עמוד הבית » הסערה שבפנים – תסמונת פוסט טראומה – ושינה רצופה

הסערה שבפנים – תסמונת פוסט טראומה – ושינה רצופה

צילום:pexels
תסמונת דחק פוסט טראומתית PTSD: ישנם גורמים רבים להופעת תסמונת זו, בהתאם להגדרות הפסיכיאטריות. אך לא מפתיע שאחת הסיבות המוגדרות הן מחסור כרוני בשעות שינה!

חלק ג'

כן, מחסור כרוני בשעות שינה הוא לא רק תוצאה של תסמונת דחק פוסט טראומתית – אלא מוגדר כגורם נפרד בזכות עצמו. זה מפחיד יותר ממוות. בדיוק בשבוע שעבר נכנסנו לחודש אדר א'. חודש שהיהודים המאמינים מצווים להרבות בשמחה. והשנה אנו זוכים בחודשיים של שמחה. הרווחנו את זה ביושר בשנים הקשות ומדוללות השמחה, שעברו עלינו מאז 2020.

אין רע בלי טוב או הכל משתבש לטובה:

נכון שרובנו סבלנו ממחסור בשינה, לפני 2020 ודווקא החודשים הראשונים היו "מתנה" להשלמת שעות שינה ועריכת ניקיונות וסדר בבית, שיפוצים וכל מה שלא הספקנו לעשות בכל השנים הקודמות. כפי שהבעל שם טוב אמר "הרע הוא כסא אל הטוב". הנטייה הטבעית שלי היא להמיר כל רע לטוב. איזה שריטה כזו שפיתחתי בעקבות ספרי ילדות כמו "פוליאנה" או "מר אל, כאן אנה".

צילום: pexels

רגש מתערבב בחשיבה:

כאשר מצבי חיים מאיימים, מטביעים את חותמם בחיי אדם זה או אחר, נראה כי תבניות המחשבה ובעיקר תחושות תסכול וחוסר אונים המעורבבות בפחד מוות, מצוקה פיזית כמו: רעב, צמא, חסך שינה וסבל כגון: התעללות פיזית או רגשית, במראות קשים באיזורים מוכי מלחמות וטרור, באבדן של יקרים וחברים קרובים. כל אלה מייצרים מלכודות רגשיות כל כך עוצמתיות, שפשוט קשה להשתחרר מהן. חלקן מעט פוחתות ביומיום העמוס – אך חוזרות לתקוף בלילות והשינה נודדת מהם והלאה.

שיטות טיפול:

שיטות טיפול רבות פותחו במיוחד עבור אותם מצבים, לעיתים קרובות ללא הצלחה יתרה. ברור כי אף אחד מאתנו לא יכול להימלט משריטות כאלה ואחרות בחיים האלה. אך ישנן שריטות בעומק של הגרנד קניון – שפשוט קשה לגשר עליהן או להחלים מהן. לעיתים נראה שרק נס יכול לעזור במקום שבו הכל כשל.

צילום:pexels

הבושה:

רוב האנשים לא ידברו על הלילה שלהם. הם יסתירו. רק הקרובים להם ובני ביתם יודעים. משום מה בעולם כבר נפרצו טבואים ומחסומים הרבה יותר חמורים ומורכבים אבל על השינה – כאילו זה איזה סוד אפל, פשוט ממעטים לדבר. מעדיפים לקחת כדורי שינה וחומרים אחרים רק לא לדאוג למנגנון ההחלמה הטבעי שקיבלנו כולנו כזכות מולדת – שינה רצופה. התנהגות מאד מוזרה זו, למעשה, מחבלת ביכולת של האדם להחלים ולחזור לעצמו. השינה הרצופה היא הנס שיכול לסייע. הפרעת השינה רק מזכירה, לילה אחר לילה, שיש איזה עניין לא מטופל, שדורש התייחסות, אך מקבל התעלמות. עד מתי?

ההזדמנות:

אם הגעת עד כאן, אני מניחה שאולי לך או למי ממכריך יש הפרעת שינה. אם יש לך מספיק חמלה ויכולת להושיט יד חמה וחברית, אפשר לשלוח לה או לו את המאמר. ולהירשם עכשיו לוובינר ללא עלות בנושא "שינה זה לחזקים" – ביום שלישי 15.2.22 בשעה 18:00. תהיה גם הקלטה, אך יש צורך גם להירשם  https://irit925.ravpage.co.il/sleepingWebinar  וניקח את זה ביחד משם.