עמוד הבית » לראות את הטוב גם כשנזכרים בשואה

לראות את הטוב גם כשנזכרים בשואה

ניר קראוזה, צילום: ריינר
הזכרון הכואב של השואה הוא חלק מזהותי המשפחתית. סבתי הצליחה לשרוד בגטו ובאושוויץ, אך איבדה בעל ובת. סבי הצליח בנס לברוח ליער ולהיות פרטיזן ואיבד אישה וילדים. יכולתם לשרוד את התקופה הזאת ואחר כך להקים משפחה חדשה וחיים חדשה מעידה על העוצמות הנפשיות המדהימות שהיו להם וקיימות בכל אדם. עם זאת, איני שוכח את הכאב העצום שנשאו בליבם, ונותן לו מקום של כבוד בליבי

הזיכרון הכואב של השואה הוא חלק מהזהות המשפחתית שלי. סבתי הצליחה לשרוד בגטו ובאושוויץ, אך איבדה בעל ובת. סבי הצליח בנס לברוח ליער ולהיות פרטיזן, וגם הוא איבד אישה וילדים. יכולתם לשרוד את התקופה הזאת ואחר כך להקים כאן משפחה חדשה וחיים חדשה מעידה על העוצמות הנפשיות המדהימות שהיו להם וקיימות בכל אדם. יחד עם זאת, איני שוכח את הכאב העצום שהם נשאו בליבם ונותן לו מקום של כבוד בליבי. היו אפילו שנים בחיי שבהן העמקתי וצללתי אליו.

לפני כמה שנים הלכתי למפגש "זיכרון בסלון" כדי להקשיב לניצולת שואה וגם כדי לחלוק בסיפורים ורגשות. היא, מנוחה לסר, שיתפה אותנו בסיפור משפחתה. מנוחה נולדה בגרמניה מיד אחרי המלחמה לזוג ניצולי שואה. היא נמשכה לנושא זה כבר מילדות: שמעה סיפורים של הניצולים במשפחה, למדה אידיש ופולנית, וכשהיה אפשר – נסעה לפולין ויצרה קשר עם פולנים בכפר שבו הם גרו.

צילום:pexels

להפתעתי, אחד הנושאים שהיא הדגישה היה טוב ליבם של הפולנים, שהצילו את בני משפחתה ואפילו החזירו לה חלק מחפצי הערך שלהם כשהגיעה לבקר אותם שנים לאחר מכן. בשלב מסוים היא ליוותה זוג פולנים חסידי אומות עולם שעברו לגור בישראל, ויש לה קשר שוטף עם פולנים נוספים.

בהתחלה זה היה משונה מאוד עבורי. מסיפורי המשפחה שלי וגם משיעורי ההיסטוריה נקודת המבט שלי הייתה שהפולנים היו גרועים כמו הגרמנים ועזרו להם בהשמדה. דרך הסיפורים של מנוחה נפתחה לי נקודת מבט רחבה יותר. עדיין ברור לי שהיו פולנים רבים שהיו אנטישמיים ועזרו בהשמדה. מן הסתם היו גם רבים שבתוך חיי הטרור והפחד רק עסקו בלהציל את עצמם. עם זאת, היו פולנים רבים שהצילו יהודים תוך סיכון עצום לחייהם ולחיי משפחותיהם. נעשו מעשי חסד רבים – של פולנים, יהודים ואחרים.

כמו בכל דבר בחיים, גם פה נקודת המבט שלנו משנה. כשאנחנו מפנים את תשומת ליבנו לגבורת היהודים ולפולנים טובי הלב, אנחנו יכולים להיזכר ולהעצים את האיכויות האלה בתוכנו. בזמן התקופה הנוראה של השואה התגלתה הרוח האנושית בגדולתה הגדולה ביותר וגם בשפלותה הגדולה ביותר.

להיזכר בכך מציף בי את התשוקה העמוקה להביא את הרוח האנושית שלי בגדולתה, וללוות אחרים לשחרר את מה שמכביד עליהם ולטפח את הטוב שבתוכם. מנוחה בחרה לראות את הטוב מתוך מה שהיה, וזה הוביל אותה לחיים של נתינה והתנדבות.

עבורי, נקודת המבט שלה והדרך שבה היא יצרה מתוכה את חייה הן מעוררות השראה.

הדרך לחיים חופשיים ומאושרים מורכבת משחרור ומחופש ממה שמנהל אותנו ופוגע בנו – השתוקקות, דחייה, חרדה, ניתוק וספק, וגם באמצעות החופש לטפח את מה שמיטיב עם איכות חיינו.

ניר קראוזה, צילום: שי זילברמן

מאת: ניר קראוזה, מנחה בכיר למיינדפולנס המעביר סדנאות וקורסי מיינדפולנס להפחתת מתחים בגישת MBSR   לאתר:https://mindfulness4u.co.il/