עמוד הבית » מלחמה בחוץ! מה סקס עכשיו?!

מלחמה בחוץ! מה סקס עכשיו?!

צילום pexels
בכותבי שורות אלו, עדיין מתנהל סביבנו מבצע 'שומרי החומות', אזעקות והתראות צבע אדום עדיין מופעלות במקומות שונים בארץ (תוך כדי כותבי שורות אלו הטלפון שלי מתריע שוב ושוב על אזעקות במקומות שונים). כשנתבקשתי להעלות כתבה על סקס בזמן אזעקות, חרדות ומצבי לחץ, חששתי שעד שהכתבה תעלה זה כבר לא יהיה רלוונטי – אולי 'הפסקת אש', אתם בטח כבר מכירים

אבל אחרי שהתייעצתי עם קולגות ללימודים שלי, אמרה אחת מהנשים שלומדות איתי דבר חכם: "מצבי הלחץ במדינה שלנו נוטים להיות רלוונטים לעתים יותר ויותר תכופות". המשפט הזה נתן לי פרספקטיבה אחרת בהיבט הכולל והחלטתי ללכת על זה.

אז בדרך כלל, מה שהכי יכול להרוס סקס טוב הוא היסח דעת, ותתפלאו, לאו דווקא במהלכו, אלא בכניסה אליו מלכתחילה. אז נכון שאזעקה במהלך סקס איכותי יש בכוחה לעצור הכל באמצע, אפילו יותר מאשר ילדים שדופקים על דלת חדר ההורים הנעולה כשיש תשוקה חזקה, אך מראש, הידיעה שאנחנו נמצאים במצב כזה שכל רגע יכולה להיות אזעקה, ובפרט כאשר האויב נוהג ב'ג'נטלמניות' ומבשר על כוונותיו מראש, זה די מוציא את החשק להיכנס לכל החיבור הפיזי הזה של הסקס.

כמו כן, הידיעות הקשות על הרוגים, פצועים, אנשים שצריכים לרדת למקלטים כל רגע, משפיעים לנו על מצב הרוח, בפרט לציונים שביננו, והראש נמצא במקומות אחרים.

צילום pexels

הריגוש המיני שלנו יכול להתאפשר בדרך כלל רק כאשר מרכז הפחד והחרדה במח מושבת, זה אמנם משפט שכתבה ד"ר לואן ברידנזיין בספרה "המח הנשי", אך גם אצל הגברים, כשמדובר בחוסר חשק מיני שלא קשור הורמונלית לחוסר בטסטוסטרון או בעיות רפואיות כאלה ואחרות, פעמים רבות זה נובע ממצבי לחץ או חרדה נפשיים, מתחים בעבודה או קשיים כלכליים (אותם מונה הסקסולוגית גאולה פלדמן בספרה 'סקס או לוגיה').

ישנן זוגות שפתחו בפניי שדווקא בתקופה האחרונה, החוסר וודאות של אזעקה שאולי תבוא, נתן להם ריגוש מסוים לקיים דווקא אז יחסי מין ולטענתם הם היו מוצלחים מאד. אמנם קל לאותם זוגות שנמצאים באזורים כמו תל אביב ואפילו באר שבע לומר זאת. אבל מה יעשו אלו שבערים המטווחות כמו אשקלון, שדרות או נתיבות שאצלם האזעקות הן לצערי עניין של שגרה, בעיקר בעתות מבצעים והתחממות גזרה?

ישנן זוגות שלא ויתרו לעצמם, והחליטו שעל הסקס הם לא מוותרים, אז אם ממילא ישנים בממ"ד, בוא ננצל אותו לזמן איכות של סקס ביננו, שהרי ממילא אם תהיה אזעקה אין לאן לברוח, אז LETS DO IT אמנם כשגם הילדים ישנים בממד זה לא ממש פרקטי, ואז אין הרבה ברירות.

אמנם גם אלה שישנים בממד ואין להם ילדים, יתכן מאד שלא יוכלו בכלל לחשוב על סקס, בגלל כל מה שעובר במוח שלהם באותו הזמן, שמוציא להם את החשק לאינטימיות.

אבל חשוב לי להדגיש בפניכם נקודה חשובה.

הגדרת מיניות היא לא בהכרח מה שמקובל בהגדרה שלנו למין ואינטימיות. אנחנו נוטים לחשוב שמין פירושו רק לשכב, לחדור ולשנות תנוחות. אך אין זה נכון כלל וכלל. האינטימיות המינית היא הרבה מעבר, ישנו גם המין שמחוץ לחדר המיטות, שעליו אכתוב פעם כתבה נפרדת. ולא, אני לא מדבר על קיום יחסים מלאים במטבח או ביערות, אלא לדבר אחר לגמרי.

מיניות יכולה להתבטא גם בקרבה, גם בחיבוק של הרגעה, ולאו דווקא בכל מה שאנחנו מגדירים כמין אינטימי.

גם בתקופה הזאת אנחנו צריכים ואף מחויבים לשמור על האינטימיות ביננו, ונכון אמנם שאולי הראש לא פנוי אצל חלק מהזוגות לקיים יחסי מין מלאים, אבל עדיין, אנחנו יכולים להרגיש אינטימיות גם בדברים קטנים. לכל מצב בחיים יש את האינטימיות המינית שלו.

גם אם זוג עולה לישון ערום לגמרי, אך מחובק, גם בחיבוק כפיות, זה סוג של מיניות אינטימית למרות שאין בה ממש אקט חודר. זה משדר רוגע, ביטחון, שמישהו נמצא איתנו יחד במשבר, או יותר נכון – אנחנו חווים יחד את המשבר. החיבוק הוא חלק ממגע. מגע הוא דבר חשוב, בפרט כשהוא מגיע ממישהו שיקר לנו.

מחקרים מלמדים שגוף המקבל מגע חם ואוהב מפריש הורמונים כאוקסיטוצין, אנדורפינים, דופמין, המשפיעים על נינוחות, חוסר פחד, התקשרות הדדית וכמובן התאהבות. אבל האוקסיטוצין בעיקר משרה ביטחון ואמון במי שנוגע בנו בצורה אוהבת, ובעיקר כשאנחנו מאפשרים לאהוב שלנו לגעת בנו.

למשל, כשלאישה שלך רע, היא מצוברחת, סגורה, מכונסת, יושבת עם עצמה מהורהרת ואתה ניגש אליה ושואל אותה: "מה יש לך?…כואב לך?…, אני דואג לך…. אני יכול לעזור במשהו?", ותוך כדי הדברים אתה משלב מגע שאיננו בעל אופי מיני, ומרגיע. כגון נוגע לה בכתף תוך כדי שאתה שואל למצבה, או נוגע לה במותן או בשערות, זהו מגע חשוב מאד, שתוך כדי השיחה עם האישה השבורה, יתכן מאד שהפך מצב שיכל להיגמר כ'פסיכולוג המשעמם', למצב של השראת רוגע וביטחון תוך כדי התמיכה בה.

גם גברים זקוקים למגע! יש להם בעיה לבקש את זה ולהראות נזקקות משום שהם חונכו בחברה שלנו להתבייש להיות עדינים ורגשניים. אך זה קיים בתוכם, בתוך כל אחד ואחד מהם. לרוב הגברים יש רצון להיראות חזקים ולא לשדר חולשה, ולכן, אם את לא תזמי מגע נעים אתו הכולל חיבוק חם מצידך או ליטופים קלים נעימים בלחייו או בקרקפת, הוא בדרך כלל לא יבקש אותם ממך. אינני מדבר כעת על מגעים בעלי אופי מיני אלא על מגעים בעלי אופי אימהי – מכיל ומשרה ביטחון.

אם הגבר שלך יקבל ממך מגע אימהי של חיבוקים, וליטופים, זה יעשה לו טוב, אך בעיקר לך. ברגע שאת נותנת לגבר שלך סוג מגע שכזה, את גורמת לו לחשמל מיוחד שעובר בגופו רק אלייך. גברים חולמים על סיטואציות כאלו של מגע אימהי ונוצר אצלם רגש חזק ועז למי שנותן להם אותו, ממש כמו מה שעובר על הילד שלך כשהוא מקבל מגע כזה ממך. זה יוצר גם אצל ילדייך הקטנים וגם אצל בן הזוג שלך קשר רגשי עמוק וחזק אלייך.

לאור האמור, גם אם אתם ממש חרדים מהאזעקות ולא מרגישים ב-נח לישון ערומים ובפרט כשתצטרכו לרוץ לממ"ד כשיש אזעקה וגם הילדים שלכם ישנים שם, אז גם לישון יחד לבושים בעודכם מחובקים כפיות זאת אחלה אינטימיות בהתאם למצב. זה ישרה אצל שניכם סוג של ביטחון וחיבור. אולי לא ממש תוכלו להגן על בני הזוג שלכם בגופכם במידה וחס ושלום יקרה משהו, אבל זאת בהחלט הרגשה של שיתוף, שאת המצב הקשה הזה אנחנו עוברים יחד, באינטימיות פיזית מאולצת אמנם, אך עם המון אינטימיות בלב.

ושנדע ימים טובים ושקטים יותר…

אלעד קויאטק,

סופר ומרצה על מערכות יחסים סקסולוגיה וגירושים

אתר: www.elad-kwiatek.co.il

 

תגובה

הוספת תגובה