עמוד הבית » שעות היממה בראי האיברים הסינים

שעות היממה בראי האיברים הסינים

צילום: .pexels
השעון הסיני מחלק את 24 השעות ביממה ל12 מרווחים של שעתיים המבטאים את אנרגטיקת האיברים בגופנו. השעון הסיני יכול לעזור להכריע מיהו האיבר שאחראי על מחלה שיש לאותו מטופל.

לדוגמא: אדם שמתעורר בין 3.00 ל 5.00 בבוקר, ייתכן שמה שעומד מאחורי ההתעוררות הוא צער לא פתור או שיש בעיות נשימה או עניין אחר הקשור לריאות. לגבי רגשות כעס או תסכול, הם יכולים להעיר אותנו בין 1:00 ל3:00 בבוקר .

השעון הסיני בנוי על בסיס גאות ושפל אנרגטי בגוף. לאורך 24 שעות היממה, הצ'י שבגופנו זורם דרך מערכות האיברים שלנו במרווחים של שעתיים.

לפי אחת ההשקפות, השעתיים הראשונות המכוננות בחיים הן בין השעות 3:00-5:00, השעות של הריאות. האיבר המשמעותי ביותר (שמבשיל אחרון) בלידה הוא הריאות: הפעולה הראשונה שמבצע תינוק בן יומו היא לבכות ולהשתמש בריאותיו. לכן חשוב ביותר שיבשילו לפני הלידה (תינוקות שנולדים טרם זמנם מקבלים זריקה להבשלת הריאות).

צילום:pexels

הצ'י עובר מהריאות קודם לאיברי העיכול, הפעילים בשעות היום. אחה"צ האנרגיה נכנסת פנימה לתמיכה באיברים הפנימיים, אלה שאחראים לשימור ותחזוקה של מערכות הגוף: שינוע נוזלים, ויסות הטמפרטורה וניקוי רעלים.
בשינה הצ'י נכנס פנימה לתהליך פנימי של ניקוי ושימור. תהליך זה מסתיים בין 1:00 ל3:00 בבוקר, כשהכבד מנקה את הדם ומכין את הצ'י ליציאה שוב החוצה.

בסין נוהגים לקום לפני 5:00 בבוקר ולתרגל צ'י קונג. פעולה זו מאווררת את הריאות.

השעות 5:00-7:00 בבוקר הן שעות המעי הגס, לכן הן השעות האידיאליות ליציאה בשירותים ופעילות מעיים כדי להתנקות ולהיפטר מהרעלים של היום הקודם. הסינים מאמינים שבשעות אלה מומלץ גם להסתרק ולשטוף את הגוף, כדי לנקות את התודעה. השעות אלה אנחנו עשויים לעלות אצלנו רגשות של מגננה או תקיעות. המעי הגס הוא חלק ממערכת LET GO, הכוללת בחלקה העליון את הריאות, ובחלקה התחתון את המעי הגס. הם גם צמד האיברים השייכים לאלמנט המתכת. יחד הם מחזקים את מערכת החיסון: נשימה וחיידקי המעיים.

האיבר הבא בתור הוא הקיבה, בין השעות 7:00-9:00. לכן שעות אלה מומלצות מאד עבור הסינים לאכול את הארוחה המשמעותית ביותר ביום, כיוון שבשעות אלה העיכול הוא המשמעותי והיעיל ביותר. המלצה זו מתחברת גם לאמרתו של הרמב"ם: "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו נסיך, בערב כמו אביון". הסינים ממליצים לאכול ארוחות חמות ומזינות (מרק, תבשילים שונים, וכו'). אנחנו יכולים לאכול דייסה למשל. הרגשות הקשורים לקיבה הם גועל וייאוש, ועלולים לעלות בשעות אלה.

צילום: pexels

איבר עיכול נוסף, המשתייך, כמו הקיבה, לאלמנט האדמה, הוא הטחול הסיני או הלבלב בין השעות 09:00-11:00.הלבלב משחרר אנזימים כדי לעכל את האוכל וכך עוזר לנו להפיק אנרגיה זמינה בשעות היום. אלה גם השעות המומלצות ביותר להתאמן בספורט או לעבוד במלוא המרץ. א.נשים עם חולשה במערכת העיכול עשויים להרגיש עייפות בשעות אלה או מיד אחריהן. כמו כן, זה שוב מחזק את החשיבות של ארוחת הבוקר. ייתכן שאנשים עם חולשה בטחול-לבלב ירגישו הערכה עצמית נמוכה, בייחוד בשעות אלה.

בשעה 11:00-13:00 אלה השעות של הלב, השואב מינרלים ומזרים אותם לכל הגוף כדי לספק לו אנרגיה ולהזין במינרלים. הלב שייך לאלמנט האש, ולכן קשור לרגשות קיצוניים של עצב או שמחה. בשעות אלה מומלץ לאכול ארוחת צהריים קלה. שוב, מי שמערכת העיכול שלו חלשה יחווה עייפות בשעות אלה. אלה השעות בהן ניתן לבחון דרך העיניים ולנתח דברים באופן הטוב ביותר, שימוש באינטואיציות וחיבור הרגש ליכולות המנטליות והמוח.

צילום:pexels

13:00-15:00 הן שעות המעי הדק. שעות העיכול אחרי ארוחות צהריים. המעי הדק הוא איבר המעכל לתוכו את כל המזון: חלבונים- חומצות אמינו, שומנים – חומצות שומן פחמימות – סוכרים, כל אלה נספגים דרך דופן המעי וכך בפועל נוצרת פלסמת הדם. המעי הדק ממונה רשמית על ההמרה של הנושאים שסופג וההפרדה בין עיקר לתפל (=בין עכור לטהור). מבחינה מנטלית יש לו השפעה על בהירות שכלית ושיפוטית ועל יכולתנו להחליט. מי שחווה חולשה בשעות אלה ייתכן שיתקשה להפריד בין עיקר לתפל.

15:00-17:00 הן השעות של שלפוחית השתן, המסננת את הכליות. אלה השעות הטובות ביותר ללמידה או עבודה מנטלית מוחית מורכבת. מומלץ לשתות בשעות אלה עוד מים או תה ירוק כדי לעזור לשלפוחית לסנן את הרעלים. מי שחווה דלקות חוזרות בשלפוחית כדאי שתשים לב לשעות אלה.
ברמה המנטלית חוסר איזון של ה-BL עלול לגרום להיווצרות רגשות שליליים כקנאה, חשדנות, נטירת טינה. יש לו קשר גם לעמוד השדרה ועניינים אורתופדיים וגם למערכת ההורמונלית S.

17:00:19:00 הן השעות של הכליות. הכליות הן מקור ה-DNA, שמבחינה סינית קשור ל-YIN, ל-YANG, ולתמציות. הרגשות הקשורים לכליות הם פחד ואומץ. הכליות מסננות את הדם מרעלים ושומרות על האיזון הכימי בגוף. בשלב זה הגוף מתחיל להכניס את האנרגיה פנימה, מתחיל להחשיך, והלילה נכנס… זה זמן מצוין לאכול ארוחת ערב ושמירה על סירקולציה טובה ע"י פעילות מתונה. כמו כן ענייני קור או חום עודף או עייפות עלולים לעלות בשעות אלה, במידה ויש חולשה כללית מתוך התשה. גם הכליות וגם שלפוחית השתן קשורים אלמנט המים.

19:00-21:00 הן השעות של מעטפת הלב, השייכת לאלמנט האש ונושאת את המינרלים לכל התאים.

זה המרידיאן שמשפיע על אזור הסרעפת: בין אם יש שם בעיה או "רגשות תקועים". יכול לעזור גם לבעיה חושית. ואלה לפי הסינים השעות הטובות ביותר להתעבר.

21-23 שעות המחמם המשול, שאינו איבר אלא מתייחס למערכת הנוזלים, הומיאוסתזיס והמערכת האנדוקרינית. מומלץ לנוח בשעה זו כדי הגוף יוכל לשמר את האנרגיה שלו ליום הבא. מווסת בין פנים וחוץ, דוחף מבפנים החוצה, זו שכבה שמוציאה פתוגנים לטנטים החוצה: לחות, הדחקות נפשיות. הרגשות האופייניים לשעות אלה הם של פרנויה ובלבול.

23:00-01:00 הן שעות כיס המרה. מאד מומלץ שכבר נהיה תו"כ שינה בשלב זה. איבר כיס המרה שולט על איברי החישה. אם אכלנו אוכל כבד בייחוד בערב  – זה "יתנקם" בנו בשעה הזו.

01:00-03:00 שעות הכבד, המנקה כאמור את הדם. אנחנו צריכים להיות שקועים מזמן בשינה עמוקה, אחרת נעייף את הכבד, עניין שיפגע בניקוי הרעלים בגופנו. מי שמתעורר בשעות אלה בד"כ יהיה על בסיס כעס, תסכול, טרדות רגשיות.

ההבנה של השעון הסיני יכולה לעזור בטיפול: אילו רגשות אפשר לחזק או להחליש? איזה טיפול מתאים לך? באילו שעות אידיאלי לטפל באותו אדם?

כשנדע מה האיבר שיצא מאיזון נדע לטפל בו בצורה המדויקת ביותר. חיזוק הבריאות הנפשית של אותו אדם יכולה לחזק גם את  בריאות הפיסית.

מאת: עינת ברקן, רפואה סינית ויפנית JUNO360