עמוד הבית » חלק מהתרופות פשוט לא הולכות ביחד- וודא שאתה מודע לתגובות בינתרופתיות

חלק מהתרופות פשוט לא הולכות ביחד- וודא שאתה מודע לתגובות בינתרופתיות

צילום:pexels
זכינו לחיות בתקופה בה קיימים טיפולים תרופתיים מגוונים אשר אמורים לשפר את מצבנו הבריאותי, למנוע תחלואה ולשפר את איכות חיינו. עם זאת, כאשר תרופות מסוימות נלקחות יחד, עלולות להופיע תופעות לוואי חמורות. מצב הנקרא אינטראקציה בינתרופתית

חומרת תופעות הלוואי כתוצאה מאינטראקציה בינתרופתית תלויה בתרופות המעורבות. כאן המקום להזהיר כי במידה וחלק מהאינטראקציות לא מזוהות בזמן, הן אף עלולות לגרום למוות. לאחרונה יועצינו ב- My medic קיבלו פניה של מטופל אשר דיווח על מספר שינויים בבריאותו הפיזית והנפשית. המטופל בעיקר הלין על שלשולים משמעותיים, הזעה מוגברת, אי-שקט, ירידה בריכוז ובהתמצאות.

סקירת תרופותיו, העלתה כי לאחרונה התחיל ליטל טיפול במשכך כאבים בשם טרמדול ששולב עם טיפול כרוני בשם ציטאלופרם (נוגד דיכאון). בשל החשד כי השילוב הוביל לתופעת לוואי בשם סינדרום סרוטונין, הרופא הסכים עם המלצתנו להחליף את הטיפול בטרמדול בחלופה בטוחה יותר. מקרה זה ממחיש כי ערנותו של המטופל לצד זיהוי נכון של האינטראקציה ע"י צוות My medic, מנעו הידרדרות נוספת במצבו של המטופל והובילו להחלטה קלינית נכונה.

צילום:pexels

להלן מספר המלצות מטעם My medic שיסייעו בזיהוי ומניעה של אינטראקציות בינתרופתיות:

  1. ראשית, אם אתם חווים תסמין חדש או שינוי פתאומי בבריאותכם, שאלו את הרופא המטפל או הרוקח אם אחת או יותר מהתרופות שאתם נוטלים עשויה להיות הסיבה.
  2. השתדלו לרכוש את התרופות הקבועות בבתי מרקחת השייכים לקופה המבטחת אתכם. צעד זה יבטיח כי כלל המידע על התרופות זמין לעיונו של הרוקח המנפק ויאפשר בדיקת אינטראקציות אפשריות.
  3. גשו לסקירה תקופתית של כלל הטיפולים אותם אתם נוטלים, לרבות תרופות ללא מרשם, תוספים צמחיים וכד'.
  4. שמרו רשימה מעודכנת של כלל התרופות והתוספים אותם אתם נוטלים והציגו אותה לצוות בכל פעם שאתם מקבלים טיפול רפואי.

5 שאלות שכדאי לשאול על תרופות

האם אתם יודעים אילו שאלות כדאי לשאול על התרופות שלכם?

מחקרים רבים שבים ומדגישים את חשיבותה של שאילת השאלות הנכונות בהבנת הטיפול התרופתי ומטרתו, אופן הנטילה הנכון ומניעת הסיבוכים הכרוכים בטיפול תרופתי. לאחרונה נתקלתי במקרה של מטופל שעבר ניתוח קטרקט וקיבל מרשמים לשתי טיפות עיניים שונות: אנטיביוטיקה (ציפרפלוקסצין) וקורטיקוסטרואיד (פרדניזולון). המטופל היה אמור להזליף את שני סוגי הטיפות למשך מספר ימים, עד לניתוח. ואילו לאחר הניתוח, היה אמור להמשיך עם הטיפות האנטיביוטיות בלבד.

בפועל, לאחר הניתוח, המטופל המשיך להזליף את טיפות הקורטיקוסטרואידים והפסיק להשתמש בטיפות אנטיביוטיות. לאחר כ- 4 ימים, הוא חווה אי-נוחות, גרד ואדמומיות בעיניים, ואז בן משפחה הבחין בשגיאה. למרות שנראה שבמקרה זה שימוש שגוי בטיפות עיניים לא השפיע על התוצאה הכוללת של הניתוח, הוא בהחלט הוביל לאי-נוחות, דאגה וביקורים מיותרים אצל רופא. אומנם ההנחיות המדויקות לטיפול בטיפות ניתנו למטופל בכתב כחודש לפני הניתוח, אך הגבלת הראיה מנעה ממנו מלעיין בהן. שאילת שאלות ותקשורת נכונה היו עשויים למנוע את הסיבוכים והאי-נוחות.

צילום: pexels

להלן ההמלצות של My medic ל-חמש שאלות שחשוב לשאול בכל אחת מהסיטואציות הבאות:

  • פגישות עם רופאים לרבות מומחים ורופאי שיניים
  • לפני השחרור מבית חולים
  • במהלך ניפוק התרופות בבית המרקחת
  • במהלך ביקור בית ע"י גורם מטפל
צילום: pexels

חמש השאלות:

  1. שינויים?

האם נוספו, הפסיקו או שונו תרופות כלשהן, ומדוע? אי הבנת שינויים בתרופות עלולה להוביל לטעויות ולנזק.

  1. להמשיך?

אילו תרופות אני צריך להמשיך לקחת ולמה? על מנת להפיק את היתרונות של הטיפולים התרופתיים ולהשיג את היעדים הטיפוליים, חשוב להקפיד על נטילה רציפה של טיפולים חיוניים. הפסקה בלתי מתוכננת עלולה להוביל להידרדרות.

  1. שימוש נכון? כיצד עלי ליטול את התרופות, ולכמה זמן? שימוש נכון בתרופות מייעל את הטיפול ומונע סיבוכים.
  2. ניטור? איך אדע אם התרופה שלי עובדת, ולאילו תופעות לוואי עליי לצפות?

הבנת מטרת הטיפול ואופן פעילותה של תרופה מסייעת במעקב אחר יעילותה. באופן דומה, התמצאות בתופעות לוואי אפשריות, משפרת את זיהוין ומניעתן. לדוגמא- הידיעה שהאנטיביוטיקה נועדה למנוע זיהום, וההבנה שאדמומיות, נפיחות ואי נוחות עלולים לרמז על זיהום, עשויה לגרום למטופל לפנות למנתח בהקדם ולמנוע את המשך התפתחותו של הזיהום.

  1. מעקב?
  2. האם אני צריך בדיקות כלשהן ומתי עליי להגיע לביקור נוסף? ייתכן שיהיה צורך בבדיקות מעקב תקופתיות על מנת לוודא כי הטיפול התרופתי יעיל ובטוח.

חשוב לזכור שכאשר אתם משתחררים מאשפוז, כדאי להזמין תור לרופא המטפל תוך 7 ימים.

מאת: ד"ר סאשה ז'וראט, רוקחת קלינית מצוות הרוקחים של My-Medic," לייעוץ תרופתי אישי ניתן לפנות לחברת" My-Medic – המרכז לייעוץ תרופתי" ,  דרך האתר www.mymedic.co.il

 

תגובה

הוספת תגובה
  • Thanks for finally writing about > חלק מהתרופות פשוט לא הולכות ביחד- וודא שאתה מודע לתגובות בינתרופתיות – מוקסיני < Loved it!