנות זו מקבלת משנה תוקף כשיחד עם הילד, הכלב לומד לשקר שקרים של הישרדות, עורך מניפולציות, ובלשוננו המשפטית, הכלב משבש מהלכי משפט בעבור אדונו.

הסרט של הבמאית והכותבת ז'סטין טרייה מספר את סיפורה של סופרת גרמנית החיה יחד עם בנם העיוור, בזוגיות עם כותב צרפתי. הזרות הזו, שהופכת את הסרט גם לרב לשוני, והוא דובר אנגלית צרפתית וגרמנית, הופכת את הגיבורה למושא מובהק לחשד, חשד שהופך לבסוף לאישום ברצח בעלה הסופר המתוסכל.

זהו לעתים קולנוע בעל אג'נדה נשית, שמבקש להביט מעט בטרוניה על גברים שמאשימים את רעייתם בבלוק הכתיבה שלהם, ודמותו הגרוטסקית והקורבנית של הנרצח מפעילה לצופה הגברי את רפלקס ההקאה. קשה לעתים להשתחרר מן המחשבה ששנאת גברים מסויימת עומדת תחת הנארטיב שבסרט.

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ

 

על רקע ההבנה בדבר מלחמת המינים, סיפור הרצח, הופך כמעט למשני, כי היחסים בין שני בני הזוג, הקורבן אשר ספק אם נפל ממרפסת ביתם בהרים המושלגים, ספק הושלך בידי אשתו, עומדים במרכז הסרט, ויחסים אלה נידונים בסצנות ארכניות מעט, ולא תמיד אמינות של בתי משפט, אבל ההבנה כי זה איננו בית משפט, אלא זירת תיאטרון בה הכל דרמטי וגדול, מסיט את המחשבה אל עבר ספת פסיכולוג של טיפול זוגי, כשבמרכז ניצב הילד שנאלץ לבחור בין אביו לאמו, כשהכלב, רואה ומשמש קולו של המצפון של הילד.

יוטיוב באדיבות קולנוע חדש בע"מ

התוצאה היא סרט בעל סצינות שלגים ארוכות ויפות, עם דרמות בית משפט מעט טרחניות, אבל למיטיבי לכת בשלג, הסרט הוא חוויה קולנועית מעוררת עניין.

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן" [בקישורית  https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/], ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.