עמוד הבית » האם אנחנו אסירי.ות תודה או אסירים.ות של מחשבה

האם אנחנו אסירי.ות תודה או אסירים.ות של מחשבה

אסיר תודה או אסיר של מחשבה, צילום: באדיבות כלנית פילו
בניית תפיסת אושר חזקה קשורה להרגלי חשיבה מודעת, למסוגלות שלנו לזהות את המחשבות שרצות במוחנו, וליכולת לעצור את זרם המחשבות ולבחור במחשבות שמטיבות איתנו.

מחקרים מראים שהמוח האנושי חושב בממוצע בין 50,000 אלף מחשבות ל- 70,000 מחשבות ביום אחד. רוב המחשבות הן אוטומטיות שמנהלות אותנו וחלקן הן מחשבות שקשורות לעבודה ולענייני היום יום. על פי רוב מקום קטן מאוד שמור למחשבות מודעות לקידום תפיסת האושר של ילדנו ושלנו.

אם נצליח ללמד את ילדנו, וגם את עצמנו, להשקיע חלק קטן מסך כל המחשבות שלהם, באופן מודע, על הכרת תודה על הטוב שיש להם, יוכלו החיים שלהם ושל כולנו להיות טובים, רגועים ומסופקים יותר. נניח אם נבחר להשקיע רק חצי אחוז קטנטנן מסך המחשבות, אנחנו נדבר על כ- 250 עד 350 של מחשבות שיעברו לנו כל יום בראש ויזכירו לנו כמה טוב יש לנו, וכמה דברים טובים יש לנו להכיר עליהם תודה. אין לשער, מה שזה יגרום לנו להרגיש בגוף, בלב ובנשמה, ומה זה יעשה לרמת האושר שלנו.

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

מחקרים רבים מתחום הפסיכולוגיה חיובית מוכיחים שיש קשר ישיר וחיובי בין הכרת תודה ולרמת האושר שלנו ולרווחה הנפשית שלנו,    כמו לדוגמה מחקרם המפורסם של שני הפסיכולוגים הידועים  רוברט אמונס ומייקל מקאלו  (Emmons, R.A., & McCullough, M.E.)     שהוכיחו שאם נכתוב כל יום חמישה דברים טובים שקורים לנו ונכיר עליהם תודה, רמת האושר ושביעות הרצון מהחיים תעלה בהתמדה ותשפיע גם על יכולת הנתינה שלנו. חיפוש קצר ומהיר בגוגל  על מחקרים בתחום הכרת תודה, יעלה עבורכם כמות מחקרים עצומה בתחום ועל הקשר שלהם למידת האושר שלנו.

צילום:pexels

מחקרים מתחום מדעי המוח מוסיפים על כך, כמו מחקרו של ד"ר אלכס קורב (Alex korb)  מומחה למדעי המוח, שמוכיח שהכרת תודה פועלת ממש כמו נוגדי דיכאון ומייצרת במוח דופמין ומעלה את רמות הסרטונין. הדופמין והסרטונין הם נוירוטרנסמיטרים המקשרים בין העצבים השונים לחלקים שונים בגוף,  ומשפיעים על תחושת הנאה, סיפוק והתרוממות רוח בגופנו. נורמן דוידג'  ( (Norman Doidge פסיכיאטר וחוקר מוח, טוען גם שהמוח הוא איבר דינמי שיכול להשתנות ולחשיבה חיובית יש כוח לשנות את גופנו ואת חיינו.

גם ביהדות הכרת תודה היא עקרון בסיסי לחיים טובים ומיטביים, תפילת הבוקר "מודה אני לפניך מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך" המצווה עלינו לאומרה מדיי בוקר היא דוגמה אחת לכך, באמצעותה אנו מודים לבורא עולם על כך שהתעוררנו לבוקר חדש ומקבלים בברכה את הפוטנציאל הגלום ביום החדש.

צילום:pexels

אם כך, קיבלנו שילוב מנצח, הכרת תודה יכולה להפוך להיות "גלולת קסם" לשיפור והטבה מיידית למצב רוח ירוד, לא יהא נכון עוד להתעלם מכמות הידע העצום שהצטבר בחקר הכרת התודה ועדויות בשטח, פיתוח מיומנויות של חשיבה מודעת העוסקת בהכרת הטוב והכרת תודה, יכולות לשפר את חיי ילדנו ואת חיינו, כדאי ורצוי ללמדם להכיר תודה מדיי יום על הטוב שיש להם, ועל הדרך גם אנחנו נירתם מכך ונגדל ילדים שהם יותר שבעי רצון מהחיים עם הערכה גדולה למשפחה, ועם מוכנות גדולה יותר לתרום את חלקם בבית. מומלץ להתחיל בעצירה אחת קטנה ביום לכמה דקות ספורות, לבקש מהילדים לבחור מחשבות על דברים טובים עליהם הם יכולים לומר תודה, אפשר בבוקר אחרי היקיצה או בלילה לפני השינה. דרך נוספת היא לפתח שיחה מסביב לשולחן בעת ארוחת הערב, על דברים טובים שקרו לנו היום ואנו מודים עליהם או על דברים טובים שיש בחיינו באופן כללי ואנו מודים עליהם, ובהמשך לשזור את הכרת התודה במהלך ההתנהלות היומיומית.

בחירה במחשבות מודעות על הכרת תודה, יכולה להוביל לתוצאות נפלאות, לשיפור מצב הרוח ולחיזוק תפיסת האושר האישית, ולייצר אדוות של טוב בבית ובמשפחה. כשאנחנו לא מודעים על מה אנחנו חושבים אנחנו הופכים להיות אסירים של המחשבות שלנו, המחשבות מנהלות אותנו ולא אנחנו אותם. הבחירה היא שלנו האם להיות אסירי/ות תודה או אסירים/ות של מחשבה, במה אתם/ן בוחרים ?

הכותבת היא אמא לשלוש בנות,  יועצת ומפתחת בשיטת FeelO גישה לחיים המקדמת תפיסת אושר מודעת ויישומית, מחברת  "סוד המילים הקסומות" ספר לילדים ולמשפחה העוסק בהקניית ערכים מקדמי אושר ותקשורת מקרבת. www.maagalim-m.com / calanit@maagalim-m.com