קשה שלא להזכר בסרט התיעודי על משפחת האמנים בת המאה הקודמת – "הבורשטיינים", ובאותה סצינה נוגעת ללב, כשמייק בורשטיין סיפר על הפגישה הטעונה עם אביו, כשאמר לו שהוא עומד לבגוד בתרבותו ובמסורת המשפחתית ולהתחיל לייצר לעצמו רפורטואר עברי, כי דוברי היידיש, שהיו הקהל הנאמן של המשפחה, הלכו ונמוגו. אין סמלי יותר מתיאטרון הידישפיל, שהופך לרלבנטי ובועט, כשהוא מעלה את מופע הקלאסיקה של נעמי פולני, שאולי היה בשנות התקומה, לתנועת נגד למה שנתפש כגלותיות דוויה דוברת יידיש.

נעמי פולני, ללא ספק משתייכת לאותה תרבות קצרת ימים של הימים המעצבים, תרבות שעיצבה את מודל הצבר המיתולוגי, מודל לבוש מכנסי חאקי קצרים וחולצת אתא, מודל שנותר, כמו אותו פנס בודד – אור שדולק כבר רק בפזמונים. וכמו אותו פנס בודד בקצה שכונה, נדלקו על הבמה משואות של טקסט, מוסיקה ומחול של 1948, ולאחריהן אורות זהובים על פני שדות חקלאיים ובהמשך קולות עמומים מרחובות תל אביביים של שנות החמישים והשישים למאה הקודמת.
פולני, גיבשה שפה ייחודית, שכמו ישראל הצעירה, השפעותיה הגיעו מן המוסיקה הרוסית והצרפתית, וצליל האקורדיאון – אותו כלי שיכול היה להנשא לכל מקום שכוח-אל בישראל הצעירה, זו הנלחמת ולאחריה זו העמלה, הוא ניגודו המאופק של מה שנהיה מן הזמר הישראלי הקולני והרעשני. ניגודו של אורגן האורות שבוקע ממכונית פתוחת חלונות שחולפת בשעות הקטנות של הלילה בהתרסה. גם השפה הויזואלית של פולני, שהלבישה את שלוחיה באותם בגדי חאקי וכובעי טמבל, הייתה שפה מאופקת, מכונסת, מחבקת, ענווה. שונה לחלוטין מן הידיים הפרוסות לכל עבר של מופעי הזמר במסיכה, עם צוות פאנליסטים עקומי פה ולעגנים.

פולני, האשה שיצרה את פס הקול העברי המוקדם, הלכה לעולמה כמעט בת מאה לפני חודשים אחדים, אבל פס הקול הזה, נותר תלוי באוויר התמימות של אותם שני עשורים מעצבים, מייסר, ודורש בעיקשות להביט אחורה ולצדדים.לשמוע את פולני במוזיאון תל אביב בחורף 2025, כשברקע מוקרנים צילומי שחור לבן של אנשי הצי'זבטרון, התרנגולים, בצל ירוק והחמציצים, וכשבחוץ כסאות מיותמים במה שהפך להיות כיכר החטופים, גורם להרהורים נוגים ומכווצי לב על תרבות עברית, שרק מלחמה איומה יכולה הייתה להפוך אותה לשעה קלה לרלבנטית שוב. וכשהקלאסיקה של נעמי פולני עולה על הבמה, אתה פוקח עיניים, בולע את ההדים הרחוקים הללו, ופשוט לא רוצה שזה ייגמר.
אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש סדרות הפודקאסט "משפט חוזר" ו"ישראל הראשונה" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה. ניתן להאזין לפודקאסטים, ב"כאן הסכתים" בקישוריות:
https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-776284/ https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/
הוספת תגובה