עמוד הבית » בטקס האזכרה ה-30 לזכרו של מנחם בגין ז"ל

בטקס האזכרה ה-30 לזכרו של מנחם בגין ז"ל

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום, יום שני, ד׳ באדר ב׳, 7 במרץ, בטקס האזכרה ה-30 לזכרו של ראש הממשלה השישי מנחם בגין ז"ל במרכז למורשת בגין.

הנשיא פתח את דבריו ואמר: "כשצריך היה להיות ג'נטלמן, בגין היה ג'נטלמן. כשצריך היה להיות מפקד, בגין היה מפקד. כשצריך היה להיות במחתרת, הוא היה במחתרת. כשצריך היה לנאום בכיכר, הוא נאם בכיכר. כשצריך היה להיות איש מלחמה ולהשמיד את הכור בעיראק בגין היה איש מלחמה. וכשצריך היה לחתור לשלום בגין היה איש השלום החשוב, שהביא את השלום עם מצרים. הוא ידע רק ציווי אחד: לבנות. לבנות את ישראל."

עוד הוסיף הנשיא והדגיש: "על שולחנם של מנהיגים מונחות לא פעם הכרעות קשות. את ההכרעה שהייתה כנראה הקשה ביותר בחייו, קיבל מנחם בגין על סיפונה של 'אלטלנה', כשתהום מלחמת האחים איים לבלוע את המפעל הציוני כולו במצולות הים. הוא מירר בבכי, אך הכרעתו הייתה ברורה ומהדהדת: "לא למלחמת אחים"."

"מלחמה איננה מתחילה כשהכוחות עומדים בשדה הקרב דרוכים וטעונים," אמר הנשיא והוסיף: "אלטלנה התרחשה, כי כבר היו "אנחנו והם", "הם ואנחנו". אלטלנה התרחשה כי בוץ שנאת האחים כבר סימא את עינינו וטשטש את חוש הראיה הלאומי שלנו. גם היום, גם עכשיו, ברגעים של מחלוקת ציבורית נוקבת עלינו לשוב ולשנן כפי שאמר בגין: "אסור להרים יד על אח!". הוויכוח והדיון הציבורי הוא נשמת אפה של מדינת ישראל, היהודית והדמוקרטית. אבל שנאה, אלימות והסתה צריכים להיות מוקעים מכל וכל."