עמוד הבית » אשקלון- העיר המבוקשת למגורים בישראל

אשקלון- העיר המבוקשת למגורים בישראל

צילום:אדי ישראל
אחת הערים הוותיקות ורוויות ההיסטריה בארץ, ההתיישבות בה החלה לפני כעשרת-אלפים שנה. עיר של ממש נוסדה פה בסביבות שנת 2000 לפני הספירה, בתקופה הכנענית התיכונה.

היא נחשבה לאחת מחמש ערי הפלשתים ונזכרת לא אחת בתנ"ך, כשהאזכור המפורסם ביותר הוא סביב מעללי שמשון הגיבור. העיר מופיעה גם בקינת דוד על מותם של שאול ויהונתן ("אל תגידו בגת, אל תבשרו בחוצות אשקלון").

עיר חוף במחוז הדרום בישראל, במישור החוף הדרומי, השוכנת בין הנגב לשפלה. בקצה המערבי של חבל לכיש. שלישית בגודלה במחוז הדרום, וה־12 באוכלוסייתה במדינת ישראל. המערבית ביותר במדינת ישראל, אשקלון נחשבת לבין ערי החוף והתיירות הגדולים והמפותחים בישראל. העיר הוקמה ב־1948 כמועצה מקומית, והוכרזה ב־1951 כמגדל־אשקלון. ב־1955 אוחדה עם המועצה המקומית אפרידר לרשות מקומית אחת שנקראה אשקלון.

שירי הספרי צילום:פרטי

תיירות:

על ההיסטוריה של העיר הכי טוב ללמוד מהגן הלאומי רחב הידיים, המשתרע על פני 2000 דונם, נמצא סמוך לחוף הים ובו שמורות טבע, כרי דשא ענקיים עם שולחנות לאירוח, לפיקניקים ולבילוי יומי נפלא. אתר תיירותי גדול בעיקר לטיילים הבאים אליו מכל קצות הארץ. כבר בדרך, בשדרות בן-גוריון, מעורקי התחבורה הראשיים בעיר, שמעוטרות לכל אורכן בפסלים בהשראת סיפור שמשון ודלילה.

בגן הלאומי פועל מתחם לינת לילה המיועד בעיקר לתרמילאים ולטיילים חובבי טבע. החפירות הארכיאולוגיות באשקלון החלו לפני כמאה שנה, ובמהלכן נחשפה הבזיליקה הרומית, ששרידיה מוצגים כיום בגן הלאומי. מאז אמצע שנות ה-80 חופרות בעיר משלחות מאוניברסיטת הרווארד.

צילום: אלדד עובדיה

רמת ביקוש ראשונה במעלה:

חצי שעת נסיעה ברכבת מתל אביב, רצועת חוף מרהיבה באורך 12 קילומטר, מרינה מפותחת, מוקדי תיירות, בילוי ופנאי, פרויקטים חדשים ומושקעים למגורים, מתחמי תעסוקה מתפתחים ואיכות חיים גבוהה – אלה ועוד הביאו להרחבת המונח "אזורי הביקוש" והפכו את אשקלון, בעיניי רבים, ליעד נחשק לחיות בו.

ביקוש שרק הולך וגובר, מועמדות לפרס החינוך הארצי, פתרונות תחבורה מתקדמים, פארק הייטק שנמצא בשלבי שיווק מתקדמים, פרויקטים אסטרטגיים לרווחת התושבים. כל אלו ועוד הופכים את אשקלון לשחקנית ראשית בתחום הנדל״ן בארץ ולמטרופולין החדש של ישראל

 

שיא ארצי במכירת דירות חדשות:

4,200 עסקאות נדל"ן נחתמו ברחבי העיר במהלך שנת 2020, והחלה בנייתן של מעל 2,100 דירות. במונחים כלל ארציים מדובר באחת מכל 20 עסקאות נדל"ן שנחתמו בישראל. בעוד בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע מספר העסקאות ירד, רשמה אשקלון זינוק משמעותי.

הביקוש מיתרגם גם לעלייה במחירים: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בזמן שבכל הארץ עלה המחיר הממוצע ב־4.3%, באשקלון הוא זינק ב־6%. אולם גם לאחר הזינוק, מחיר דירה ממוצע בעיר ברבעון הרביעי של 2020 עמד על 1.2 מיליון שקל – לעומת כ־1.6 מיליון שקל בממוצע ארצי.

עד לפני כ־10 שנים נבנו מדי שנה בעיר מאות ספורות בלבד של יחידות דיור. בעקבות ההתייקרויות החדות שנרשמו במחירי הדירות ב־2010-2009 וכתוצאה מתוכנית "מחיר למשתכן" החלה הפשרה משמעותית של קרקעות לבנייה, כשלאשקלון יתרון בולט של ריבוי קרקעות מדינה בשטחה, מה שאיפשר למקד בנייה גדולה בעיר.

הסכם הגג הגדול בישראל:

בהתאם לכך נחתם באשקלון הסכם הגג הגדול בישראל שקבע, כי בתוך עשר שנים ייבנו בה 31 אלף יחידות דיור חדשות ולצידן הקמתם של מיליוני מטרים של שטחי תעסוקה ומסחר, השקעה בתשתיות בשכונות החדשות והוותיקות ופתרונות תחבורה מתקדמים, בהם הקמת תחנת רכבת חדשה וסלילת מחלף אשקלון צפון שנחנך לאחרונה, המהווה בשורה לתושבים הקיימים והמצטרפים, בכך שהוא מקל משמעותית את עומסי התנועה בעיר ומקרב את המרכז אל אשקלון.

התחדשות עירונית:

לראשונה באשקלון- אושרו השנה תוכניות ל- 3 מתחמים המיועדים לפינוי בינוי עיר שבה עד עתה לא אושרה ולא בוצעה אף לא תוכנית אחת של תמ"א 38 או פינוי בינוי. התוכניות ב-3 המתחמים יאפשרו לבנות כ-2,300 דירות חדשות במקום 316 שיהרסו. בדרום מזרח אשקלון ברחוב בנימין, יהרסו 132 דירות ויבנו במקומן 660 על אותו מגרש ועל קרקע משלימה תהיה אפשרות לבניית עד כ-400 דירות נוספות. לא רחוק משם לאורך הרחובות אהוד והתחיה במקום בו שכן קולנוע אסתר 714 דירות חדשות עתידות להיבנות ולהתפרש גם על קרקע משלימה צמודת דופן, והן יחליפו את 112 יחידות הדיור הקיימות. המתחם השלישי המכונה פוארטה דל סול, ברחוב אבא אחימאיר בשכונת ברנע, 72 דירות ו- 11 חנויות יהרסו ובמקומן ייבנו 510 יחידות דיור חדשות, ועוד עד כ-100 בקרקע משלימה.

צילום: אדי ישראל

פיתוח סביבבתי:

שני פארקים גדולים נבנים בתוך העיר, אחד בשכונת עיר היין הנבנית כעת והשני בשכונת אגמים החדשה. הפארקים, כל אחד מהם ישתרע על שטח של 600 דונם, יכללו שפע של אטרקציות מהנות ומוקדי בילוי ופנאי לכל המשפחה, שיימשכו מלבד את תושבי העיר גם תושבי חוץ, ויהוו מתחמי תיירות מהשורה הראשונה באזור בפרט ובישראל בכלל.

צילום: אדי ישראל

עשייה חינוכית פורצת דרך:

שנת שיא נרשמה גם בתחום החינוך, שזכה למהפכה של ממש בשלוש השנים האחרונות. ההשקעה העירונית חסרת התקדים, שהביאה לידי ביטוי את החזון החינוכי, זכתה לתוצאות הלכה למעשה, ובשנה החולפת הגיעה מערכת החינוך העירונית לשיא של 84.6% הזכאים לתעודת בגרות, שהוא הגבוה בתולדות העיר והגבוה במחוז הדרום. לצד זאת זכאים 87% מהבוגרים לתעודת בגרות חברתית, הניתנת על התנדבות משמעותית בקהילה. מדובר באחוז גבוה במיוחד ברמה הארצית.

התוצאות מייצגות נאמנה את צמד העקרונות שמנחים את הרשות: ערכים לפני הכול והתייחסות פרטנית לכל תלמידה ותלמיד, כשהמטרות הן פיתוח תחושת מסוגלות עצמית, יכולות חברתיות, מודעות עצמית ויזמות כהכנת הילדים לאתגרי החיים במאה ה־21. אחת מהדוגמאות היא ההשקעה בתחום החינוך בגיל הרך, על ידי חלוקת גני הילדים בעיר לארבעה סוגים: טכנולוגי, דיאלוגי, תנועתי־תחושתי ולמידה במרחבי חיים. צוותי הגנים עוברים הכשרה מיוחדת לכל סוג, והילדים מתנסים מקרוב  בעולם רחב של מושגים בתחומים שונים ומקבלים כלים טובים יותר להמשך הלימודים במערכת החינוך.

גם תלמידי החינוך המיוחד זוכים למענה רחב, כשמאמץ רב מושקע בשילובם בכיתות רגילות בבתי הספר השונים. זאת מתוך תפיסה שתלמידים אלה הם שווים בין שווים, כשהמטרה הנוספת היא לצמצם את היקף התלמידים היוצאים מדי בוקר ללמוד במסגרות מחוץ לעיר.

כל אלה ועוד הביאו למועמדותה של העיר לקבלת פרס החינוך הארצי לשנת הלימודים תש"ף 2020. זוהי למעשה הפעם הראשונה בתולדות העיר, שבה היא הצליחה להעפיל לשלב המכריע בפרס החינוך. זאת הודות למדיניות בלתי מתפשרת של הנהלת העירייה, ששמה בראש סדר העדיפויות את תחום החינוך ובתוך כך את ההקפדה על הערכיות לצד הישגיות. יחד עם מינהל החינוך, שמיישם הלכה זו למעשה, צוותים חינוכיים איכותיים ומקצועיים וכמובן, אלפי תלמידות ותלמידים שמשקיעים ומתמידים – כל אלו הפכו את מערכת החינוך העירונית למצטיינת ולמובילה.

יתרון אזור עדיפות לאומית:

בתוך שנים בודדות צפויה אוכלוסיית העיר לגדול בכ־20% לכדי כ־300,000 תושבים. הצפי מתחבר ליעדי העירייה והעומד בראשה תומר גלאם, ובראשם תכנון והוספה של מעטפת תשתיות חדשנית ומתקדמת, הנדרשת מול הגידול המסיבי ובכלל זאת הרחבת מפת התעסוקה העירונית.

 תעסוקה:

בין היתר, מציג האגף לתכנון אסטרטגי וחדשנות של העירייה פיתוח אזורי תעסוקה חדשים, ריענון אזורים קיימים ועדכון תוכניות בניין עיר בהתאם לצרכים. עוד הוקם אתר עסקים עירוני, כולל קבוצת ווטסאפ ודרכי התקשרות נוספות, שמאפשרים לעירייה להנגיש לעסקים מידע רלוונטי. בעלי העסקים יוכלו במקביל להכיר את הזכויות והכלים המגיעים להם ולהשתתף בהכשרות ובתוכניות עבודה בראייה עתידית, במטרה לחזק את כוח הקנייה המקומי, הדיגיטציה של העסקים ומהלכים אסטרטגיים נוספים. בד בבד האגף פועל להרחבת התיאום בין יתר היחידות ברשות, כחלק מהתפיסה שהשלם גדול מסך חלקיו, ומתוך מטרה לייצר מכפילי כוח לטובת התושבים.

גם ההכרה ההיסטורית והמשמעותית באשקלון כאזור עדיפות לאומית לתעסוקה, תעשייה וכלכלה וכאזור פיתוח א' לתעשייה, מגלמת הטבות לעסקים הפועלים בה, ובאמצעותה תוכל העירייה למשוך לעיר יזמים, חברות ובעלי מפעלים מתקדמים ומובילים, שיוכלו ליהנות מהטבות דומות שמציעות להם ערים אחרות בדרום.

תעשייה ומסחר:

בהמשך לכך גורמים ברשות מזהים בתוך חמש שנים כניסה מואצת של תעשיות מתקדמות וחברות הייטק לעיר, בעיקר לפארק תעשיות עתירות ידע ופארק הייטק, מהגדולים במדינה, שהעירייה מקדמת בצפון העיר, מתוך מטרה שתושבים המועסקים בתחומים אלה במרכז, ישתלבו בהן ויישארו בקרבת הבית.

באזור התעשייה בחלק הדרומי של העיר כבר הושלמו כל השיווקים מול משרד האוצר והכלכלה.

האטרקטיביות של אשקלון בשיאה. חברות ענק כבר התמקמו בעיר או עושות את צעדיהן הראשונים בה, למשל סימנס, שמפעילה את מתחם תחזוקת הרכבות החשמליות הראשון בארץ, או מפעלים, כמו רב בריח, בוש ואלקטרה שנמצאים לפני קבלת היתר.

עוד הוחלט ברשות לתמוך ביזמות טכנולוגית, ובימים אלה מקודם משכן ליזמים ולסטאראפים, שיאפשר הפריה הדדית, מפגשים והרצאות לצד אקסלרטור למינוף יזמויות.

תקופת הקורונה, מזמינה תיירות פנים במקומות מרווחים ופתוחים, המרינה של אשקלון היא הזמנה מומלצת במיוחד אל חופים לאורך כ-12 ק"מ, אשר הוכרזה כנמל בינלאומי לספנות ולתיירות. המרינה היא מהגדולות והיפות בישראל. היא מיועדת לעגינת 650 כלי שיט. מצפון ומדרום למרינה נבנו שוברי גלים והוכשרו חופי רחצה גדולים. בהקמתה הושקעו 40 מיליון דולר.

צילום: אלדד עובדיה

בעורף המרינה מוקם קומפלקס תיירותי גדול בו דירות נופש, בתי מלון, מרכז למסחר ותיירות, טיילת גדולה ומשטחי גנים לשרותם ולהנאתם של התיירים והנופשים. המרינה משמשת מנוף לפיתוח התיירות באשקלון, אתר אטרקטיבי בעל מוניטין בין לאומי, מושכת אליה מאות כלי שיט, בעלי יאכטות ונופשים, הבאים מכל נמלי הים התיכון.המרינה באשקלון קשורה לרשת תקשורת בינלאומית בין ערי המרינות באגן הים התיכון, ה-MTD-NET