עמוד הבית » יצירתו החדשה של צבי סהר: מתיא

יצירתו החדשה של צבי סהר: מתיא

צילום שמחה ברבירו
עיבוד חדש למבוגרים לספרו הקלאסי של יאנוש קורצ'אק. אחרי בכורה מוצלחת בפסטיבל ישראל, יצירתו החדשה של צבי סהר בשפת ה Puppet Cinema מגיעה להצגות בקאמרי.

ה Puppet Cinema שפיתח צבי סהר משלבת בין תיאטרון, קולנוע ובובות. אנסמבל עיתים מציג עיבוד למבוגרים ראשון מסוגו של הספר ״המלך מתיא הראשון״ מאת יאנוש קורצ׳אק.

הסיפור שנכתב לפני כמאה שנים, ממשיך להיות מדויק ורלוונטי עד היום.

העלילה מגוללת את סיפורו של מתיא, נסיך שמאבד את הוריו בגיל 10 בנסיבות טרגיות ונאלץ להפוך למלך. המלך-ילד מסרב לקבל את ההשלמה של המבוגרים עם עוולות העולם ומכריז על עצמו כ״מלך מתקן״. הוא מבקש להקים ממלכה אוטופית לילדים ולכל אלו שמעמדם החברתי נמוך, אך עד מהרה מגלה עד כמה קשה מלאכת השילטון והוא עובר תהליך התבגרות מואץ.

בתפיסתו הנאורה והמתקדמת, שרואה בילד אדם שלם המסוגל לשאת באחריות לחייו, הקדים קורצ´אק את זמנו ופרץ דרך לזרם חינוכי שלם. סיפור על רצון לדמיין חברה אחרת ללא משחקי כוח פוליטיים וללא דעות קדומות. על הניסיון לממש את האידאולוגיה הזו בעולם שנדמה שלא נותר בו מקום לחלום, בדיוק כפי שדמיין קורצ׳אק בבית היתומים שלו בפולין, וכפי שניסה לממשו עד סופו הטרגי.

על במה מלאה בקוביות עץ ובשפת תאטרון חפצים שמוקרנים על המסך בזמן אמת, נבנה ומתפרק עולמו הבלתי אפשרי של מתיא הצעיר והקהל מוזמן לצאת למסע בעקבות ילדות אבודה, רגע לפני שהמבט מתפכח והלב מתקשה.

צבי סהר ממשיך לשכלל את סגנונו הייחודי בשפת התאטרון שפיתח, ה- Puppet Cinema, שחקנים מפעילים בובות שמצולמות בלייב ומוקרנות במעגל סגור מול הצופים. הקהל נחשף לסיפור המצולם ולהפעלתו בו זמנית וחווית הצפייה הופכת רב ממידית.

הצגותיו של צבי סהר "הדרך לעין חרוד", "פתאום דפיקה בדלת" ו"גוליבר" זכו בפרסים ומוצגות ברחבי העולם.

את אנסמבל עיתים הקימו לפני 30 שנה הבמאית, היוצרת וכלת פרס ישראל רנה ירושלמי שחגגה השנה 80 והמעצב משה שטרנפלד ז״ל.

מאז שנת 2018 משמש צבי סהר כבמאי הבית של האנסמבל.

הצגות קרובות: באתר