עמוד הבית » בלעדי: רוזציאה, דמודיסידוזיס וצרות אחרות: כך הקורונה פוגעת בעור שלכם

בלעדי: רוזציאה, דמודיסידוזיס וצרות אחרות: כך הקורונה פוגעת בעור שלכם

דמודקס צילום יפית כהן
ככל שעובר הזמן, מגפת הקורונה רק מתעתעת בנו יותר ויותר. העדויות מרחבי העולם מצטברות, מחקרים נערכים, ואנחנו מגלים שהנגיף מורכב ממה שאנחנו חושבים, ובעיקר - עלול לפגוע בנו באינספור דרכים. קחו לדוגמה את מצב העור שלנו, כאשר לדעת כל המומחים הסבירות לסבול מבעיות עור גדולה בצורה משמעותית בעת הנוכחית.

רוזציאה, דמודיסידוזיס ובעיות עור נוספות

אבל מהם בדיוק אותם נזקים? אם המילה הראשונה שעולה לכם לראש היא "אקנה", כדאי שתחשבו שוב. זהו רק חלק קטן מהתשובה, אפילו קטן מאוד. אדמומיות, פצעונים, תפרחת ותחושות גרד, הבאים לידי ביטוי מובהק בכמה תופעות עוריות שכיחות מאוד, הם חלק מהרעות החולות של ימי הקורנה.

המונחים "רוזציאה" ו"דמודיסידוזיס" (שגשוג של טפיל הדמודקס) הם החשובים ביותר בהקשר הנוכחי. למרות שמדובר בבעיות עור נפוצות, רבים אינם מכירים אותן. אנשים מן היישוב, ואפילו רופאי עור, עלולים לייחס את התסמינים שלהן לבעיות עור אחרות, דוגמת אקנה, סבוריאה, אלרגיה או אקזמה. בפועל הבעיות האלה חיות, נושמות, עלולות להופיע בפעם הראשונה אצל רבים בתקופת הקורונה, או – אם האדם כבר סובל מאחת מהן – להחמיר בצורה משמעותית.

רוזציאה היא הפרעת עור כרונית, שיוחסה בשנים קודמות לבעלי עור בהיר, בגילי 30 ומעלה, אולם כיום ברור שטווח הסובלים ממנה רחב יותר. סימן ההיכר של רוזציאה הוא הסמקות תדירות מאוד, לעיתים עד לרמה של סומק קבוע, באזורים שונים במרכז הפנים. תסמינים נוספים של התופעה הם יצירת נימי דם בפנים; התרחבות נימי דם קיימים; הופעת פצעונים דומי אקנה, פגיעה במרקם העור, עד הפיכתו לשמנוני; גלי חום; צריבות ועקצוצים; גרד; גירוי בעיניים; התעבות רקמת האף (שכיח בעיקר בקרב גברים) ועוד. מכל אלה נובע שרוזציאה עלולה לפגוע באופן משמעותי במראה, באיכות החיים ובביטחון העצמי של הסובלים ממנה.

טיפול ברוזציאה ונימים בפנים
צילום יפית כהן

דמודיסידוזיס הוא טפיל חוץ גופי זעיר במיוחד, שעלול לחולל צרות גדולות. מיקרואורגניזם זה חי באופן טבעי על גבי העור או בתוך הגוף, אולם יציאה שלו משליטה ושגשוג יתר – מה שעלול להיגרם עקב סטרס, חוסר איזון הורמונלי, פגיעה במערכת החיסון, שימוש בסטרואידים וגורמים נוספים –  באה לידי ביטוי בפגיעה במראה ובמקם העור. התוצאה היא אדמומיות בעור, הופעה של פצעונים קטנים ללא מוגלה (יכולים להיות מאופיינים במראה של נקודות אדומות, או לחלופין כתפרחת), הפיכת העור לגבשושי ולמחוספס, תחושת יובש בעיניים, תחושת גרד ועוד. למרות שבחלק גדול מהמקרים רוזציאה ודמודיסידוזיס יופיעו יחדיו ויאובחנו יחדיו, וחרף העובדה שחלק מהתסמינים משותפים לשתי הבעיות האלה, לא חייב להיות ביניהן קשר ישיר.

טיפול בדמודקס צילום יפית כהן 

ההשלכות השליליות של תקופת הקורונה

כפי שרופאים ומחקרים מכל רחבי העולם מצביעים, תקופת הקורונה ממש לא עושה טוב לעור של רבים מאיתנו. אם במקרה הבחנתם לאחרונה באנשים רבים סביבכם הסובלים מפצעונים ומבעיות עור אחרות, דעו לכם שזה לא מקרי. הסיבה הראשונה קשורה למצב הנפשי, שהוא כידוע רחוק מלהיות מיטבי בתקופה זו. סטרס ולחצים הם מה"אויבים" הגדולים של מצב העור. כשהם נוכחים בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו, כפי שקורה היום עקב חששות בריאותיים, פחדים כלכליים והשינויים שנכפו על שגרת החיים, הם פוגעים במערכת החיסונית ומגדילים את הסיכויים לבעיות עור.

אין צל של ספק שעטיית מסכה היא מפתח עיקרי להפחתת ההדבקה וממדי התחלואה בקורונה. אלא שלמסכות ולמגני הפנים יש את ההשלכות השליליות שלהם על העור. החום והלחות נכלאים בחלל שבין העור לבין המסכה, כשמזג האוויר הישראלי החם ברוב ימות השנה אינו תורם. הדבר עלול להביא להחמרת תסמיני העור ולהפיכת הביטויים של רוזציאה ודמודיסידוזיס למוחשיים הרבה יותר.

גורם סיכון נוסף, אם אפשר לכנות זאת כך, הוא תכשירי החיטוי שגם בהם חיוני להשתמש. אלא שבין היתרונות מחלות עור, שלהם בחיסול החיידקים, הם כוללים רכיבים אנטיספטיים ואלכוהול אשר עלול להגיע בקלות לעור הפנים שלנו. מי שסובל מבעיות בעור עלול לראות שהמגע של החומרים איתו מגדיל את התסמינים, למשל היובש בעור או האדמומיות בפנים.

אין תחליף לאבחון מדויק

האבחון השגוי נפוץ מאוד בהתייחס לרוזציאה ולדמודיסידוזיס, וזה נכון על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה. כך למשל רבים חושבים שהפצעונים המופיעים על גבי הפנים נובעים מאקנה או ממצב המכונה "אקנה מכניקה" – כלומר אקנה הנגרמת עקב חום, חיכוך ולחץ של העור. בפועל, ייתכן שמדובר בשגשוג של טפיל הדמודקס או בבעיות עור אחרות. לכן ייתכן מצב בו האדם מטופל כנגד אקנה, אולם הבעיה נשארת או אפילו מחמירה כי הטיפול מראש הוא בבעיה הלא נכונה.

אבחון רוזציאה ודמודיסידוזיס מחייב מומחיות גדולה, ובעיקר תשומת לב. בניגוד לבעיות עור אחרות, התבוננות במראה העור, בדיקות דם ובדיקות סרולוגיות אינן יעילות. גם אבחון מרחוק או קריאה בגוגל הם לא הפתרון. בפועל יש צורך בבחינה של התסמינים המופיעים אצל האדם, לצד דימות באמצעים מתקדמים שיכולים לספק תמונה למצב העור עד לעומק של מילימטר אחד מתחת לפני העור. רק בדרך זו אפשר להקטין או למנוע את הבלבול הכרוך בתופעות העוריות האלה, תוך קבלת תמונת מצב של הבעיה ממנה סובלים ודרגת החומרה שלה. ואגב, מכיוון שמדובר בתופעות עוריות פרוגרסיביות – היעדר טיפול עלול להביא להחמרה כמעט ודאית של היקף ודרגת החומרה של התסמינים.

על בסיס האבחון המדויק ניתן להתאים פרוטוקול טיפולי לאדם הספציפי, כאשר טיפול המתחיל בשלב מוקדם יהיה יעיל ופשוט יותר. הטיפול במהותו חייב להיות מערכתי ולתת מענה לכל התסמינים המופיעים בעור – מה שמסביר מדוע הרפואה הקונבנציונלית מוגבלת כאן. פרוטוקול טיפולים אפשרי עשוי לשלב בין תרופות שונות, פרוצדורות אסתטיות, קרמים ומשחות ייעודיים ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים. כי גם אם עדיין הפתרון לקורונה עדיין לא נראה באופק, עם חלק מתסמיני העור הנגרמים או מוחמרים מהמצב אפשר להתמודד.

נכתב במיוחד עבור גולשות אתר  Mokasini ע"י יפית כהן, מומחית לטיפול ברוזציאה, אדמומיות בעור ומצבים בהם קיים שגשוג של טפיל דמודקס. מרצה בכנסים מקצועיים מובילים בתחום הטיפול ברוזציאה.
כתובת אתר אינטרנט: www.yafitcohen.co.il