עמוד הבית » אנטיגונה מאת סופוקלס

אנטיגונה מאת סופוקלס

אייל שכטר באנטיגונה, צילום: דוד קפלן
עולם לא צפיתי במחזה כל כך חוויתי מיוחד, מעניין, מרגש,עצוב, כואב ומכאיב, חודר לנשמה וללב אפילו מוזר במקצת. בדומה לעיבוד הגאוני של נאווה צוקרמן לטרגדיה של סופוקלס " אנטיגונה".

כבר בהגיענו לאולם הבינותי שעומד לקרות משהו חדש ושונה, לפתע שמענו צעקות של 2 אנשי בטחון בסגנון של" לא לזוז" " לעמוד במקום"( היו אנשים שאפילו נבהלו) עד שהבנו שהם בעצם שחקנים ושההצגה החלה. ואז השחקנית הנפלאה לנה פרייפלד- אנטיגונה משתטחת על מיטת מתכת עליה מוטלת גופתו של אחיה המת פולינקז. בעודה נאבקת עם אנשי הביטחון המנסים לקרוע אותה מעל גופת אחיה.

לפתע נשמע קולו של השליט קריאון המכריז שעל כולם לעשות אך ורק מה שהשלטון מורה ומחליט!!!
מזכיר משהו? בהחלט.

צילום: דוד קפלן

התחלנו ללכת בעקבות השחקנים מאולם לאולם כשבכל חדר סצנות נוספות מהמחזה העצוב והטראגי.העריץ מודיע שרק גופתו של האח אטאוקלס תובא לקבורה.אבל גופתו של האח השני פולינקס תישאר מאכל לעוף השמים כיון שהעז לדרוש את השלטון במקומו של דודו קריאון.
צו השלטון אותו ורק אותו יש לקיים! אמר שליט הזחוח והאכזר.

אנטיגונה נלחמת לאורך כל המחזה על מנת להביא את אחיה לקבורה כדת גם ביודעה שבכך היא מפרה את מצוות השליט העריץ והיא תומת במצוותו בהמשך הסיפור. המעבר יחד עם השחקנים מאולם לאולם בהחלט העצימה את החוויות בהצגה הנפלאה הזו.
אנטיגונה רוצה לקיים את מצוות האלים ולקבור את אחיה אבל אחותה איסמנה מנסה למנוע זאת ממנה בטענה שעליה לעשות את מצוות המלך.
אנטיגונה-לאה פרייפלד הנפלאה נושאת בלבה את כל מתיה: אמה, אביה, סבה, אחיה. כפי שאנו נושאים בכאב את המתים שלנו.

צילום: דוד קפלן

הבמאית הנפלאה מביאה את אנטיגונה של סופוקלס לשנת 2023 כשהשחקנים משחקים את תפקידיהם במחזה מצד אחד אבל מצד שני נשלפים מתוך הדמויות ושואלים את הקהל שאלות על הקשר בין פוליטיקה לאמנות למשל? האם צריך לבצע את הרצונות והפקודות של השליט העריץ? המדושן? התככן? האכזרי ושבעצם דואג רק לעצמו ולא להם.

צילום: דוד קפלן

את ההצגה הנפלאה מלווה מוסיקה של לאונרד כהן ושל זמרים נוספים. לצד קריינות ושירה המבוצעת עידית אשל המעולה.
אין ספק שעברתי חוויה חדשה ומעצימה ביותר ונהניתי עד בלי די.תודה.

בימוי,עיבוד וכתיבה-נאווה צוקרמן

אנסמבל תיאטרון תמונע