עמוד הבית » פסטיבלים בהודו – גאנש צ'טורתי

פסטיבלים בהודו – גאנש צ'טורתי

גאנש צ'טורתי
כשמטיילים בהודו, נתקלים בהרבה שמחה וצבע והרבה פעמים רבות מתקבלת התחושה שגם שגרת החיים ההודית נראית כמו פסטיבל מתמשך ובלתי פוסק. יחד עם זאת, ישנם זמנים ומקומות בהם הססגוניות והשמחה מטפסת לשיאים חדשים.

רוב החגים העיקריים מתקשרים לאלים והאלות ההינדואים ולסיפורי המיתולוגיה המרתקים שלהם. בסדרת הכתבות הזו רוכזו הפסטיבלים הצבעוניים והשמחים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר. ונתחיל איך לא, עם החג החשוב לכבוד האל שאחראי על כל ההתחלות המוצלחות: גאנש.

גאנש צ'טורתי  Ganesh Chaturthi

החג לכבודו של האל הפופולארי גאנש, בעל ראש הפיל, אשר אחראי על המזל, החכמה, ההצלחות, השפע וההתגברות על הקשיים. זה שבכוחו להסיר מכשולים ולפתוח את הדרך לדבקים בו.

החג מתקיים באוגוסט / ספטמבר ונמשך 10 ימים.

הפסטיבל פופולארי מאד במערב הודו ובמיוחד במדינת מהרשטרה Maharashtra  ובעיר מומבאי Mumbai, שם גאנשה הוא האל העיקרי וזהו הפסטיבל השנתי החשוב ביותר.לקראת החג יש תעשייה שלמה של ייצור אינספור פסלים של האל בשלל גדלים וסגנונות, שיישמשו לפולחן.

פוג'ה אחרונה לפני השלכת הצלם לאגם באודייפור. צילום רוני גרופי

בהודו לכל משפחה הינדואית מסורתית יש בביתם חדר פינה או לפחות מדף שמהווים את ה'מקדש הביתי'. כל משפחה תרכוש צלם כזה של האל, גודלו הרבה פעמים ייקבע בהתאם לרמת ההכנסה של המשפחה. עם הכניסה הביתה צלמי האל גאנש זוכים לקבלת פנים מלכותית של אורח חשוב לפי כל גינוני הטכס המקובלים, ולאחר מכן יונחו בכבוד רב במרכז המקדש המשפחתי.

מעבר לדמויות גאנש הקטנות שמוצבות בבתים הפרטיים לביצוע הפוג'ות (טקסים) המשפחתיות במהלך ימי החג, ישנן גם במות פולחן קהילתיות גדולות שנקראות 'פנדל' (Pandal), מעין קונסטרוקציות ארעיות שקמות כמעט בכל רחוב, במיוחד לפסטיבל. מעין 'פופ-אפ טמפל'.

קמים גם פנדלים ענקיים של שכונות שלמות וארגונים גדולים ואחד ממנהגי החג הוא לצאת לסיבוב של מה שמכונה'Pandal Hopping'  – דילוג מפנדל לפנדל ואיסוף ברכות מכמה שיותר צלמים של גאנש.

גאנש צ'טורתי 

ישנה מעין תחרות סמויה בין פנדל לפנדל מי יציג השנה את הפסל המרהיב ביותר, איזו במה תהיה מקושטת הכי יפה, ומי יביא את המוזיקאים הטובים יותר להופיע בפני האל ולבדר את המוני המבקרים, כך שהחוויה הולכת ומשתבחת משנה לשנה.

ביום העשירי של הפסטיבל, תיערך ה'פוג'ה' Puja האחרונה והמסכמת.

לאחר מכן פסלו של גאנש יוצא מהמקדשים הארעיים, ומשם ייצאו תהלוכות מרהיבות, מלוות בהרבה שמחה, אבקות צבעים ומוזיקה אקסטטית – אל עבר מקור מים קרוב כמו ים, באר, אגם או נהר.

שם יתרחש ה'ויסארג'אן' Visarjan מעין טקס 'תשליך' ופרידה בו זורקים את צלם האל 'המשומש' למקור המים. מתוך אמונה שכך רוחו תשתחרר ותחזור להר קאילש Kailash, שם היא תשהה עם הוריו האלים הראשיים שיווה ופרוואטי, עד שהוא יחזור לבקרם שוב, בשנה הבאה…

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו. רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

רוני גורופי צילום באדיבות רוני גורופי

לייצירת קשר בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

הוספת תגובה

הוספת תגובה