עמוד הבית » טעימות וסיפורים מאחורי האוכל: רוח חדשה ומרתקת בכפרים הדרוזים

טעימות וסיפורים מאחורי האוכל: רוח חדשה ומרתקת בכפרים הדרוזים

קראסון צרפתי, צילום: נעמה משיח כהן
הגליל המערבי מציע מגוון רחב של מסעדות, דוכני אוכל ועסקים קולינריים קטנים וייחודיים. בין הנופים היפים והכפרים הציוריים, אפשר למצוא פינות חמד עם אוכל מקומי טעים וסיפורים מעניינים. יצאתי לסיור מיוחד שמשלב טעימות של מאכלים ביתיים ושיחות עם בעלי העסקים מיוחדים על השראות מסורת וחוויות אישיות.

הפעם יצאתי עם גלילוקה הזוג דוד ודניאלה דיין, לסיור קולינרי מיוחד בגליל דוד ודניאלה התחילו לפני שנה לחקור את עולם המאכל המקומי בארץ, תוך כדי טיוליהם הרבים. מה שהתחיל כסקרנות ותחביב, הפך עבורם לסיורים וסדנאות קולינריות עם סיפורי רקע מרתקים על המאכלים. הסיור שלנו התמקד בגליל.זה כבר עשור שהזור דוד ודניאלה חוקרים את עולם המאכל המקומי בארץ ובעולם ולפני כשנה הקימו את מייזם גלילוקה (גליל מקומי) שבו הם מחברים בין מקומות, אנשים אוכל ופנאי.תוך כדי טיוליהם הרבים. מה שהתחיל כסקרנות ותחביב, הפך עבורם לסיורים וסדנאות קולינריות עם סיפורי רקע מרתקים על המאכלים. הסיור שלנו התמקד בגליל וכלל ביקורים בעסקים מקומיים קטנים ומיוחדים, עם טעימות מחתרתיות וסיפורים מרגשים.

 

פטיסרי תאאר מרזוק

התחלנו את הבוקר בפטיסרי בוטיק של הקונדיטור תאאר מרזוק אשר ממוקדם בכפר אבו סנאן שהכין עבורנו קראסון צרפתי ( כעך צרפתי) גדול מימדים, ענק ולא שיגרתי. תחילה הוא הכין בעבודת יד בקפידה את הבצק העדין פיתוח אישי שעמל במשך שנה להכין אותו. לאחר מכן הגיש לנו במילויים גבינת שמנת ניגודית קרמית, ותותים עשיר וצבעוני עם אוכמניות מאודות להוסיף ניגודיות וטקסטורה.הקונדיטור מילא במיומנות ובזריזות את הכיס הפריך עם המילוי העסיסי, והגיש לנו קראסון טרי ומושלם שהיה תענוג לטעום. השילוב של הבצק הפריך עם מילוי התותים הנמס והאוכמניות הקרישיות יצר חוויה קולינרית נפלאה ובלתי נשכחת. שמענו על סיפורו המרגש של בעל המאפייה שהגשים את חלומו.

ימין, נעמה משיח, טהאר מרזוק, צילום: פרטי

תאאר בן ה-24 אהב מגיל צעיר מאוד לבשל ולאפות, אך משפחתו המסורתית לא אישרה לו להיכנס למטבח שנחשב ל"מקום של נשים". הם אמרו לו שעליו למצוא תחום גברי יותר. אבל תאאר לא ויתר והחליט ללמוד קונדיטוריה  במחתרת למרות התנגדות המשפחה. במהלך הלימודים איבד חברים רבים וקשרים משפחתיים, אבל המשיך ללמוד את תחומו האהוב. לאחר סיום הלימודים, החל לאפות עוגות תפוזים ולמכור אותן בשוק המקומי. לאט לאט הוא הכניס מגוון רחב יותר של עוגות ומאפים, ומצא את עצמו נמשך במיוחד להכנת בצקים וקראסונים (כיסונים).המוצרים שלו זכו להצלחה רבה בפה לאוזן, והוא החל לקבל הזמנות מלקוחות רבים שאהבו את הטעמים המיוחדים שלו.תאאר מספר שיש לו אהבה אמתית למקצוע הקונדיטוריה. הוא מייבא את חומרי הגלם האיכותיים ביותר מצרפת, איטליה וגרמניה, וכל הזמן מחדש ויוצר מוצרים חדשים שהוא אוהב, לקהל הלקוחות הנאמן שלו.

שוואמה אבו יוסף

בהמשך הסיור הגענו לשווארמה מחתרתית של יוסף בכפר אבו סנאן, מקום קטן ופשוט בדיוק על הכביש. רואים את יוסף עמל נמרצות על המנסרה, חותך את הבשר לפרוסות דקיקות להכנת השווארמה. אנשים עומדים בתור ארוך רק כדי לטעום את השווארמה המפורסמת שלו, עם הטעם העשיר והבשר הפריך. חוסיין מספר לנו שהסבתא שלו, בת 96, היא זו שמכינה את תערובת התבלינים הסודית לשווארמה. היא טוחנת בעצמה את התבלינים לפי מתכון משפחתי עתיק ומוסיפה אותם לבשר. המתכון ידוע רק לה בלבד. בזמן שאנחנו יושבים ומשוחחים, כל הזמן ממשיכים להגיע אנשים שעוצרים רק כדי לקנות מנת שווארמה חמה וטרייה של יוסף.

אבו יוסף צילום: נעמה משיח כהן

התבלינים הסודיים של הסבתא משתלבים באופן מושלם עם שוורמת ההודו ויוצרים מנה מענגת של ממש. הטעם, הטקסטורה חוויה קולינרית מדהימה. הדוכן פעיל רק פעם בשבוע, משעה 11.00 בבוקר ועד שגלגל השוורמה מחוסל בדרך כלל בשעות הצהריים המוקדמות. אשתו של חוסיין מכינה מגוון נדיב של סלטים ביתיים מעולים כתוספת -סלט כרוב לבן ואדום, סלט חמוצים, חצילים מטוגנים, פלפלים חריפים, פיתות חמות. זוהי חוויה קולינרית חוויה קולינרית מדהימה ומומלצת.

שוורמה של אבו יוסף, צילום: נעמה משיח כהן

מסעדת אם אל-כרם

מסעדה קטנה ומיוחדת עם חלונות גדולים ושקופים כמו באירופה. זה מקום נעים ומואר שנחמד להיכנס אליו. סיפורה של ג'נט, בעלת המסעדה, מרגש בדיוק כמו האוכל הטעים שהיא מכינה. ג'נט, אמא ל-5 ילדים, תמיד חלמה לפתוח מסעדה משלה. היא למדה לבשל מאמה, שהכינה אוכל לאירועים רבים בכפר, וג'נט תמיד עזרה לה. בהמשך ג'נט לקחה קורסים שונים בבישול, והתחילה להכין אוכל בייתי עם נשמה  ללקוחות בביתה במשך כ-8 שנים. לפני שנתיים הזדמן לה לרכוש מסעדה קטנה בכפר, וכל המשפחה עודדה אותה להגשים את חלומה.

סלטים, צילום: נעמה משיח כהן

תחילה היו במסעדה רק 3 שולחנות, אבל האוכל של ג'נט זכה להצלחה רבה והיא הרחיבה את המקום. האוכל אותנטי וביתי, מחומרי גלם מקומיים טריים. ג'נט מכינה ממלאים, עלי גפן , מאפים תורכיים מקמח מלא ממולא בבשר, סלט קינואה מבושל, סלטים ירוקים סטייקים עם רוטבים מיוחדים, אוסובוקו והכול מבושל מהטאבון ועוד מאכלים מסורתיים מהמטבח הגלילי.

ג'נט מבשלת בתשוקה רבה ואהבה גדולה לאוכל. היא מכינה כל מנה כקסם  עם טעמים מורכבים ומרקמים מדויקים שמזכירים את האוכל הביתי של אימא שלה. בתקופת המלחמה  ג'נט אף החלה להכין אוכל ולספק אוכל לחיילים הנלחמים היא אומרת שזו תרומה קטנה מצידה לחיילינו, וזה נותן לה אושר כפול – הן לבשל אוכל טעים ובריא לחיילים והן לראות אותם נהנים מהאוכל הביתי שלה. ג'נט מסבירה "בישול זה כמו יצירת אומנות והיא עושה זאת באהבה גדולה ובמסירות, בדיוק כמו גידול ילדי".

מאפה תורכי , צילום: נעמה משיח כהן

 

מסעדת  סטריט מנצ'יז

שם המשכנו למסעדת המבורגרים המפורסמת "סטריס" בכפר יאנוח. במסעדה הם מגדלים ומטפחים בעצמם את הבקר שממנו הם מכינים את המבורגרים. התבלינים המיוחדים שלהם לא משתלטים על טעם הבשר אלא משתלבים איתו בהרמוניה. המבורגרים עסיסיים עם בשר בקר רך ומוקפד. יש גם אפשרות להמבורגר מהבשר המיושן שלהם, שיש לו מרקם עדין וטעם מעושן. הכל עשוי בעבודת יד והם אף מכינים בעצמם את כל הרטבים והתוספות.

מנת כנפיים, צילום: נעמה משיח כהן

זו חווית המבורגר איכותית וייחודית, שהפכה את המקום לאחד הפופולריים ביותר באזור לאכול מבורגר טרי וטעים. המבורגרים מגיעים על מגש ענק, גדולים ועסיסיים עם בשר בקר איכותי. יש אפשרות להוסיף גבינה מותכת מעל להמבורגר החם, מה שמוסיף עוד שכבת עסיסיות. האוכל במסעדה הוא איכותי מאוד – הם עובדים עם חומרי גלם טריים וטובים, וזה בא לידי ביטוי בטעם של ההמבורגרים. המסעדה הצעירה והתוססת הזו מביאה רוח חדשה ומרעננת לכפר, עם המבורגרים הטעימים שלהם במחיר הוגן. בהחלט מקום שכדאי לבקר בו לחוויית.

המבורגר עסיסי, צילום: נעמה משיח כהן

 

לסיכום: טעמתי מגוון מאכלים מקומיים, הכירתי סיפורים מרתקים מאחורי האוכל ובעלי העסקים, וחווינו אווירה כפרית אותנטית ולא מתויירת. האוכל שטעמתי היה פשוט וביתי אבל מלא טעמים ותבלינים – בדיוק כמו שאוכל אמור להיות מנחם ואהוב. זו הייתה דוגמה נפלאה לכך שלפעמים האוכל הכי טוב הוא זה שמוגש בפשטות ובאהבה על ידי אנשים מקומיים ולא במסעדות יוקרתיות.

אני שמחה שיצאתי לסיור הזה ומקווה לחזור לאזור ולגלות עוד פינות אוכל מושלמות כאלה. תודה על ההמלצות והליווי! נהנתי  מהסיור עם חוויה קולינרית ייחודית והמון סיפורים מעניינים על המטבח הגלילי. דוד ודניאלה מדריכים באופן מקצועי וחם ומשלבים את הטעימות עם ההיסטוריה והתרבות של האזור. אני ממליצה בחום למי שרוצה לחוות את הצד האותנטי והמקומי של המטבח הדרוזי.

ליצירת קשר לסיורים קולינרים: דוד 054-6638522

אתר גלילוקה: www.galiloka.co.il