עמוד הבית » בקעת הירדן ישובים עם סיפורים וחיבור לטבע

בקעת הירדן ישובים עם סיפורים וחיבור לטבע

צילום: נעמה משיח כהן
נוסעים לכיוון כביש 90 לאזור יהודה ושומרון מגיעים לבקעת הירדן מקום מרתק וירוק בתקופה זו. בהתחשב בכך, שבמרכז קר ונסיעה כשעה וחצי מגיעים לשינוי אקלים מדברי והרירי. הגשם ממעט לרדת עם יחד זאת, השמש החמימה שולחת את קרניה המלטפות. זהו אחד האזורים הנפלאים שבה פריחה המתחילה מפברואר ועד מרס. אירוס הגלבוע, אירוס ארגמן, נדידת זרזירים ואזור של עופות דורסים שנשארים כל החורף כאן.

השמים נסגרו עבור מטיילים ישראלים עקב הקורונה וישראלים רבים החלו למצוא אלטרנטיבות חדשות וגילו את הבקעה, כאזור תיירותי לטיולי הליכה למשפחות, בילוי או סתם לבהות בהרים הירוקות, המקום מלא בשבילי נחלים קצרים כגון נחל תלכיד, נחל ייט"ב, למעט נחל תרצה ( כביש 90 דרומה) הנחל הכי ארוך בבקעה והוא יוצא דופן.

מצומת כביש 505 וכביש 90 בסמוך לאנדרטת הבקעה מסלולי מרוצים פצאל של מכוניות המתקיים בימי שישי שבת. במקום מרוצי מכוניות, אופנועים קארטינג והדרכות נהיגה החל מגיל 8. להזכירכם את הסרט פול גז צילמו באזור וכל זה 25 דקות מבית שאן .לאורך כביש 90 ולאורך הירדן הגידול של עצי התמר ממשתרעים לאורך הכביש כ 30,000 דונם  הנשגבים למעלה בוגרים וצעירים וכרם למאכל.

בבקעה קיימים 21 ישובים נספר על מעט על החלוציות ההתישבותית במקום. לאורך השנים האוכלוסייה הייתה חילונית וב20 שנים אחרונות הגיע התיישבות דתית וזה שינה את אופי הבקעה .50% מהחקלאות בארץ נוצרת מבקעת הירדן, שיתוף הפעולה בין ישראלים לבין הפלסטינאים בפעילות מלאה הכוללת חומרי הדברה, מחקרים, למידה ותמיכה. נתח הגדול של תוצרת החקלאית היא התמר העולמי  המג 'הול השמן צבעו דבש אשר מוצאו מקליפורניה כפי שכולנו מכירים אותו. התמרים הוא הענף שמניע את הכלכלה באזור ומפרנס את מרבית התושבים. כל הגידולים  חצילים, עגבניות ,פילפלים, מנגו , ליצ'י כולם מגיעים לצלחת שלכם שלל הירקות, תבלינים, הם מהבקעה.

במידה וחשתם רעבים או רוצים להתאוורר מהנסיעה ולהנות קפה איכותי עם סיפור ביישוב נעמה גיאלי קפה

נוסד בשנת 1982 תחילה רצו לקרוא ליישוב אפרסמון (הבושם הכי יקר בתקופה הרומאית) אך ליאורה חסון אימו  של גיא חסון שנפל חלל אחרון במלחמת לבנון לא ויתרה על שם המושב מול רשויות, גיא הקים את הפאב לאנשי היישוב והוא הפך למקום בילוי משמעותי, הכול נקטע שגיא נהרג ליאורה רשמה על מצבת בנה את שם הישוב ולאחר בירוקרטיה מול המדינה אושר שם היישוב לנעמ"ה (שימו לב עם גרשיים). כיום המקום של גיא מופעל ע"י עמנואל נהורי כבית קפה נאפים במקום עוגות שמרים ופו'קצות מדהימות והכול בעבודת יד. המקום נשאר בדיוק כפי שגיא השאיר שיצא למלחמה ולא חזר, הגיטרה לזכרו מונחת שם לזכרו. ליאורה מפעילה סיורים חקלאיים מודרכים ביישוב.

צילום: פרטי

ליאורה חסון- 0543091290 / עמנואל – 054-4725026

תחנת ניסיונות חקלאית מו"פ (מול קיבוץ גלגל)

מחקר פיתוח בקעת הירדן הוא חלק ממערך מחקרים לחקלאים בכל הארץ המטרה לייצר ידע ולהעביר את המידע למגדלים, כל אזור לפי המאפיינים שלו קרקע, טמפ'.

צילום: פרטי

קיימת כאן התחנה מטאורולוגית הרשמית גלגל, תחנה אשר, זיוה גלעד חוקרת ירקות ותבלינים היא מספרת:  " כאן מקבלים את כל המידע וטמפ' זהו רכיב חשוב  למגדל על מנת  לקבל החלטה כמה מים הוא צריך להשקות במטע". ממשיכים לחממה זוהי תצוגה ויש בה מבחר גידולים בעיקר במהלך החורף בשטח יתווסף בעתיד כרם ומנגו. בתצוגה ניתן לראות גידולים מיוחדים למחקר. זיוה מוסיפה שבעוד שלושה חודשים יפתח מרכז מבקרים  חדשני למשפחות.

צילום: פרטי

זיוה גלעד – 050-5414024

המשך הנסיעה בכביש 90 ניתן לראות במעלה ההר את אנדרטת הבקעה אתר הנצחה של חיילים שנהרגו בבקעה הביקור חינם אך יש צורך בתיאום מראש דרך המוקד.

חוות הבמבוקים

גיא אשואל לאחר מסעו במזרח הגיע ארצה עסק בנגרות וחיפש את עצמו וחלק מהמסע שעבר נקשר לעץ הבמבוק הוא מספר " נקשרתי לצמח הגעתי לרותם והייתה לי הזדמנות לאסוף 25 מינים של במבוקים ולחקור מה מתאים לבקעת הירדן שתלתי לפני שנים והיום רואים את התוצאות, כיום גיא יצר מקום לאירועים ובית קפה מתקיימים סדנאות ובסופי שבוע אפשרות  ללינה קיימפינג לקבוצות משפחות כ20-30 נפשות, ניתן להשכיר אוהלים ומזרונים במקום, בר פתוח בימי חמישי בשילוב הופעות אמנים מקומיים.

צילום: פרטי

גיא אשוואל – 052-2739955

ממש לא רחוק להמשיך בכיוון לאנשים הרוצים קרמים טבעיים, המטפלים בעור "שפע בריאות" בחנות קטנה מטריפה של אורית אשואל נטורופתית קוסמטיקה מהרמב"ם עם צמחי מרפא וסגולותיו תוצרת מקומית 100% טבעי למי שמחפש תכשיר ליבלות זה המקום לפתרון הבעיה.

צילום: פרטי

ניתן להזמין סדנאות רוקחות לקבוצות ומתקיימות הרצאות בישוב רותם.

אורית אשואל- 052-3401188

לאוהבי שמן אורגני "טנא ירוק" בישוב רותם שהוקם ע"י שירה עמוסי ישוב הקיים כ20 שנה לשעבר היאחזות נח"ל שננטש כיום חווה חקלאית אורגנית מול נוף פראי עוצר נשימה התיישבנו ושמענו את סיפורה של עלמה צעירה .לשירה היה חזון לחיות בסגנון חיים אפריקאים שם למדה את הרפואה הטבעית וחיבור לטבע, היא מספרת: "גיליתי שרוב הקהילות בארץ עוברים ועדת קבלה ולי הייתה בעיה בנושא "סנוביזם" כך כנתה זאת והחלטתי להקים מקום שיהיה לי נוח לגור בו.

מצאתי את המקום הירוק שקט עם מרחבים רחבים צמחיה פראית 01.08.01 שירה הפכה למתיישבת הראשונה ביישוב  ולאחר חודש הגיע זוג נוסף עד שהמקום הפך לקהילה מגוונת דתיים, חילוניים אתאיסטים. כיום גרים ביישוב 50 משפחות.

היישוב אקולוגי כחלק מאידיאולוגיה קיים חיסכון המים, אין תאורה בלילה חשוך ממחזרים פסולת אין תשתיות ביוב (שירותים אקולוגים) שירה ובן זוגה מגדלים  6 זני עצי זית 6 המפיקים את השמן "טנא ירוק" ומגוון מוצרים מהחווה.

צילום: פרטי

בנוסף, הקימו מקום לאירוח חתונות מול תצפית מרשימה ביותר של המטעי הזיתים ובקתות עץ. במתחם האירוח מטבחון, תאורה, לאורחים ישנה אפשרות לצאת למרעה עם כבשים ועיזים ובעונת המסיק לקטוף זיתים ולהנות ממגוון סדנאות. המקום מספק חוויה הוליסטית.

עלות לסדנה 20-25 ₪.

שירה עמוסי – 050-7411833

ובמידה והבטן רוטנת סימן שאתם רעבים מומלץ בחום קפה קפה בבקעה, לארוחת צהרים להנות מהאווירה והאוכל ישנה אפשרות  לאירוח בחדר VIP  לקבוצות.

מושב נתיב הגדוד משק אורן

ישוב חקלאי יוצאי צבא הגיעו לחזק התיישבות חקלאית בבקעה החלו לעבד את האדמות ולגדל פירות וירקות כיום מגדלים מטעים של מנגו ,עצי תמר, תאנים, ענבים עצי ארגן

באזור מתחם אירוח "בצל הארגן " חדרים זוגיים וספה נפתחת לילדים במקום למשפחות שרוצים להנות ממסלולים קלילים בחיק המשפחה והטבע ומשם לקחת לינה לסופג את אוירה.

צילום: פרטי

מרכז מבקרים שמן ארגן ובית הבד להפקת שמן ארגן

עצי ארגן הגיעו מדרום מערב ממרוקו לפני 25 שנים והבינו את סגולות המרפא של העץ הקוצני וללא חרקים שמו " עץ הברזל" ונחשב כעץ לשימור בעולם. הפכו אותו למסחרי. שמן ארגן טהור המכונה והידוע בשם "שמן מרוקאי" שימושו בקוסמטיקה בעולם ניחוחו אגוזי צבעו שמן חום אדמדם. לתיבול אוכל הוא בטעם עשיר ובעל ארומה נפלא. לארגן יש השפעה על מע' הדם, ירידה בכולסטרול, שיפור מע' העיכול, לחולי סכרת סוג 2, כאבים , אנטיאייג'ינג , טיפוח שיער ועוד… במקום קיים מרכז מבקרים המוזמנים להבין כיצד מפיקים את שמן ע"י הקרנת סרט מחוץ למרכז אפשרות לראות את עץ הארגן ואפשרות לרכוש את השמן. לאורחי הבקתות הביקור ללא תשלום .

מחיר 15 ₪ לאדם כולל כיבוד

סלבי אורן – 054-2326116

אז מחכים לכם בבקעת הירדן.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה