ישבתי מול סשה גרינברג, בעלת בית הספר “ארתור מרי” ואלופת הארץ לשעבר בסלסה, כדי להבין את הקטגוריות השונות של הריקודים הסלוניים. בעיקר את החלוקה לריקודים קלאסיים וריקודים לטיניים. “בכל ריקוד אני נותן לך ואת מחזירה לי”, מסבירה סשה. “זו אינטראקציה שהיא קצת שונה אבל יש תגובה בין הגבר לאישה”.

הקטגוריה הקלאסית
סשה מסבירה: “זה נשף בדיוק כמו בסרטים, האישה בשמלה ארוכה, אלגנטית. התנועות מאוד גדולות כדי לנוע ולעוף ברחבת הריקודים, הצעדים גדולים והמסגרת מאוד רחבה. נשף של פעם, קלאסי במיטבו”.
ואלס – מתחלק לשני סוגים עיקריים:
- ואלס אנגלי (איטי)
- ואלס וינאי (מהיר)
טנגו – ריקוד חושני וחד, עם מוזיקה אופיינית חדה שקל לזהות אותה.
פוקסטרוט – ריקוד אמריקאי. בבית הספר “ארתור מרי” מלמדים את הסגנון האמריקאי ולא האירופי.

הקטגוריה הלטינית
“יש ריקודים מהירים ויש איטיים”, מתארת סשה. “מה שמאפיין אותם זה תנועתיות בגוף הרבה יותר. החלקים מתחברים אחד לשני, מכפות הרגליים אל הברכיים, האגן, הצלעות, הידיים, הכתפיים, הראש והצוואר. כל החלקים נעים אחד עם השני כמו מכונה עם המון דינמיקה בתוך הגוף. בקלאסי הם יותר “‘מרובעים”.
צ’ה צ’ה – ריקוד מהיר וקצבי.
רומבה – “סלאו לטיני”, ריקוד רומנטי עם המון תשוקה.
בולרו – שילוב של קלאסי ולטיני.
סווינג (ג’ייב) – ריקוד קופצני עם מוזיקה אמריקאית בלוזית.
סלסה וממבו – עם המון תנועות אגן ומשחקי ידיים.

קטגוריה נפרדת: הטנגו הארגנטינאי
הטנגו הארגנטינאי אינו שייך לריקודים הקלאסיים ומהווה סגנון נפרד. “לא מייחסים אותו לריקוד סלוני כמו סלסה – זה ריקוד מועדונים, תרבות שלמה בפני עצמה”, מסבירה סשה. “בטנגו יש המון תשוקה, כמו “מלחמה” תשוקה של בני הזוג, חדות ומתח. הרגליים קצת יותר נמוכות”.
עקרונות יסוד בריקוד הסלוני
בכל ריקוד יש ללמוד קצב וטכניקה. צריך לדעת את מה שמאפיין את רוב הריקודים, שהם בנויים על הובלה ומובלת. “אם יש מוביל טוב, לומדים את הבסיס מבלי שהאישה לומדת את הטכניקה”, אומרת סשה. “הגבר תמיד מוביל בריקודים האלה. ברגע שמבינות שהגבר מוביל, ההנאה הופכת לנעימה יותר. עדיין צריכות לדעת לרקוד, וזה מה שבית הספר מלמד כאן כבר שנים”.
ריקוד כמקור כוח בימים קשים
בתקופות של מתח, מלחמה ואזעקות, כשהלחץ הנפשי עולה והמציאות נראית כבדה, הריקוד יכול להיות המפלט הכי טבעי שלנו. אם אתם בממ”ד או במקום מוגן, שימו מוזיקה וריקדו. זה לא רק משחרר ומהנה. זה באמת מוריד לחץ נפשי ומחזיר אותנו לגוף, לרגע הנוכחי. הריקוד מזכיר לנו שגם כשהמציאות מורכבת וקשה, אנחנו יכולים להרים את הראש ולמצוא רגעי שמחה. זה לא בריחה מהמציאות, זה דרך להתמודד. כל תנועה, כל צעד, הם מעשה של עמידה, של בחירה להישאר חיים ופעילים גם כשהעולם סביבנו ברוע.

לסיכום: הריקודים הסלוניים הם ריקוד זוגי. בניגוד לריקודים מודרניים או בלט שרוקדים לבד, הריקודים הסלוניים בנויים לזוג. זו תמיד תקשורת בין שני תפקידים, גבר ואישה. זו הייחודיות של הריקודים הסלוניים. העיסוק בתקשורת והחיבור בין הגבר והאישה. ולמי שרוצה לרקוד אך מגיע לבד, בבית הספר “ארתור מרי” תמיד יהיה לך בן זוג או בת זוג לריקוד. וזו הייחודיות של בית הספר.
לינק לאתר: https://www.arthurmurray.co.il/
הוספת תגובה