עמוד הבית » "השירים מדברים לא רק לילדים אלא גם למבוגרים"

"השירים מדברים לא רק לילדים אלא גם למבוגרים"

איר סתוי, יעל מגל ומוטי לוי בהקלטות האלבום באולפן, צילום: יהורם גלילי
המשורר מוטי לוי מגלה כיצד שירי הילדים המקוריים שכתב ומופיעים בספר ובאלבום "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן" (איורים: דיאנה שמעון, גלילי הוצאה לאור) מחזירים אותו לילדות במנהרת הזמן.

הסופר והמשורר מוטי לוי מנס ציונה הוציא לאור בימים אלו ספר ילדים חדש בשם "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן" (איורים: דיאנה שמעון, גלילי הוצאה לאור) ואלבום שירי ילדים בשם "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן", שהשירים שלו הוקלטו באולפני מקצועיים ושרה אותם הזמרת יעל מגל: השיר "דובי צהוב עם פס ירוק" עם לחן ועיבוד מוזיקלי של המוזיקאי, היוצר והמעבד המוזיקלי ניר בכר, וארבעה שירים נוספים שאותם הלחינה המוזיקאית והזמרת נורית פלד קירשטיין ועיבד מוזיקלית המוזיקאי והמעבד המוזיקלי יאיר סתוי: "צופי הכלבלב", "הנחליאלי הקטן", "ילדה יפה" ו"ילדותי".

הספר "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן" כולל 16 שירי ילדים מקוריים המזכירים להורים, לסבים ולסבתות את רגעי האושר והתמימות של ילדותם בישראל. האיורים המקוריים והאומנותיים של האומנית והציירת דיאנה שמעון מספקים לילדים הצצה נוסטלגית למשחקי הילדוּת עם חברים וחברות בשכונה ובבית הספר, לחיות הבית ולחיות הבר שהיו חלק בלתי נפרד מהחיים, למסיבות ימי הולדת ולטיולים בשדות ובפרדסים ירוקים, פורחים וריחניים.

מוטי לוי: "הייתי תמים מאוד בילדות, והתמימות הזאת באה לידי ביטוי בכתיבה שלי ויותר קל לי להוציא אותה החוצה באמצעות הכתיבה שלי. השירים בספר ובאלבום החדשים שלי, שנכתבו אחרי שקיבלתי שבץ מוחי, מזכירים לי את הילדות שלי, מקרים שחוויתי בילדות ואת הילדות עצמה. זה ממש כמו לחזור 50 שנה אחורה במנהרת הזמן. השירים מדברים לא רק לילדים אלא גם למבוגרים, שגם הם יקראו את השירים בספר. לאחר שאנשים בוגרים יאזינו למילות השירים המולחנים, הם יוכלו להתחבר אליהם בקלות, וכך בעצם זה יזכיר את הילדות שלהם שכולם מתגעגעים אליה במיוחד בימים אלו".

מוטי לוי עם ספרו צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן, צילום:יהורם גלילי

 

קישור לאלבום שירי הילדים "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן" של מוטי לוי – בביצוע של הזמרת יעל מגל:

https://www.youtube.com/channel/UC0Oj2Hn9WeQnMhgEp7kVvkg

הוא לא ישכח לעולם את היום לפני שש שנים, שבו לקה באירוע מוחי קשה מאוד שפגע בחלק גדול מיכולותיו המוטוריות. בעקבות זאת הוא עבר שיקום בבית לווינשטיין, שכלל מאות שעות פיזיוטרפיה, ריפוי בעיסוק ומגוון טיפולים נוספים. למרות שהוא נזקק לסיוע ומתקשה בתפעול ידו ורגלו השמאליות, שבו אליו רוב יכולותיו והוא נעזר להליכה במקל ואף נוהג תחת מגבלות ברכב נכים. בשנים האחרונות הוא מטופל במחלקה הסיעודית של בית החולים הגריאטרי גולדן קייר בנס ציונה.

מוטי לוי הוגדר על ידי הרופאים כנס רפואי ומאז לא מפסיק לכתוב: ספרים, שירים ותסריטים. את האירוע המוחי הקשה תיעד במילות השיר "חלום לא, מציאות כן", שהשתתף ב"מוסיפים על האור" מספר 8 – תחרות ארצית לשירים וסיפורים בקרב יוצרים עם מוגבלויות שהתקיימה באולם ספי ריבלין קרית השרון בנתניה.

מאז ומתמיד עסק בכתיבה: פרוזה, שירה, אקטואליה וספרות מתח. הוא כותב שירים וסיפורים מגיל 14, ובמשך השנים הוציא לאור כמה ספרים ובהם "נער עצוב" – רומן על חיי נעוריו בשכונה. בשנה שעברה יצא לאור אחרי שלושה ספרים דיגיטליים "פטריוטים מחוץ לגבולות" (הוצאת ניב) – ספרו החדש הכולל שלושה סיפורים מרתקים ונועזים על פטריוטים ישראלים בחו"ל, שאותו העניק לנשיא המדינה יצחק הרצוג במהלך פגישה איתו בבית הנשיא ואף זכה לברכתו.

מוטי לוי החל לכתוב את שירי הילדים לאחר שנכדו הבכור ראם ראה נחליאלי בגן וביקש ממנו: "סבא, אתה יכול לכתוב לי שיר על נחליאלי?" והוא כתב לו שיר בשם "הנחליאלי הקטן". לוי: "החלטתי לכתוב לו שיר נוסף, ואז נזכרתי לפתע בילדות שלי והתחלתי לכתוב שיר נוסף בשם 'ילדותי'. אז התחילו לצוץ במוחי זכרונות הילדות שלי, שהיה קל לי יותר לזכור אותם ולהביאם לידי ביטוי בשירים שכתבתי בספר החדש".

בשירי הילדים שהוא כותב הוא תמיד מסתכל אחורה על דברים שעבר בחייו ונזכר בהם: ציפור מסוימת, בעלי חיים ועוד. מוטי לוי: "בשירי מבוגרים קל לי יותר להפעיל את הדימיון יותר מאשר אני כותב על הזכרונות שלי. הטבע ונופיו מופיעים רבות בספר החדש, כי זה היה חלק מילדותי. אהבתי לגדל בעלי חיים כמו: תוכים, ברווזים, תרנגולים, כלבים וארנבים, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בשירים בספר ובאלבום. כך למשל הסיפור על הכלב צופי התרחש באמת בבית של המשפחה שלי בראשון לציון".

לדבריו כל שיר בספר ובאלבום מזכיר לי חלק מהפזאל של ילדותי, כשכל שיר הזכיר לי דבר אחר . בגיל צעיר מאוד הייתי מאוהב בילדה יפה שהייתי שר לה שירים. כך למשל השיר על הילדה שירי היה מקרה אמיתי אבל עם ילדה שיש לה שם אחר. השיר 'הרפת של דודה שושנה' למשל מספר על הביקורים שלנו כילדים בקיבוצים שבהם גילינו שלפרות נותנים שמות כמו לבני אדם. השיר 'דובי צהוב עם פס ירוק' נכתב בהשראת שיעור מלאכה בכיתה ד' או ה'. המורה נתנה לנו צבעים וביקשה שכול אחד יצייר איתם ציור. ציירתי דובי צהוב, שכילד שיגעתי את אמא שלי שתקנה לי אותו, והחלטתי לגוון אותו עם פס ירוק. השיר 'נסיך קטן' נכתב על הנכד שלי מבתי השנייה, והוא למעשה מהווה סגירת מעגל אישית עבורי כי מה שמקשר אותי להווה ולעבר הם נכדיי האהובים".

הוא מודה כי מכיוון שהוא כתב עד כה מאות שירים למבוגרים, כולל שירים אקטואליים על המלחמה מאז ה-7 באוקטובר שיופיעו בספר ייחודי שעליו הוא עובד בימים אלו, הוא רצה לאתגר את עצמו בכתיבת שירים לילדים. "בשירי הילדים היה לי יותר נוח לחזור לילדות ולזיכרונות, ורציתי להדגיש את הילדות המאושרת שלי בספר וגם באלבום", הוא מציין.

מהן התגובות שאתה מקבל לשירי הילדים שכתבת?
"קרובי משפחה וחברים אומרים לי שהשירים יפים מאוד ומבקשים להשמיע לילדים שלהם את השירים המולחנים שלי. ילדים מגיל חמש ועד תשע נהנים מאוד מהשירים ומבינים אותם קצת יותר מהילדים הקטנים. אישה אחת אמרה לי שהיא מזהה בשירים שלי את הילדות שלה, וכך גם אמרו לי קרובי משפחה נוספים".

העבודה על אלבום שירי הילדים "צופי הכלבלב והנחליאלי הקטן" התחילה עם השיר "דובי צהוב עם פס ירוק", שאותה מבצעת הזמרת יעל מגל ללחן ולעיבוד מוזיקלי של המוזיקאי והיוצר ניר בכר, ונמשכה עם ארבעה שירים נוספים מהספר שהולחנו על ידי המוזיקאית והזמרת נורית פלד קירשטיין ועובדו מוזיקלית על ידי המוזיקאי והמעבד המוזיקלי יאיר סתוי. החלום הגדול של מוטי לוי הוא שילדים ומבוגרים רבים יאזינו לשירי הילדים מהאלבום וכמובן יקראו את הספר, שבהם נעשתה השקעה רבה.

מוטי: "מהרגע הראשון היה לי חיבור מעולה עם יאיר, שהבין שמדובר בשירי ילדות והתאים את המוזיקה לנושאים של השירים. נורית קלטה אותי כבר מהרגע הראשון וידעה מה אני רוצה, וזו הייתה ממש טלפתיה בינינו כי היא קלעה בדיוק למה שרציתי עם הלחנת השירים. גם הייתה כימיה מעולה בין הזמרת יעל מגל, בעלת קול הזמיר, לבין יאיר סתוי שבמשך שנים עבד עם הזמר והמוזיקאי הנודע עוזי חיטמן.

יאיר סתוי: "השירים של מוטי לוי נותנים תחושה של זכרונות ילדות נוסטלגיים מאוד עם הבנת הנפש של הילדים, כולל התמימות שהייתה פעם. הקונספט של האלבום הוא פועל יוצא מהשירים של מוטי לוי. בהלחנת השירים נורית לא התייחסה אליהם כשירי ילדים, אלא כשירים למבוגרים בסגנונות רוק ופופ. זה גם מה שעשיתי בעיבוד המוזיקלי לשירים כדי שלא נושפע משירי הילדים אלא מבלוז, רוק  וג'אז. לקחנו את האלבום לכיוון מוזיקלי, שהפך את השירים לרציניים כפי שפעם היו השירים. עוזי חיטמן נמצא בכל מקום שבו אני נמצא, וכמובן בשירי ילדים שאני מפיק ומעבד. מבחינתי לעבוד עם נורית זה אחד הדברים המרגשים שיש, מכיוון שיש לה יכולות נפלאות להלחנה. היא יכולה להלחין שיר ותוך כדי אני מכין את העיבוד המוזיקלי. אז אנו נפגשים באולפן להקליט סקיצה לשיר. למרות הזוגיות שלנו, אנו עושים את ההפרדה כשאנו יוצרים על מנת להוציא את התוצר הטוב ביותר שיכול להיות".

לגבי העבודה עם הזמרת יעל מגל אומר יאיר סתוי: "היה תענוג גדול לעבוד איתה. לא הכרתי אותה לפני כן, ונוצר בינינו חיבור מעולה. אין לה מניירות של זמרת ילדים ובקול שלה אין התיילדות, והיא שרה והופכת את השיר למה שאני אוהב לשמוע. היא מקצועית מאוד ובשירים שהיא שרה יש תמימות נוסטלגית, כפי שמשדרים הטקסטים של השירים של מוטי לוי".

מאת יהורם גלילי