עמוד הבית » האופרה "תיאודור" – בימוי עידו ריקלין

האופרה "תיאודור" – בימוי עידו ריקלין

תיאודור, צילום: יוסי צבקר
לכבוד יום העצמאות ה- 76 למדינת ישראל, יוצאת לאקרנים ובפעם הראשונה בישראל הפקת קולנוע ייחודית של האופרה הישראלית "תיאודור".
הסרט "תיאודור" הוא צילום הפקה בימתית מרהיבה של אופרה מקורית בעברית על חייו של הרצל, חוזה המדינה, רגע לפני שהפך לאגדה. האופרה, יצירת מופת, מתעדת את שני צירי הזמן בחייו של מי שהפך להוגה הציונות. הרצל הצעיר (נועם היינץ)חדור רוח פטריוטית גרמנית, מתקבל ל"אלביה" אגודת סטודנטים לאומנית פרו-גרמנית.
הוא מקווה להיטמעות טבעית של היהודים באירופה "החדשה" ואפילו מטפח מחשבות על התנצרותם הגורפת של יהודי העולם. המציאות המרה של אנטישמיות בוטה, גרוש בבושת פנים מהאגודה על היותו יהודי וגילויי השנאה ברחובות צרפת נגד קולונל דרייפוס היהודי מולידה בהרצל הבוגר (עודד רייך) את הרעיון הציוני: הקמת מדינה יהודית.
בתמונה האחרונה של האופרה מתחיל הרצל לגבש את חזון מדינת היהודים והוא גם מנסח את עקרונות היסוד של אדם וחירותו: "כל אדם יהיה חופשי בלי הגבלות, באמונה שלו או באי-אמונה שלו, ובלאום שלו". "ואם יחיו בינינו אנשים בני אמונה אחרת, או לאום אחר, אנחנו נעניק להם כבוד והגנה והם יהיו שווים בפני החוק." הרצל הצעיר והבוגר מתאחדים בדואט שהוא בעצם אריה, שהרי שניהם הם אותו אדם, וברגע נואש זה בוקע החזון החדש: הקמת מדינה יהודית.
תיאודור, צילום: יוסי צבקר
חברת ההפצה הישראלית "אלהקום" בניהולו של עמי אלה החליטה לצלם את "תיאודור" לקולנוע באמצע שנת 2023. לאחר אירועי ה 7.10 התחזקה התובנה עד כמה הסיפור של "תיאודור" רלוונטי גם לימינו ושהיא למעשה  סיפור חיינו וסיפורו של העם היהודי. "כל יהודי יכול לראות את עצמו תיאודור, לא משנה מאיזה מדינה הוא הגיע לארץ ישראל."
תיאודור, צילום: יוסי צבקר

 

"תיאודור" הוא הישג יוצא מן הכלל של האופרה הישראלית. עבודה בת שלוש שנים, בסגנון של סדנה מוזיקלית שמשתפת מלחין, זמרים, מנצח וכותב טקסטים. האופרה מרגשת, מבריקה ומרתקת, מעניינת מוסיקלית ועלילתית והביצוע מעולה. ממליצה בחום.
מלחין: יונתן כנען
במאי:עידו ריקלין
מנצח: נמרוד דוד פפר
סולנים:
הרצל: עודד רייך
תיאודור: נועם היינץ
ז'ולי: ענת צ'רני
פאול: שקד סטרול