עמוד הבית » נשים מרצות אונליין: הכירו את לירון הרשקוביץ

נשים מרצות אונליין: הכירו את לירון הרשקוביץ

צילום באדיבות לירון הרשקוביץ
סוכנות המרצים והאירועים 'נשים מרצות אונליין' גאה להציג את לירון הרשקוביץ – מרצה, מלאת השראה ויוצרת מוטיבציה.

לירון, אם לשלושה ילדים. שרתה כקצינה בחיל המודיעין, עבדה במשרד רוה"מ. בוגרת תואר ראשון בביוטכנולוגיה, תואר שני במשפטים, ובוגרת גאה של המחלקה הפסיכיאטרית הסגורה בבית החולים לבריאות הנפש 'גהה'. כיום במקביל לקריירה בשירות המדינה, מעבירה הרצאות העצמה שוברות סטיגמה ובעלת עסק קטן לעיצוב עוגות.

נפגשנו לראיון וירטואלי, תוך הבטחה שהפגישה בתום ימי הסגר תכלול טעימות מליין העוגות המעוצבות היוצאות תחת ידיה.

ספרי לי אך הכול התחיל?

"הרבה שנים, גם לאחר שנגמלתי מהתרופות הפסיכיאטריות, הסתרתי את העובדה שחטפתי התקף פסיכוטי. בעיקר בגלל החשש שאם יידעו, יתייגו אותי כ'משוגעת' או כחלשה ואקבל יחס שונה. לצערי נכוויתי מהסטיגמה. למרות זאת, תמיד בער בי הרצון לשתף ולספר כדי לתת כוח לאחרים. שיידעו שגם אם הסביבה אומרת ומתייחסת בספק, אפשר לצמוח מכל אתגר וקושי בחיים.

כשארגון "בזכות", הארגון שסייע לי במאבק המשפטי הציעו לי לעלות בערב חגיגי לציון 25 שנים לארגון ולספר בקצרה את שעברתי, מיד נעניתי בחיוב. מהרגע הזה, שהיה מעין "יציאה מהארון" עבורי התחלתי לחשוף ולהיחשף. בהרצאה שלי "הקול בראש" אני מפרטת ומספרת את כל מה שעברתי, איך העולם נראה בעיני האדם הפסיכוטי ואיך צמחתי ממשבר זה ומשברים אחרים לאחר מכן. כמובן שזה היה הדרגתי.

בהתחלה חששתי שבנותיי, שהיו קטנות כשחוויתי את ההתקף הפסיכוטי והאשפוז, ידעו את שעברתי. לאט לאט עם תהליך החשיפה והעברת ההרצאות גיליתי שכל כך הרבה אנשים חווים במהלך חייהם קושי נפשי ומרביתנו מסתירים זאת. הבנתי שכדי לעורר שיח ומודעות צריך להתחיל מגיל צעיר ככל הניתן ובתוכן מתאים. לפני כשנה וחצי הגיעה ההזדמנות ונעשתה עליי כתבה בעיתון "לאישה" שכמובן נעשתה לאחר שבחרתי לשתף את בנותיי במה שעברתי. המדהים היה שכשהראיתי אותה לשתי הבנות הבוגרות הן ביקשו לקחת את הכתבה ולהראות בכיתה."

מה בילדותך הוביל לבניה ותנופה של אישיות יזמית?

"מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי ילדה פעילה, עצמאית, שאפתנית ולא מוותרת לעצמי. אהבתי ללמוד מאחרים ואהבתי לעזור ולתת טיפים שסייעו לי, לדוגמא הייתי עוזרת לחברים בכיתה ומלמדת אותם שיטות לזכור חומר למבחן, או לפתור בקלות בעיות במתמטיקה. אני מאמינה שאין דבר העומד בפני הרצון וכל דבר שרוצים, אפשר להשיג וכך גם מחנכת את ילדיי כיום. זה עניין של תיעדוף. מצד שני, היום אני יודעת שהפרפקציוניזם גם הביא לתוצאות לא טובות ושהביאו אותי להיות קשוחה מדי עם עצמי. זו הסיבה שאני בניתי סדנאות העצמה לנערות בגיל ההתבגרות שנקראות "שלמה, לא מושלמת". בדיוק בשביל ההבנה שלא צריך להיות מושלמות, צריך להיות שלמות עם עצמן".

מה משך אותך למקצוע?

"כמו בצעירותי, שהייתי פעילה גם בצופים, גם בחוג תיאטרון, גם מצטיינת בלימודים, גם היום אני אוהבת לעשות הרבה דברים במקביל. אני גם עובדת במשרה מלאה בשירות המדינה ושואפת להמשיך ולהתקדם. אני גם בעלת עסק זעיר בתחום העוגות המעוצבות וגם מעבירה הרצאות וסדנאות העצמה ושבירת סטיגמה. היום אני עושה הכול תוך כדי מודעות אישית ולעצמי. מתי העומס לא טוב עבורי. מבחינתי ההרצאות, החשיפה והשיתוף הן שליחות. אני נותנת משמעות למשברים שעברתי, אני מעודדת שיח וחושפת לעולם הנפש שעד לא מזמן היה טאבו ושתיקה, אני מעניקה כלים לצמיחה ממשברים ומהווה דוגמא חיה לכך שאפשר לבחור לצמוח מהם, גם אם הסביבה לא נותנת לכך סיכויים"

איך את יוצרת רלוונטיות ויצירתיות?

"אני חיה את השינוי בגישה לחיים, כפי שאני משתפת בהרצאה שלי שנקראת "נקודות אחיזה". במשבר הראשון, ההתקף הפסיכוטי, היה לי ממש קשה ולקח לי זמן לצאת ממנו ולהתאושש ולבסוף לחזור ל"חיים נורמליים". במשבר השני שהגיע בספטמבר 2016 שזה לידה שקטה (לידה של עובר ללא דופק) יישמתי הרבה דברים שלמדתי מהמשבר הראשון וגם ממנו צמחתי.

הבנות הבוגרות שהיו כבר יחסית גדולות וחוו איתי את הלידה השקטה זכו לראות שישנם רגעים קשים בחיים, מותר לבכות, מותר להיות חלשה ולהיעזר באחרים ואפשר לבחור לצמוח מהקושי. הן חיות את המסרים הללו יום יום. אני אתן דוגמא ממש מהתקופה האחרונה; האמצעית שלי הולכת להיות מאוד גבוהה. עשינו הערכת גובה והיא צפויה להיות בגובה של 1.9 מטר. רב האנשים ששמעו על כך מיד הגיבו בבהלה. אני לעומת זאת צחקתי ואמרתי לה "את אוהבת להיות במרכז העניינים, אז עכשיו בטוח תהיי מרכז העניינים". היא יודעת ומבינה שזה יהיה מאתגר ולא פשוט להיות גבוהה אם לא הכי גבוהה, ועם זאת, היא יודעת שלכל דבר יש שני צדדים והיא בוחרת להסתכל על הצד החיובי".

צילום באדיבות לירון הרשקוביץ

נקודת המפנה שלך?

"כפי שסיפרתי, שנים הסתרתי את זה שעברתי התקף פסיכוטי, בעיקר בגלל שחששתי מהתגובות של הסביבה ומהסטיגמה, אבל גם בגלל שחייתי בפחד שכשיגיעו קשיים אחרים בחיים, אני עלולה להישבר בשנית ולחוות אירוע פסיכוטי נוסף. ככה גם כל הזמן נאמר לי, שהנפש שלי חלשה. לאחר הלידה השקטה, שזה אירוע לא פשוט וכמובן שהייתי בליווי צמוד יותר של פסיכיאטר, ראיתי שלא רק שהצלחתי לעבור את המשבר אלא צמחתי ממנו. ב"חופשה" שקיבלתי לאחר הלידה השקטה למדתי באופן עצמאי עיצוב עוגות, התמקצעתי ופיתחתי את התחביב לרמה מקצועית. באותו הרגע שראיתי שהצלחתי להתמודד, להתגבר ולצמוח מהמשבר השני, הבנתי שאני מסוגלת להתמודד עם כל אתגר או קושי שיופיע. החשש שאשבר כמו שאומרים לכל אחד יש נפילות, השאלה כמה מהר אתה קם מהם, ואני מוסיפה גם איך אתה צומח מהם".

מהיכן התעוזה והאומץ?

"שאלה מעניינית. קודם כל כמו שאמרתי אני באמת מאמינה שאין דבר העומד בפני הרצון, אם אתה באמת רוצה בכך. שנית, אני מאמינה באותנטיות, בכנות, לא בהצגה. זאת מי שאני. אני לא רואה בכך אומץ. אומרים לי איזו אמיצה שאת נחשפת כך, אני רואה בזה שליחות וייעוד. אם אני עברתי כאלו משברים, ואני כמו כולם, אין לי כוחות על או משהו מיוחד, אז כל אחד מאיתנו יכול, אם רק יאמין בעצמו".

הפחדים שבדרך?

" פעם פחדתי מחוסר הוודאות. היום לא רק שאני לא פוחדת מזה, אלא אני אפילו למדתי להנות מזה. אנחנו מוקפים בחוסר וודאות. בסופו של דבר אין וודאות בשום דבר בחיים. למדתי על בשרי ולא אחת, שבשנייה כל החיים יכולים להשתנות. היום אני לא חוששת מזה אלא אני מבינה שגם אם ישתנו דברים וגם אם יגיעו הפתעות או אתגרים, נוכל לבחור להתמודד איתם, להתבונן על החיובי שבהם, לראות בהם כהזדמנות ולצמוח מהם".

כיצד את משלבת קריירה ומשפחה?

"אני עוד עם שלוש קריירות. אני במשרה מלאה בשירות המדינה, מכינה עוגות מעוצבות ומעבירה הרצאות וסדנאות. זה הכול עניין של איזון בחיים. אני כמעט ולא רואה טלוויזיה , פחות מבשלת ואני מניחה שאם תשאל את הילדים שלי, ובעיקר את הבוגרות, הן יגידו שישמחו ליותר זמן עם אמא, משהו חייב לבוא על חשבון משהו אבל הכול זה מתוך בחירה מודעות שלי. אני יודעת לאזן, לשים לב מתי צריך יותר תשומת לב בבית, לתת מקום גם לילדים ולזוגיות ולהתפנות לעיסוקים האחרים. לא לבקר את עצמי ולהיות עם רגשות אשם, אלא להבין שככה אני נהנית, זה מה שעושה לי טוב וכל עוד לי טוב אז גם להם טוב.

תמיד אני אומרת שאין מושלם אבל אם אתה שלם עם הדרך שלך אז אתה חי בשלווה פנימית. מה שגם אני משלבת את העשייה של העסק יחד עם הבנות, לדוגמא הגדולה שלי עוזרת לי בהכנה של עוגות מעוצבות, השנייה עזרה לי לבנות מצגת להרצאה, סדנת ההעצמה לנערות התחילה מכך שחיפשו פעילות לשנת המצווה בכיתה של אמצעית ועל ידי כך אני גם מקדמת עת העסק וגם זוכה לזמן איכות עם הילדות. ולפעמים יש גם תקופות עמוסות או בקריירה או במשפחה, אז אני מורידה גז מהקריירה ולהיפך. הכול זה תקופות בחיים, צריך לזרום ובסופו של דבר להאמין בעצמך ולהיות שלם עם עצמך ועם הדרך שלך".

מה את עושה בימים אלה של הקורונה?

"את התקופה הזו של הקורונה אני רואה כהזדמנות. הזדמנות למשפחתיות, הזדמנות להירגע ממרוץ החיים, הזדמנות לחישוב מסלול מחדש ולבנייה של מוצרים חדשים. הקורונה הביאה אותי לכתיבת סדנאות העצמה לנוער, לרישום ותחילת לימודים של קורס מקצועי לקידום העסק, להשתתפות בפגישות וירטואליות עם פורום עסקים בינלאומי ועוד. אין מושלם ואין ספק שלתקופה הזו ישנן חסרונות והתמודדויות מורכבות אבל אני בוחרת להסתכל על החיובי ואיך אפשר לנצל את התקופה הזו לצמיחה וזה מה שאני עושה."

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"לנשום. תמיד התנהלתי תוך כדי ובשביל להשיג את המטרה. לא נשמתי תוך כדי ובגלל זה גם לא ממש נהניתי תוך כדי מהתהליך עצמו. היום אני כבר יודעת לנשום לתוך תהליך או לפני שמגיבה וככל שמרווחת את הזמן בין הפעולה לתגובה אני כבר לא מגיבה על אוטומט או פועלת על אוטומט ומסוגלת לבחור את התגובה/פעולה שהכי מדויקת ונכונה עבורי."

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

" כשאני גורמת לאנשים לשנות את האופן ההתבוננות שלהם על החיים, להסתכל על החיובי, לקבל כוחות להתמודדות ולהפחית שיפוטיות".

מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

" זה לא שיא הקריירה כי תמיד אפשר להתפתח עוד ועוד ולהתקדם, כל עוד מעוניינים בזה. אבל היעד שלי ומבחינתי יעד לכיבוש זה להשתתף באירועי TEDX העולמי כשיחזרו להתקיים. אתגר עבורי להעביר את המסר בקנה מידה בינלאומי."

מה הערך שאת מביאה לשוק?

"אני חושבת שהערך הכי הכי בולט שאני מביאה זה מוטיבציה ואמונה בעצמך. כמובן שאמונה בעצמך נובע מערכים נוספים של לאהוב את עצמך ולהיות שלם עצמך. אם אתה מאמין בעצמך ויש לך את המוטיבציה לשנות, להתרומם ולצמוח, אין דבר כזה שלא תצליח. לפעמים קשה לנו לראות בעצמינו את הדרך הנכונה או שהאפשרות בכלל קיימת, אבל כל עוד לא תתייאש ותמשיך לחפש, אתה תמצא את הדרך ותצמח".

מה מרגש אותך ?

"הילדים שלי, שירים מסוימים"

מה סוד ההצלחה שלך?

" לא לוותר לעצמך מצד אחד, אך לא להיות קשוח עם עצמך. למצוא איזון פנימי בו לא מתייאשים גם אם לא מוצאים פתרון וממשיכים לנסות אך מצד שני ערים לאפשרויות הנוספות שצצות ואפשר לשנות דרך ולהתאים עבור עצמך".

טיפ למתחילים?

"תאמינו בעצמכם ותפסיקו עם הביקורת העצמית. כאשר לא תהיו ביקורתיים כל כך כלפי עצמכם, כך תפסיקו להיות ביקורתיים לסביבה".

מה לא תסכים/מי לעשות במסגרת העבודה?

"לא אעשה משהו שיפגע במשפחה שלי, הגרעינית או המורחבת".

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה?

"אין ספק שזה שיש לי כל כך הרבה עיסוקים גם מביא לפחות מפגשים חברתיים. אז כרגע בקורונה זה מסתדר כי גם ככה אסור, אבל בשגרה של לפני הקורונה הייתי נפגשת עם חברות ודואגת לשמור גם על הקשרים החברתיים. אני אדם חברותי וזה ממלא עבורי גם מקום של למידה מאחרים."

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

"וואו…יש לי חזון לחמש שנים הקרובות, נתחיל בזה. להתקדם בשירות המדינה לתפקיד ניהול ולהתמקצע בתחום. במקביל כפי שציינתי להשתתף ב – TEDX ולהתחיל הרצאות בזירה הבינלאומי. למנף את הסדנאות לנוער ולהיכנס למערכת החינוך עם סדנאות וכלים לנוער להעצמה, צמיחה ואהבה עצמית. אני מאמינה שככל שנתחיל פעילות כזו בגילאים מוקדמים שמתבססים על הערכה ואהבה עצמית כך הביקורתיות העצמית תרד וקבלת האחר וסובלנות תעלה".

מה היית רוצה שאנשים אחרים ידעו עליך?

"אני משתפת אנשים בקשיים שחוויתי וממש חושפת את העולם שלי בפני אנשים. חשוב לי שידעו שגם היום עם כל העשייה שאני עושה ונהנית, עדיין ישנם אתגרים ולא תמיד הכול הולך חלק וזה בסדר גמור. זה חלק מהעניין. סבתי תמיד אמרה "אם החיים היו פשוטים וקלים, היה לנו משעמם". אני נהנית מאותם האתגרים, מברכת על הקשיים והשיעורים שלומדת מכל דבר כזה ופשוט נהנית מהדרך."

אתר סוכנות 'נשים מרצות אונליין': www.womenspeakers.online