עמוד הבית » הקשר בין החופש הגדול והשמנה בקרב בני נוער

הקשר בין החופש הגדול והשמנה בקרב בני נוער

צילום pexels
החופש הגדול והשחרור ממסגרות מושך את בני הנוער לצריכה מוגזמת של ג'אנק פוד, מזון מהיר, נגיש ומנחם. יחד עם הירידה בפעילות הגופנית והפגיעה באיכות השינה עלולים להביא לעליה במשקל. אז מה עושים?

בחופש הגדול לילדים שלנו ובעיקר למתבגרים, אין מסגרת שתוחמת שעות שינה, שעות פעילות ושעות ארוחה. יש נטייה לארוחות קלות ומהירות, במיוחד ג'אנק פוד, וזה הזמן לדבר על הנזקים.  אז מה זה בעצם ג'אנק פוד? האמת היא שלא קיימת הגדרה רשמית, וג'אנק פוד מיוחס לרוב למזונות בעלי כמות קלוריות גבוהה וערך תזונתי נמוך, כאשר רוב הקלוריות מגיעות משומן רווי ומסוכר מזוקק (סוכר מעובד כמו סוכר לבן). מדובר במזונות מעובדים וכוללים בין היתר דברי מאפה ומתוקים (כמו עוגות ועוגיות), גלידות, מזון מהיר (כמו המבורגר וצ'יפס), שתייה ממותקת ועוד. כאשר מדברים על ג'אנק פוד, מדברים על אוכל זול ונגיש מאוד, מה שהופך אותו לאהוב במיוחד בקרב בני הנוער. למעשה, נערים ונערות צורכים יותר ג'אנק פוד מכל קבוצת גיל אחרת.

צילום pexels

ג'אנק פוד ונזק מוחי

גיל ההתבגרות הוא תקופה משמעותית של התפתחות פיזית, חברתית ורגשית, ומאופיין בשינויים נוירו-ביולוגיים ("תהליכי הבשלה") בולטים שחלים במוח. חלק מאותם התהליכים המתרחשים במוח אחראים על קבלת החלטות ועל חיפוש אחר תגמולים, ואלו עשויים להוות בסיס לצריכה מוגזמת של ג'אנק פוד בתקופה זו בחיים, שכן מזון טעים שעתיר בסוכר מזוקק ובשומן רווי מספק את הריגוש שהמוח "דורש".

מחקרים מהשנים האחרונות הראו את ההשפעה השלילית של ג'אנק פוד על תפקוד המוח, כולל פגיעה בקוגניציה ובהתנהגות. בין היתר נמצא כי דיאטות עתירות בסוכר מזוקק ובשומן רווי פוגעות במשימות זיכרון בעקבות פגיעה באזור במוח הנקרא היפוקמפוס.

אם לא די בכך, עולה הטענה כי מדובר במעגל שלילי שמעצים את עצמו, שכן ג'אנק פוד פוגע באזורים במוח הקשורים לוויסות ההתנהגות ולוויסות התגובה לגירויים סביבתיים לאוכל, מה שמחמיר עוד יותר את הרצון לאכול ג'אנק פוד.

ג'אנק פוד והשמנה

על פי ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל שלושה ילדים נמצא במשקל לא תקין (מצב של עודף משקל או השמנה), ולמעלה מ-60% מהילדים שבמשקל לא תקין עתידים להפוך גם למבוגרים במשקל לא תקין. צריכה עודפת של ג'אנק פוד נמצאה קשורה לאחוזי שומן גבוהים יותר בקרב ילדים ובני נוער, דבר שאינו מפתיע, שכן מדובר במזונות עתירי קלוריות, וכידוע, צריכה קלורית גבוהה, בשילוב עם הוצאה קלורית נמוכה (הרבה זמן מחשב וצפייה בטלוויזיה) עלולים להביא למאזן קלורי חיובי, מה שיגרום לעלייה במשקל.

מה ההשפעה של חוסר שינה?
ההמלצה כיום לבני נוער היא 10-8 שעות שינה בלילה, אולם נערים ונערות רבים רחוקים מלהגיע להמלצות הללו. שינה לא איכותית, הכוללת בין היתר חוסר בשעות שינה, שינה לא רציפה ושינה בשעות מאוחרות (נפוץ בעיקר בחופש הגדול כי אין לימודים), קשורה לבעיות בריאותיות רבות, ביניהן כאבי ראש, פגיעה בריכוז ובזיכרון, דיכאון וחרדה. בנוסף, חוסר בשינה עלול להוביל להשמנה, גם עקב הפחתה בפעילות הגופנית וגם עקב עלייה בתחושות הרעב ובצריכת המזון.

מה ניתן לעשות?

החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת לפעילויות משותפות בין הורים לילדיהם, וניתן לנצל זאת על מנת להתחיל לשנות את הבחירות ואת אורח חיי הילדים והנערים. מומלץ להפחית בזמן מול המחשב והטלוויזיה, לנסות לשלב יותר פעילות גופנית מהנה (גם פעילות קצרה נחשבת!), להקפיד על שעות שינה מספקות ובשעות לא מאוחרות מדי וכמובן שיפור התזונה – קצת פחות ג'אנק פוד וקצת יותר אוכל בריא ומזין כמו פירות, ירקות, אגוזים וכיוצא בזה.

צילום pexels

מאת: אמיר וינוגרד,דיאטן קליני, מומחה בבריאות הציבור

מרצה במסלול לחינוך גופני במכללת קיי