עמוד הבית » "נשים צעירות נמצאות בסיכון פי 3 לחלות בטרשת נפוצה לעומת גברים"

"נשים צעירות נמצאות בסיכון פי 3 לחלות בטרשת נפוצה לעומת גברים"

צילום: pexels
טרשת נפוצה הינה מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים המרכזית. היא נגרמת על ידי שילוב של גורמים תורשתיים וסביבתיים ויכולה להתבטא בכל גיל, אם כי לרוב מתפרצת בגילאי 20-40.

ד"ר אופיר זמירה, מנהל המרפאה לטרשת נפוצה ונוירו אימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר על תסמיני המחלה, מדוע נשים נמצאות בסיכון גדול יותר ולמה חשוב לאבחן אותה מוקדם ככל הניתן.

טרשת נפוצה הינה מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים המרכזית הכוללת את המוח, חוט השדרה ועצבי הראיה. כל סיב עצב במערכת העצבים המרכזית מוקף ב"מיאלין"- מעטפת שומנית המבודדת את סיב העצב ומסייעת להעברה מהירה ויעילה של מסרים מהמוח לגוף. בטרשת נפוצה ישנה פגיעה במיאלין וכתוצאה מכך נוצרת הפרעה ביכולת העברת המסרים, הן מבחינת יעילות והן מבחינת מהירות. בנוסף, קיימת פגיעה בחומר האפור (גופי תאי העצב) ולא רק במעטפת המיאלין כבר בשלבים המוקדמים של המחלה.

 

בשנים האחרונות קיימת עליה משמעותית בהיארעות ושכיחות המחלה בעולם. על פי נתונים המתפרסמים ב- ,Atlas of MS ניתן להבחין בעליה משמעותית במספר החולים. בשנת 2013 מספר החולים עמד על 2.3 מיליון וכיום ישנם כ- 2.8 מיליון. בישראל קיימת מגמת עלייה דומה כאשר מספר החולים המוערך כיום הינו 8000. ישנם מספר הסברים לעלייה המתוארת, ביניהם עליית המודעות בקרב אנשי המקצוע ואבחון טוב יותר, יכולת הדמיה משופרת, עליה במספר החולים עקב חשיפה לגורמי סיכון סביבתיים וכן עליה בתוחלת החיים. בישראל, כאשר מפלחים את האוכלוסייה למגזרים השונים, ניתן לראות שהעלייה המשמעותית ביותר חלה בקרב נשים צעירות מהמגזר הערבי. הסברים אפשריים לתופעה זו הם עלייה בשיעורי ההשמנה בגיל צעיר וירידה בשיעור הילודה.

"המחלה נגרמת על ידי שילוב של גורמים תורשתיים וסביבתיים ויכולה לבוא לידי ביטוי בכל גיל, עם כי לרוב גיל פריצת המחלה הוא 20 עד 40. נשים, בדומה למחלות אוטואימוניות אחרות, נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה פי 3 לעומת גברים ככל הנראה, מסיבה הורמונלית שכן בגיל המעבר או טרם גיל ההתבגרות אין הבדל משמעותי בין המינים באשר לסיכון לחלות במחלה", מסביר ד"ר אופיר זמירה, מומחה לטרשת נפוצה במרכז הרפואי הלל יפה.

"טרשת נפוצה אינה מחלה תורשתית, כלומר אינה מועברת מדור לדור. עם זאת, יש רכיב של סיכון גנטי בטרשת נפוצה שעלול לעבור בתורשה. בנוסף, ישנם גורמי סיכון סביבתיים, קרי רמה נמוכה של ויטמין D, העדר חשיפה לשמש, זיהומים, השמנת יתר ועישון, שעשויים להשפיע על התפתחות המחלה", מוסיף ד"ר זמירה.

התסמינים

טרשת נפוצה מתבטאת בתסמינים רבים המשפיעים על כל אחד ואחת באופן שונה. בין התסמינים הנפוצים: עקצוצים וקהות תחושה, טשטוש ראייה, הפרעות בתנועה ובשיווי משקל, חולשת שרירים ונוקשות שרירים, הפרעה קוגניטיבית הבאה לידי ביטוי בהפרעת בקשב וריכוז, זיכרון, מהירות עיבוד ותפקודים ניהוליים, עייפות, אי שליטה על סוגרים ושינויים רגשיים.

צילום: pexels

ישנם חולים אשר חווים תסמינים המחמירים עם הזמן, בעוד אחרים חווים תסמינים המופיעים ונעלמים באופן מחזורי. התקופות בהן מופיעים התסמינים ידועות כ"התקפים" בעוד שתקופות בהן התסמינים משתפרים או נעלמים ידועות כ"הפוגות". "התקפים של טרשת נפוצה מוגדרים כתקופה של לפחות 24 שעות, בה מופיעים תסמינים חדשים או מחמירים תסמינים קיימים בהדרגה. התקפים יכולים להתרחש בכל זמן ולהיות בעלי דרגות חומרה שונות. לעיתים החמרה קצרת טווח בתסמינים, אשר אינה נחשבת התקף, יכולה להיות תוצאה של גורמים כמו מזג אוויר חם, מקלחת חמה, זיהום או פעילות גופנית.
מחקרים מצביעים באופן ברור על כך שקבלת טיפול בשלב מוקדם של המחלה, משפיעה על התפתחות המחלה וחומרתה. על כן, מומלץ לגשת לרופא כדי לבחון/ לשלול טרשת נפוצה במקרים של הפרעה חריגה, כמו הפרעות תחושה שנמשכות יותר מ- 24 שעות, הפרעות ראייה, הפרעות בכוח, שליטה בסוגרים, קוגניציה וכדומה", מציין ד"ר זמירה.

כיצד מאבחנים?

האבחנה מתבססת על פי מספר גורמים, ביניהם היסטוריה רפואית, תסמינים, בדיקה גופנית, הדמיה של מערכת העצבים המרכזית ולעיתים גם תוצאות של ניקור מותני. האבחנה צריכה להתבצע על ידי נוירולוג מומחה בתחום, שכן טרשת נפוצה עשויה לחקות מצבים נוירולוגים אחרים והאבחון עשוי לעיתים להיות מורכב יותר.

צילום: pexels

הטיפולים הקיימים
בעשור האחרון התרחשו המון פריצות דרך בתחום הטיפול בטרשת נפוצה וכיום קיימים מגוון טיפולים יעילים. סל הבריאות מציע כמה דרכי טיפול אופציונאליות והאתגר הוא לבחור את הטיפול המתאים ביותר עבור המטופל. בחירת הטיפול חייבת להיעשות על ידי נוירולוג מומחה בתחום טרשת נפוצה, היות שבחירה זו כפופה למגוון שיקולים הכוללים בין היתר, שיקולים הקשורים למאפייני המחלה עצמה– מידת החומרה, עוצמת ההתקפים, מידת הנכות, רכיב ניווני מול רכיב דלקתי במחלה וכן הלאה. כמו כן יש לקחת בחשבון את רכיבי הטיפול התרופתי שכוללים תרופות שעובדות על מערכת החיסון בצורות שונות– דיכוי מערכת החיסון, וויסות פעילות המערכת וכן הלאה. לצד אלה, יש לקחת בחשבון גם את השיקולים הקשורים למטופל עצמו  שעשויים להשפיע על בחירת התרופות והטיפול הכולל שיינתן, לדוגמה אישה שרוצה להיכנס בעתיד להריון או מטופל שמקיים אורח חיים דינמי יצטרכו ככל הנראה ליטול תרופות שונות. "במרפאת טרשת נפוצה ב"הלל יפה" אנו עושים אבחון מעמיק לכל מטופל תוך התחשבות בתסמיני המחלה, מידת ההתקפים, מצב רפואי ועוד וכך מתאימים עבורו תכנית טיפול ממוקדת ויעילה המתאימה ביותר עבורו", מציין ד"ר זמירה.

ד"ר זמירה אופיר, צילום: באדיבות בי"ח הלל יפה

"כיום, בזכות שלל הטיפולים הקיימים, ניתן להתאים את הטיפול האולטימטיבי עבור כל מטופל ומטופלת. התרופות שמצויות בסל הבריאות עשויות להפחית משמעותית את תדירות ההתקפים, התקדמות המחלה ואת כמות הנגעים החדשים במערכת העצבים המרכזית ולכן חשוב להיבדק ולקבל טיפול מוקדם ככל האפשר", מסכם ד"ר זמירה.

לקביעת תור למרפאה לטרשת נפוצה ונוירו אימונולוגיה ב"הלל יפה" ניתן ליצור קשר: 04-7744262.
יש לשלוח הפניה בדוא"ל 
neuro@hymc.gov.il