עמוד הבית » בלעדי: עץ של מסטיקים אין, אבל עץ מברשות שיניים יש, צאו לדרום.

בלעדי: עץ של מסטיקים אין, אבל עץ מברשות שיניים יש, צאו לדרום.

צילום עמוס סרי לוי
נחל סלוודורה הממוקם במרכז מדבר יהודה והנשפך לים המלח קיבל את שמו מעץ הסלוודורה הפרסית אשר הינו מנקודות העניין המרכזיות של הנחל עץ זה שכפי ששמו מרמז הוא עץ נדיר באזורנו שמקורו בפרס.

הטיול בנחל הוא טיול מעגלי קצר של כ 3 שעות ומתאים בעיקר לחודשים אוקטובר-מאי למעט ימים בהם ישנה סכנת שיטפונות. המסלול מתאים גם למשפחות.

איך מגיעים: התחלת וסיום המסלול היא כ 4.5 ק"מ מדרום למחסום מצפה שלם על כביש 90. בוויז יש לחפש נחל סלוודורה. ממערב לכביש נמצא מגרש עפר קטן שבו ניתן לחנות בנוחות יחסית. מנקודת החניה נתקדם צפונה במקביל לכביש 90 ונפגוש בשביל המסומן בירוק ונמשיך בו ולא נפנה שמאלה אל השביל הכחול (בשביל זה נעשה את דרכנו חזרה).

נחל סלוודורה
צילום עמוס סרי לוי

לאחר כ 450 מטר נגיע אל סולם ברזל בו נעזר כדי לרדת את ערוץ הנחל עצמו. נתחיל לטפס במעלה הנחל המתחתר בתוך נקיק צר ותלול יחסית.

לאורך העלייה פזורות יתדות ברזל המסייעות בטיפוס לאחר כקילומטר נפגוש שוב את השביל הכחול ונמשיך לעלות בשביל הירוק המוביל אותנו אל עבר מפל יבש עצום. מפל זה איננו עביר ומהווה את סוף המסלול. אבל עוד לפני ההגעה למפל בולט עץ שרוע בצבע ירוק בוהק.

העץ נראה כאילו צנח מעולם אחר אל בין סלעי המדבר החשופים והצחיחים. אבל ההפתעה האמיתית מחכה למי שיכנס מתחת לענפי שיח הסלוודורה ויטפס מעט במדרון התלול לפתע תוכלו לשמוע קול עדין של טפטוף מים. מתחת לעץ נובע מעיין שכבה קטן אשר ספיקתו היא כ 10 ליטר לשעה אך הוא נובע לאורך השנה כולה. מי המעיין המרירים מעט בשילוב עם עליו הבשרניים של עץ הסלוודורה מהווים נקודת משיכה לציפורי המדבר ליעלים לשפני סלע ועוד מכרסמים רבים.

צילום עמוס סרי לוי

עץ הסלוודורה נחשב עץ מקודש בחברה המוסלמית מכיוון שלפי המסורת מוחמד, מייסד האסלאם אשר היה ידוע בהקפדה על ניקיון והיגיינה אישית היה נוהג לצחצח את שיניו בענפי עץ הסלוודורה אשר לעיתים אף נקרא באנגלית  The tooth brush tree.

בשנת 2003  נערך סקר בקרב  מדגם מייצג של מאות אמריקאים על ידי מרכז ההמצאות של אוניברסיטת MIT. בסקר נתבקשו העונים לדרג את ההמצאה עליה לא יהיו מוכנים לוותר. הזוכה הבלתי מעורערת היא מברשת השיניים ורק אחריה המכונית, המחשב האישי, הטלפון הסלולארי ותנור המיקרו גל. מברשת השיניים המודרנית הומצאה בשנת 1850 והייתה בנויה מידית ובה חורים אליהם חוברו זיפי שיער של חזיר בר.

מברשת זו הייתה מאוד בעייתית מכיוון שזיפי החזיר נושאים עליהם בקטריות רבות מה שגרם לדלקות חניכיים חוזרות ונשנות. רק בעקבות המצאת סיב הפלסטיק והכנסתו למברשת השיניים נפתרה הבעיה.

אז איך ליצור מברשת שיניים מהסלוודורה? קחו ענף באורך של כ 20 ס"מ בעובי של עיפרון הקישו באבן על קצה הענף, הענף הבנוי מסיבים צפופים ימעך מעט וסיביו יחשפו לצורת מניפה קטנה זוהי המברשת. בספרות המקצועית מופיע באזורים מסוימים בהודו משמש עד ימנו אלו עץ הסלוודורה לייצור מברשות מאולתרות.

לאחר מנוחה בצל העץ  ובצד המעיין המטפטף  נתארגן לחזרה. נרד בשביל הירוק חזרה עד למפגש עם השביל הכחול בו נפנה ימינה. השביל יורד במתינות על קו גובה על מדרון הנחל הדרומי. עכשיו מתגלה לעינינו  נוף מרהיב של ים המלח והרי אדום. השביל יורד במתינות ומעניק תצפיות מרהיבות לכל אורכו. בסוף השביל הכחול נשוב אל הרכב.