עמוד הבית » המתרגשים בע"מ – קווים לדמותם של המכורים לריגושים

המתרגשים בע"מ – קווים לדמותם של המכורים לריגושים

pixabay
רוב בני האדם זקוקים לריגושים שוברי שגרה ומאורעות מיוחדים בשביל לפלפל את חיי היום-יום שלהם. מדובר ברגש וצורך אנושי בסיסי, שמאפשר לנו ליצור לעצמנו חיים מעניינים ומרגשים יותר. אבל מה קורה כשהריגושים הופכים לשגרה, וכשאנחנו רצים בין ריגוש לריגוש? מה קורה למי שחיי היום-יום ה"רגילים" משעממים אותו, ושנמצא בחיפוש מתמיד אחרי הריגוש הבא? זה מצב שנהוג לכנות התמכרות לריגושים – ונכיר את זה קצת יותר לעומק.

חיפוש אחר ריגוש הוא צורך אנושי בסיסי שאין בו שום דבר רע
אם תחשבו על הלו"ז שלכם לשבועות או לחודשים הקרובים, כנראה שהדברים שיעלו לכם באופן מיידי הם לא עוד יום עבודה או עוד ערב רגיל בבית. כנראה שהאירועים שתזכרו ושתצפו אליהם יותר מכל יהיו מה שניתן לכנות "ריגושים" – החל ביציאה עם חברים וכלה בטיול לחו"ל או באירוע אישי או משפחתי.

הצורך שלנו ביצירת ריגוש ועניין בחיים שלנו הוא מובן מאוד, וכמעט כל בני האדם שותפים לו. עם זאת, חיפוש אחר ריגוש גם יכול להפוך לאובססיה, כשאנחנו מנהלים את חיינו במרדף בין ריגוש אחד לזה שאחריו, וחיי היום-יום שלנו יכולים להיראות לא מספקים מול העוגנים המיוחדים שקבענו לעצמנו. זוהי התמכרות לריגושים – מצב שיותר ויותר אנשים מתמודדים איתו כיום, כשהריגושים השונים הם זמינים ומיידיים יותר מאי פעם.

אז מה זה בעצם התמכרות לריגושים?
להתמכרות לריגושים יש הרבה מאוד פנים וצורות. עבור חלק מאתנו, יכול להיות שהיא תקבל ביטוי בהשקעת זמן ומשאבים רבים בהנאות וריגושים מיוחדים, טיולים, חוויות מיוחדות וכו'. עבור אחרים, הביטוי של ההתמכרות לריגושים יכול להיות גם הוצאות מוגזמות על בגדים או חפצים גם כשמצבנו הכלכלי לא מאפשר זאת. המכנה המשותף, על פי רוב, הוא חוסר העניין שהאדם מביע בחיי היום-יום ה"רגילים" – כלומר, בשגרה. יש להתמכרות הזאת הסבר רפואי, שקשור למערכת הדופמין של המוח, שיכולה ליצור מצב של התמכרות ממש לתחושת הריגוש, שנרגיש צורך עז לספק לעתים קרובות. כמו שאתם יכולים להבין, בעולם שבו כמעט כל מה שנוכל לחלום עליו זמין ובר השגה, יש יותר ויותר אנשים צעירים שמדווחים על מצב כזה – אבל זה ממש לא רק מצב של צעירים.

לא רק צעירים – התמכרות לריגוש יכולה ללוות אותנו לאורך כל החיים
התמכרות לריגושים, כאמור, יכולה לקבל ביטויים שונים בשלבים שונים בחיים. עבור צעירים, בהחלט יתכן שההתמכרות הזאת יכולה להיות חיפוש אחר ריגושים פיזיים כאלה ואחרים. בשלבים אחרים בחיים, התמכרות שכזו יכולה לקבל ביטויים אחרים. לדוגמה, אדם שמוצא את עצמו לא מסופק באופן תמידי מעיצוב הבית שלו, ומחליט בהחלטה אימפולסיבית לרגש את עצמו עם אי למטבח או עם כל טרנד לוהט וחדש אחר של עיצוב הבית – אולי חווה חוסר סיפוק שנובע מהתשוקה לריגוש. הביטויים הם למעשה רבים ומגוונים בדיוק כמו עצם הדברים שיוצרים את הריגוש אצל אנשים שונים – ואנחנו כאן גם בשביל להגיד שאין בזה שום דבר רע.

כמו כל דבר אחר, המפתח נמצא באיזון
גם מי שמוצא את עצמו חי מריגוש לריגוש, יכול למצוא איזון בצורך הזה ולחיות חיים בריאים ומהנים מסביבו. חלק מהאנשים שחווים התמכרות לריגושים מוצאים לעצמם עבודות שמספקות את הצורך הזה – החל בדיילים וטייסים וכלה באמנים. חשוב מאוד להכיר את עצמנו, ולדעת מה נכון ובריא בשבילנו ולא פחות מכך עבור סביבתנו – וכך למצוא פורקן וסיפוק לצורך שלנו בריגושים מבלי ליצור לנו ולסביבה שלנו קשיים.
החיפוש שלנו אחר ריגושים הוא חיובי, והוא מאפשר לנו לצבור את החוויות המשמעותיות ביותר בחיינו. עם זאת, החיים הם עשירים ומורכבים יותר מחיפוש אחר ריגושים, וכמו עם כל צורך אחר חשוב למצוא את האיזון הבריא והשלו שלנו גם כשאנחנו מרגישים שהחיים שלנו הם מסע בין ריגוש לריגוש.

תגיות