עמוד הבית » בלעדי : טיול חו"ל למדינת אכזיב, אפס אכזבות

בלעדי : טיול חו"ל למדינת אכזיב, אפס אכזבות

צילום ירדן סרי לוי
קיץ של קורונה בחוץ, בני הצעיר ירדן סיים זה עתה את מבחן הבגרות האחרון והוא מתכונן עוד מספר ימים לצאת לשנת מכינה קדם צבאית. הזדמנות כמעט אחרונה לצאת לטיול של לפני צבא כאבא ובן.

כל התוכניות לטיול קצר בחו"ל הפכו לבלתי אפשריות אבל אז  נזכרתי במדינה הכי קרובה והכי ידידותית למדינת ישראל – מדינת אכזיב.אם כבר אווירת חו"ל אז ללכת על זה עד הסוף החלטנו לעשות טיול רכבות בין לאומי.

עלינו על הרכבת לנהריה באזור המרכז ותוך כשעה וחצי היינו בנהריה עוד 15 דקות נסיעה במונית והגענו אל מעבר הגבול ללבנון מעבר ראש הנקרה.

צילום ירדן סרי לוי

להפתעתנו, התורים שכל כך אופייניים לכניסה לאתר הנקרות של ראש הנקרה נעלמו ונראה היה שכל צוות האתר מחכה רק לשרת אותנו, ירדנו ברכבל הקצרצר המזכיר אמנם רק בקושי את הרכבלים המפורסמים של אירופה ההררית אל הנקרות המרהיבות של האתר. לאחר הביקור לא עלינו כמו שאר המטיילים ברכבל חזרה אלא יצאנו מהאתר בהליכה רגלית דרך מנהרת הרכבת המנדטורית הישנה דרומה אל החוף.

החוף מרהיב ביופיו השילוב בין סלע גיר רך ולבן עם ים עמוק וכחול טורקיז ממש מהפנט, בחלק זה של החוף כמעט ולא רואים את חול הים המאפיין את חופי ישראל והים העמוק מגיע  ממש עד הסלעים מה שיוצר קו חוף מפורץ ויפה.

ראש הנקרה
צילום ירדן סרי לוי

לאורך החוף משתרעת דרך שחלקה סלולה הצופה אל קו החוף. לאחר כ 5 קילומטרים של הליכה נוחה הגענו אל האנדרטה של אכזיב בסמוך אליה נמצא מבנה אבן עתיק שהוא מדינת אכזיב.

אלי אביבי אחד מהדמויות הציוריות של מדינת ישראל הצעירה, פלמחניק יליד איראן שלחם בגזרת הגליל המערבי ואשר  שב לאזור בשנת 1952 שכר מהמדינה 2 מבני אבן שהיו חלק משרידי הכפר הערבי הנטוש א- זיב. שיפץ אותם הקים מוזיאון עתיקות אקלקטי ומאולתר ופתח בית הארחה בוהמי ולא שגרתי.

המקום שבאותם ימים היה רחוק ומבודד, הפך לאבן שואבת לטיפוסים יוצאי דופן וצבעוניים שהיו מצרך נדיר בישראל המגויסת והסגפנית של אותם ימים. אל הבית של אלי אביבי הגיעו אנשי בוהמה, אמנים ואנשים שחיפשו מפלט ממציאות החיים הקשוחה והספרטנית של המדינה הצעירה הנלחמת על חייה.

בשנת 1971 החליטה ממשלת ישראל להקים בשטח של הכפר הערבי  הנטוש את הגן הלאומי אכזיב ולהעביר אותו לניהול רשות הגנים הלאומית . אביבי הרגיש את עצמו כנפגע העיקרי מהמהלך ובצעד מחאה יוצא דופן, הכריז על התנתקות מהמדינה וייסוד מדינה עצמאית היא מדינת אכזיב, מדינה בה היו לרוב לא יותר מ 2-5 תושבים ואשר נשיאה היה לא אחר מאלי אביבי עצמו. במקום נהג אלי אביבי להטביע את דרכוני המבקרים בחותמות הכניסה של מדינת אכזיב. אמנם תופעת ילדי הפרחים כמעט ולא הייתה קיימת בישראל של שנות ה 60-70 אך, מדינת הייתה אחד המקומות הבודדים בארץ בה שררה אווירת האהבה החופשית וניפוץ המוסכמות.

צילום ירדן סרי לוי

אביבי החליט גם למרוד במונופול העוצמתי ביותר בישראל מאז ועד היום – הרבנות הראשית.הוא היה עורך בעצמו טקסי קידושין לבוש באחת הגלביות המפורסמות שלו "כדת מדינת אכזיב" אלי גם צוטט בעיתונות של אותם ימים שבמדינת אכזיב מתחתנים תוך 5 דקות ומתגרשים תוך 2 דקות.

על אף האווירה המתירנית והחתרנית של המקום ניהל אלי אביבי עד פטירתו בשנת 2018 זוגיות ארוכת שנים עם בת זוגו רינה אביבי הממשיכה להתגורר ולנהל במקום  בית הארחה פעיל עד היום. המקום מציע חדרי אירוח צנועים שחלקם צופים לחוף של אכזיב. אמנם במקום יש חוף מהיפים בישראל אך הכניסה אליו מחייבת תשלום לרשות הגנים.

בחוף אכזיב הקימה רשת קלאב מד את אחד משני מועדוני הנופש היחידים שלה בישראל. מועדון זה נסגר ןהיום מפעילה שם רשות הטבע והגנים אתר קמפינג המציע  חניון אהלים וחניון חושות שחלקן אפילו מצוידות במזגן.

להפתעתנו לא מצאנו חדר פנוי למרות הסגר בבית ההארחה ולאחר רחצה במפרץ המרהיב של אכזיב יצאנו מתחומי מדינת אכזיב שוב ברגל אל מקום הלינה שהצלחנו לאתר במדינת…. נהריה.