עמוד הבית » תערוכה "שומעים את הצבעים"

תערוכה "שומעים את הצבעים"

צילום: נעמה משיח כהן
ביום שישי בתאריך 08.04.22 התקיימה פתיחה של התערוכה אשר ייצר יעקב אגם במוזאון יעקב אגם בראשון לציון

התערוכה "שומעים את הצבעים" עוסקת בשיח  שבין אמנות הציור והצבע למוזיקה והרמוניה שביניהם מול יצירותיו האמן יעקב אגם, שחלקן נחשפות לראשונה בפני הציבור.

יעקב אגם בן ה-94 הוא האמן הישראלי הידוע ביותר בעולם, יצירתו נחשבת פורצת דרך והוא ממייסדי זרם האמנות הקינטית המבוססת על תנועה של צורות בחלל. יצירותיו דורשות מהצופה לנוע סביבן, איתן ובתוכן. הן משתנות בהתאם למיקום ולמבט של הצופה בהן ומשקפות את ההתהוות המתמדת של המציאות.

רותי מקבי מנהלת המוזאון ואוצרת התערוכה עם אגם
צילום: אבי קקון

תערוכה זו מזמנת לקהל חוויה ריגושית מעניינת הממזגת בין החושים השונים. צלילים המשתלבים בין יצירות האמנות בעבודת הסאונד לחלל המוזיאון שיצר האמן אביעד סינמנס. המוזיקה שמלווה את התערוכה  מלווה את המבקר כבר מכניסתו אל המוזיאון. במהלך הביקור בתערוכה המוזיקה מלווה את המבקר בזרימה מלודית, משתנה בהדרגה ונהיית יותר איטית ומינימליסטית. בחלל התערוכה המוזיקה מגיעה עד למצב מדיטטיבי התואם לאופי של העבודות המוצגות בה.

הסאונד בכניסה מלווה את המבקר במוזיקה המייצגת לאופי הצבעוני ומלא תנועה של עבודותיו של אגם – תזזיתית, בעלת מאפיינים קלאסיים והרמוניים בדינמיקה שב ין כלי המוזיקה. צלילים מעבודת המזרקה מים ואש האיקונית של אגם המוצבת בכיכר דיזנגוף בתל אביב כמו עולים ומופיעים בין עמודי כלילה, העבודה המונומנטלית של אגם המוצבת בחזית המוזיאון והינה סימפוניה חזותית המורכבת משלושת אלפים מוטיבים צורניים.

אלי פולק מנכ"ל החברה העירונית, אגם, רותי מקבי וטל בכלר עוזרת אוצרת של התערוכה
צילום: אבי קקון

במעבר חד מן הצבעוניות, החושנית והאנרגטית של תצוגת הקבע במוזיאון, מוזמן הצופה להמשיך לחלל העליון בעקבות המוזיקה אל סאונד בהיר, מזוקק ומינימליסטי המאפשר התבוננות קשובה בעבודות בתערוכה. משם, הסאונד מתפזר בחלל כך שבכל נקודה ונקודה המבקר חווה רק חלק ממנו. כמו מקטעי המבטים בעבודות של אגם, מן הזוויות השונות, כך גם כל צליל וצליל מתפרק במרחב ומתאחד תוך כדי תנועה ליצירה אחת שלמה.

מהלך נוסף של הסאונד מתייחס ליצירה תשע פעימות לשלום, שהלחין אגם, ובה "צלילים מנסים להימלט מכבלי המלודיה המסודרת ולפרוח בשלל צורות חופשיות". במרכז החלל מוצגת עבודת הוידאו Visual Music Orchestration (1989), שהוצגה בביאנלה ARTEC ביפן. למרות שמהּ, אין בעבודה המקורית צלילים, היא כביכול אילמת. ריבוי הצבעים, הצורות וקצב הופעתם, הם הצלילים והם המוזיקה – "המרחב שבין התווים", כהגדרתו של אגם. עבודות נוספות בתערוכה, כמו Rhythm one, Eternity Star, Never too Late, Black and White Rhythm, מתאפיינות בצבעוניות מעוטת גוונים, בתדר מתון, מדיטטיבי. הן מזמנות לצופה השתהות, והפעם בתנועה פנימה, בהשראת תורת הקבלה המהווה יסוד מרכזי  נוסף בחיפוש האמנותי של אגם "אחר האמת הפנימית".

צילום: נעמה משיח כהן

יעקב אגם,  נולד בראשון לציון ב 11 במאי, 1928 שם גדל והתחנך. כבן לרב בילדותו למד ב"חדר", והושפע עמוקות ביצירתו מזרמים מיסטיים ביהדות, מאוחר יותר למד אמנות באקדמיה בצלאל בירושלים ובאירופה. אגם יוצר פיסול, ציור, תבליט, יצירות דיגיטליות אינטראקטיביות, חפצים ומיצבים. בהרבה מיצירותיו שילב אגם אור וקול וגם מים, אש ומוזיקה. עבודותיו מוצגות בתערוכות ובאוספים של המוזיאונים החשובים בעולם, בין השאר במוזיאון לאמנות מודרנית MOMA וגוגנהיים בניו יורק, מרכז פומפידו בפריז ועוד. עבודותיו מוצבות באתרים מפורסמים כגון ארמון האליזה בפריז והבית הלבן בוושינגטון. בין יצירותיו המפורסמות בישראל: מזרקת "מים ואש" בכיכר דיזנגוף, חזית מלון דן בתל-אביב, "ח"י מעלות" -פסל קינטי בגן הפסלים במוזיאון ישראל ועוד.

אביעד סינמנס הוא יוצר ומפיק מוזיקלי, בוגר המסלול להפקה וסאונד BPM והחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. סינמנס מפיק מוזיקה בסגנונות מגוונים ועבד עם אמנים רבים (זואי פולנסקי, חן יאני). בנוסף, סינמנס מתמחה בהפקת מיצגים אודיו-ויזואלים. עבודותיו הוצגו בשנים האחרונות במוזיאונים רבים בארץ ובעולם. בקיץ האחרון הוציא את תקליט הבכורה שלו, Apart.

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון

שעות פתיחה  : שני, שלישי, רביעי, שישי ושבת – 15:00-10:00 | חמישי – 20:00-10:00

הוספת תגובה

הוספת תגובה