עמוד הבית » אירופה של טרום המלחמה הרצאה מוזיקלית

אירופה של טרום המלחמה הרצאה מוזיקלית

דימוי אלעד ארגמן
צלילי המוזיקה, קברט, המפיקים. אירופה של טרום המלחמה בראי מחזות הזמר הרצאה/מפגש מוזיקלי.

בשנת 1959 יצרו המלחין היהודי ריצ׳רד רוג׳רס והתמלילן אוסקר המרשטיין השני את "צלילי המוזיקה" – כזכור, סיפור מלא חן על אומנת וילדים, אך גם הניסיון הראשון לעסוק באיום עליית הנאצים ובזמן שעדיין לא נהוג היה לדבר בזוועות שהם חוללו במחזות מוזיקליים.

ב-1966 המחזמר המהפכני "קברט" מאת ג'ון קֶנְדֶר ופרד אֶבּ, גם הם יהודים, כבר מעמיד את השואה במרכזו. ולא רק שאין בו כבר ה-happy end האופייני, אלא שהוא גם משתמש בדרכי ביטוי נועזות כדי לבטא את תעמולת השנאה הנאצית.

כעבור כמה עשורים, מל ברוקס סוגר מעגל כשהוא מעבד את סרטו "המפיקים" (1967) למחזמר, וכך מגשים את חלומו להתנקם בהיטלר תוך שימוש בנשק שהוא שכלל כל חייו – הומור. "המפיקים", שבמרכזו שני יהודים החוברים יחדיו להפיק מיוזיקל ששם ללעג את הצורר הנאצי (על נשיותו!), שבר שיאי זכייה בטוני כשעלה ב-2001.

אלו מחלוקות חריפות התעוררו בעניין הצגת צלבי קרס ומועל יד על במת "צלילי המוזיקה"? מדוע הואשמו היוצרים היהודים של "קברט" באנטישמיות? והאם בכלל יש מקום להתייחס לשואה בהומור?

מרצה ושר: אייל שרף, מלווה בפסנתר: אלון אביב
בימוי: אודי רצין

שאלות אלה ואחרות יציג אייל שרף, זמר ומרצה, מומחה בתחום מחזות-הזמר, שגם כותב בנושא ב"הארץ". אייל הוא בעל תואר שני בביצוע ודרמטורגיה של התיאטרון המוזיקלי מאוניברסיטת ניו-יורק. במסגרת ההרצאה אייל יבצע שירים מתוך מחזות-הזמר, בליווי הפסנתרן אלון אביב.

אייל שרף
צלם תומר לופצ׳קו

11:00-11:30 הפסקה
11:30-13:00 הקרנת "המפיקים", בימוי מל ברוקס
13:00-14:00 הפסקה
14:00-16:00 טרום בכורה: "הטוב עוד לפנינו", בימוי מתייה דלפורט ואלכסנדר דה לה פטלייר (באדיבות סרטי נחשון ורד קייפ)
כרטיס ליום העיון כולו – 110 שקלים בטל 6876*

הוספת תגובה

הוספת תגובה