עמוד הבית » למה באמת כל כך חשוב לרכוש ביטוחים לפני ביצוע עבודות קבלניות?

למה באמת כל כך חשוב לרכוש ביטוחים לפני ביצוע עבודות קבלניות?

מטבע הדברים, עבודות קבלניות הן עבודות שכרוכות בלא מעט סיכונים – הן לאנשי הצוות שמבצעים את הפרויקט, הן לפרויקט והן לצדדי ג'. ארז שניאורסון, עו"ד בתחום הבנייה, השיפוצים והקבלנים, מייסד ושותף מנהל במשרד עורכי הדין א. שניאורסון, דיאב ושות', מסביר על החשיבות של רכישת ביטוחים לפני ביצוע עבודות קבלניות.

אז למה ביטוח זה דבר כל כך חשוב?

בעולם העבודות הקבלניות, דברים רבים עשויים להשתבש בשל הסיכונים הרבים. בתור קבלנים, עליכם לוודא כי אתם, הצוות העובד אתכם בשיתוף פעולה, והפרויקט אותו אתם מבצעים, מוגנים מפני הסיכונים הללו, וכי במקרה של פגיעה, פציעה או נזק, אתם מכוסים כלכלית ותוכלו להמשיך את הפרויקט עד תום. עו"ד שניאורסון מסביר: "ישנן טעויות שיכולות להתרחש בעת רכישת ביטוח, לכן אני תמיד ממליץ להתייעץ עם אנשי מקצוע שילוו אתכם בעת רכישת הפוליסה. ייעוץ מקצועי יכול לסייע לכם לבחור את הפוליסה המתאימה והנכונה, לבטל חריגים חשובים וכמובן, לחסוך לכם הון בהמשך".

ארז מספר על לקוח עבר: "הגיע אלינו לקוח, מוסכניק, שרכש ביטוח מאיש ביטוח שפשוט טייל לו באזור המוסכים וחיפש לקוחות. אותו מוסכניק השתכנע ורכש פוליסת אובדן כושר עבודה מאותו סוכן, אך בעת כתיבת הגדרת המקצוע שלו כתב "מנהל מוסך", ולא "עובד מוסך" או פשוט "מוסכניק". זמן מה לאחר מכן הוא נפצע בידו, פנה לחברת הביטוח לבקש תגמולים ובקשתו נדחתה. מדוע? לפי המסמכים שהביא הוא אכן נפצע בידו הדומיננטית, אך כדי לנהל מוסך, לא צריך יד – צריך רק פה, לתת הוראות. בסופו של דבר, הוא הגיע אלינו, תבענו את חברת הביטוח, והצלחנו במזל להגיע להסדר עם חברת הביטוח על חלק מהתגמולים. אני תמיד מסביר ללקוחות שלי, לכתוב בהגדרת העיסוק בדיוק את מה שאתם עושים בפועל, את הדבר עליו תרצו לקבל תגמולים, במידה שתתרחש פגיעה בכושר העבודה".

מה יכול לקרות כשאין ביטוח?

ניתן להבין מה מתרחש כאשר הביטוח לא מנוהל כראוי, אך מה יכול לקרות כאשר אין ביטוח כלל? עו"ד שניאורסון נותן דוגמה ללקוח נוסף שלו, שרברב בשנות ה-60 לחייו, שבמהלך כל הקריירה המקצועית שלו, לא רכש ביטוח כמו ביטוח אחריות מקצועיות או פוליסת קבלנים כלשהי. "אותו לקוח שלי סיים עבודה בבניין דירות" מספר ארז. "פנה אליו אחד הדיירים בבקשה שיתקין לו פילטר לצנרת המים הדירתית. השרברב הסכים, הסביר לדייר בדיוק אילו חלקים לקנות ואז הגיע והתקין אותם עבורו בארון הצינורות בקומה. תקלה באחד החיבורים גרמה לנזילה שהגיעה עד לחדר המנועים של המעליות בבניין, נזק שיכול להגיע למאות אלפי שקלים. השרברב נתבע בתביעה בסך 400,000 ₪ על הנזק, אך לא היה לו כל ביטוח שיכסה אותו. מקרה כזה יכול בקלות להרוס חיים של אדם ושל כל משפחתו. אמנם למזלנו, לאחר ניהול תיק אינטנסיבי מאד, הצלחנו להוכיח שהבעיה היא באביזרים שנרכשו ולא בפעולותיו של השרברב, אך עדיין הוא נאלץ לשלם 10 אחוזים מסכום התביעה, ואת כל הוצאות המשפט לרבות שכר טרחת עורכי הדין. למרות שזה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, הוא עדיין נקלע לצרות, ללא הביטוח".

למה הרבה אנשים לא עושים ביטוח?

אחרי הסיפורים הללו, קשה להבין מדוע לא כל העוסקים בעולם הקבלנות בוחרים לרכוש פוליסות ביטוח. "הרבה פעמים אנשי מקצוע לא רוכשים ביטוח בגלל חוסר מודעות או מתוך מחשבה נפוצה של 'יהיה בסדר, לי זה לא יקרה'" מסביר ארז, "כמו כן, הרבה פעמים העלות הכלכלית מכבידה על בעלי המקצוע. הרבה מהם עובדים בתעריפים שמקשים עליהם להיות רווחיים, ולעיתים, בתחילת דרכם, קשה למצוא תזרים כדי לשלם גם עלות ביטוח, בנוסף לרכישת חומרים, תשלום לעובדים ועוד. אני מבין את זה אבל אני כאן כדי לומר שוויתור על ביטוח תמיד בסוף יעלה הרבה יותר ביוקר מאשר לרכוש פוליסה".

אילו סוגי ביטוחים רלוונטיים לתחום הבנייה קיימים היום?

"כפי שכבר אמרתי, ישנם כל מיני סוגים של ביטוחים, וכל איש מקצוע חייב לרכוש פוליסה בהתאם לעיסוקו. אני נתקל היום בלא מעט שיפוצניקים שעובדים דווקא בהיקפים קטנים וחושבים שאין להם צורך לבטח את עצמם. להם אני ממליץ על הרחבה ביטוחית שנקראת "הרחבה לביצוע עבודות קלות", זו פוליסה פשוטה וזולה יותר, אך גם היא יכולה להציל במקרים מסוימים. הפוליסה הבאה שמאד חשוב לדבר עליה היא פוליסת אובדן כושר עבודה או תאונות אישיות. אני נתקל בבעלי מקצוע שעובדים וסומכים על היכולת שלהם לפרנס משפחה, לשלם משכנתא, ופתאום פציעה קלה כמו פטיש שנופל על הרגל, והם מושבתים לחודשים רבים. לא חייבים לפול מהגג כדי להגיע למצב של פציעה שמשביתה, ואלו חודשים ללא פרנסה. שלא נדבר על מקרים בהם בעל המקצוע מושבת לשנים רבות בגלל פציעה, זה קורה. כשאותו איש מקצוע ללא פוליסת אובדן כושר עבודה או פוליסה מקבילה אחרת זה מגיע לעיתים למצב של משפחות שלמות שקורסות, מפציעות קטנות. זה עד כדי כך פשוט ודרמטי. חייבים לוודא קיום של פוליסה".

כפי שניתן לראות, פוליסת ביטוח בעולם הקבלנות היא מוצר הכרחי, שכל בעל מקצוע זקוק לו עבור שלוות נפש ובטחון כלכלי, גם במקרים של נזק, פציעות או שיבושים. מידע כזה ועוד מידע רב ומקיף על כל עולם הקבלנות בתחומים של: שיפוצים איטום אינסטלציה ועוד… ניתן למצוא בקורסים המקצועיים של "מכלל", המכללה המקצועית המכשירה קבלנים לבחינות רשם הקבלנים בדרך להפיכתכם "קבלנים רשומים" בפנקס הקבלנים (שכן רק רישום ראוי מזכה את הקבלן ביכולת לרכוש פוליסות ביטוח מקיפות) ומספקת לבעלי המקצוע מידע נרחב על טכניקות, תקנים, חומרים מתקדמים ועוד.