עמוד הבית » טבע הצבע או תראו איך צבע משפיע על שינה רצופה!

טבע הצבע או תראו איך צבע משפיע על שינה רצופה!

צילום:pexels
כחוקרת עלתה בי שאלה מעניינת ואני משתפת: צבע - הוא תדר אור שנקלט בחוש הראיה. זו עובדה מדעית. בשינה - העיניים עצומות בכלל. אנחנו מוותרים על חוש הראיה החיצוני שלנו במהלך השינה. זו עובדה מדעית.

אז איך צבע יכול להשפיע על שינה ו/או על רציפותה?

הנה התשובה כפי שהגיעה אלי. יתכן ואנשים אחרים יקבלו תשובות אחרות ואני ממש אשמח לשמוע אותן. מוזמנים לכתוב לי את תשובותיכם למייל: goldensleep21@gmail.com תחת הכותרת תשובות לטבע הצבע.

אני ממש מתפתה להשאיר את השאלה פתוחה ולקרוא את התשובות שלכם, אם יש משהו שאני ממש אשמח זה לענות על שאלות, ליצור מדור אינטראקטיבי. שתיווצר שיחה בינינו. מה דעתכם?

צילום:pexels

עד שתענו אכתוב את מה שהגיע אלי:

כדי לענות על השאלה, כדאי לדעת כמה נתונים חשובים. בגופנו ישנם תאי עצב המיועדים לקלוט ולהגיב לאור. האור שנקלט בגוף יוצר תגובה. הגוף שלנו מכוון להירדם בהעדר אור – כלומר בחושך ולהתעורר עם אור ראשון אפילו בזריחה, בשחר. אור שמש מעכב שינה. אפילו אור מלאכותי מעכב שינה. רק בעייפות קיצונית רואים אנשים שישנים באור יום. ג'ט לג למשל, נוצר כתוצאה משינוי מהיר מדי של נתוני אור וחושך ושיבוש השעון הביולוגי.

צילום:pexels

ניסוי מעניין נערך על השעון הביולוגי שלנו, המכוון בהתאם למידע על שעות האור והחושך. המנגנון של השעון הביולוגי – נמצא ב"חושך" של המוח שלנו ונשען רובו ככולו על המידע שנקלט באמצעות העיניים, ועצבים קולטי אור בגופנו, בעיקר על העור שלנו. ה"שעון" זה, שימו לב, הוא בעל מקצב יממי עצמאי. שאינו תלוי רק באור השמש.

במהלך הניסוי נכנסו המדענים קלייטמן וריצ'רדסון למערה עמוקה במיוחד בבטן האדמה. מערת מאמות, שבמדינת קנטקי, היא בין המערות העמוקות בעולם. הם נכנסו למערה מצוידים באוכל, במים, במכשירי מדידה ובשתי מיטות. שאלת המחקר שלהם היתה: האם במקום כל כך מרוחק, שבו אין חדירה ולו הקלה ביותר של אור שמש, המקצב היממי שלהם, של שינה וערות יישאר יציב או יהפוך מופרע לחלוטין?

צילום:pexels

במהלך 32 הימים בהם שהו במערה ללא חשיפה לאור, התברר כי המקצב שלהם שמר על תבנית של שליש מרוכז של שינה ושני שליש ערות מרוכזת. אך היממה שלהם גלשה מעט מעבר ל – 24 שעות של העולם שמחוץ למערה. כל אחד מהם פיתח שעון יממי אישי, שחרג מ – 24 שעות. השעון הראה מחזור של בין 26 ל – 28 שעות.

המחקר הראה כי אור השמש למעשה מכוון את השעון הצירקאדי = היממי שלנו, כל יום, על מנת שלא "יפגר", בהעדר שמש. המחקר המרתק הזה, הוכיח כי הגוף שלנו יודע לפעול גם בחושך וכי ההשפעה של תכנות האור את השעון הביולוגי נמשכת ופוחתת בהדרגה, בהעדר אור או בחושך מוחלט!

כידוע הצבעים נוצרים כתוצאה מהתפרקות האור לשבעת צבעי האור. כלומר גם השפעת הצבע – יכולה להתרחש בחושך וללא קליטה של אור – ובהקשר לשאלה – גם כאשר העיניים שלנו עצומות – במהלך השינה.

עבורי אלו הם נתונים מרתקים ומדהימים בכל קנה מידה. הם יכולים לספר לנו עד כמה המערכות של הגוף שלנו עדינות, רגישות ומדויקות וכמה קשה לשבש אותן. יש להן יציבות ועקביות ונדרשת פעולה קיצונית כמו טיסה, בילוי ממושך בלאס וגאס (בתאורה מלאכותית המנותקת במכוון מאור היום), עבודת לילה, משמרות, או עינויים המכוונים למניעת שינה, כדי לשבש לחלוטין את התפקוד שלהן.

צילום:pexels

נוצרנו בתבנית אנושית הרמונית ובריאה וכל מה שאנחנו נדרשים זה לשמור עליה ועל תקינותה. עד כדי כך פשוט. השינה הרצופה תפקידה הוא בראש ובראשונה לתקן את שיבושי היומיום. שמירה על שינה רצופה משמעותה איכות ואריכות חיים.

שינה רצופה וחלומות פז

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה