עמוד הבית » מדליה חדשה מנציחה את י"א חללי מינכן ופעולת ישראל נגד האחראים

מדליה חדשה מנציחה את י"א חללי מינכן ופעולת ישראל נגד האחראים

הענקת מדלית זעם האל בועד האולימפי, צילום: באדיבות רועי שגב
מדליה ייחודית, תשיעית במספר, הונפקה במסגרת מיזם מדליות המבצעים הגדולים מבית SPY MEDALS.

מאחורי המיזם עומדים האמן הרב-תחומי והמעצב רועי שגב, ושותפו, אבנר אברהם. עד כה הניב המיזם מדליות ייחודיות המנציחו בין היתר את 'מבצע אנטבה', 'מבצע פינאלה' ללכידת הצורר אייכמן, 'מבצע אחים' להעלאת אחינו האתיופים, 'מבצע אופרה' לחיסול הכור הגרעיני בעיראק, 'מבצע עזרא ונחמיה' להעלאת מרבית קהילת יהודי עיראק בין השנים 1950-1952, 'מבצע הברחת ארכיון הגרעין האיראני' ועוד.

בגב המדליה – הנצחת י"א חללי מינכן באמצעות הצגת דימוי מתוך מצעד הפתיחה של המשחקים האולימפיים במינכן, 1972. הכיתוב 'כבוד לזכרם' נלקח מהאנדרטה שהוקמה בכפר האולימפי במינכן, בסמוך לבניין ששימש למגורי המשלחת הישראלי.

ב- 5-6 בספטמבר 1972 חדורי טרוריסטים פלסטינים לכפר האולימפי במינכן, השתלטו על 11 חברי המשלחת הישראלית, שכולם מצאו את מותם בסופו הטרגי של אותו לילה, בניסיון כושל וחובבני של כוחות הביטחון הגרמניים לבצע פעולת חילוץ. עד ראייה לדבר היה ראש המוסד דאז, צבי זמיר, שעמד חסר אונים מול המראה. ניסיונותיו להציע סיוע ממשי של כוח ישראלי לא צלחו.

חזית המדליה – מוקדשת למבצע 'זעם האל' – סדרת פעולות שנועדו לבוא חשבון עם האחראים לפעולת הטרור הנפשעת, רובם ככולם חברי ארגון 'ספטמבר השחור'. בהחלטה אמיצה ותקדימית של ראשת הממשלה דאז, גולדה מאיר, הוקמה ועדה שאישרה המלצות לחיסול מחבלי הטרור שידם הייתה במעשה. לא נקמה ביקשו הכוחות המבצעים כמו רצון לעצור את אותם מחבלים צמאי דם מלהמשיך לתכנן ולהוציא פיגועים נגד יהודים וישראלים באשר הם.

מדלית זעם האל חזית, צילום באדיבות רועי שגב

סדרת מבצעים נערכה על יבשת אירופה ובלבנון, והיעדים מופיעים במפה המוצגת בחזית המדליה. הכידון, כשמו, מייצג את היחידה שביצעה הפעולה. חדי העין יבחינו בקוד מורס המוטבע על הכידון. מוזמנים לקודד לשפה העברית ולגלות מה כתוב שם…

את מובילי זעם-האל הוחלט לייצג בראשי תיבות של שמם: האות ג' בצירוף האות הראשונה במילה 'מבצע', היא מ', יחדיו – גולדה מאיר. באופן דומה במילה 'זעם' הונצח צבי זמיר – ראש המוסד בזמן הפעולה, ובמילה 'האל' – מייק הררי, ראש אגף המבצעים ומפקד המבצע. טווח השנים – 1972-1992 מייצג את המבצע הראשון שהחל באותה שנה בה התחולל הטבח. כנקודת סיום נבחר המבצע בביירות לחיסולו של עלי חסן סאלאמה, הוא הנסיך האדום.

מדליית זעם האל – גב המדליה, צילום באדיבות רועי שגב

האות X במדליה מייצגת את הוועדה שהוקמה לאשר את שמות היעדים למבצעים השונים, שידיהם מגואלות בדם הנרצחים, ושחלקם בטבח היה מובהק ומאומת. המספר 50 בחזית המדליה – מציין את יובל ה-50 לאירוע הטרגי. במפגש במשרדי הנהלת הוועד האולימפי הישראלי, בתל אביב, הוענקו מדליות ליו"ר הוועד יעל ארד, ולמנכ"ל הוועד גיל לוסטיג. מדליות נוספות יוצגו בפינת הזיכרון. ההכנסות ממכירות המדליה מיועדות לכיסוי הוצאות ומימון תרומת המדליות לגורמים המעורבים, ובראשם משפחות החללים.

יהיה זכר י"א חללי מינכן מבורך לעולמי עד.

 לרכישת המדליה ניתן לפנות בהודעה כתובה לטלפון 058-6691049

או באמצעות החנות באתר – www.spymedals.com

 

תגובה

הוספת תגובה