עמוד הבית » פסטיבלים בהודו – הולי

פסטיבלים בהודו – הולי

צילום פאבליק דומיין
כשמטיילים בהודו, נתקלים בהרבה שמחה וצבע והרבה פעמים רבות מתקבלת התחושה שגם שגרת החיים ההודית נראית כמו פסטיבל מתמשך ובלתי פוסק. יחד עם זאת, ישנם זמנים ומקומות בהם הססגוניות והשמחה מטפסת לשיאים חדשים.

רוב החגים העיקריים מתקשרים לאלים והאלות ההינדואים ולסיפורי המיתולוגיה המרתקים שלהם.בסדרת הכתבות הזו רוכזו הפסטיבלים הצבעוניים והשמחים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר. והפעם החג ההודי אולי הידוע והאהוב ביותר – ה'הולי', אשר מי שחווה אותו לעולם לא ישכח.

הולי Holi  – חג הצבעים ההודי

את חג האביב השמח והפופולארי חוגגים בכל רחבי צפון ומרכז הודו, בזמן הירח המלא של חודש מרץ, במקביל לחג פורים שלנו (או פסח בשנים מסויימות).בבוקר החג מתקיימות מסיבות הולי סוערות, בבתים וגם במרחב הציבורי בהן אנשים זורקים ומורחים אחד על השני אבקות צבעים ולעיתים גם מים צבועים. ביום זה על פי המסורת כללי הנימוס והמוסר הרגילים לא חלים.

רבים שותים את המשקה ה'בהנג לאסי' אשר מורכב מקנאביס ויוגורט. אנשים שוכחים את המעמד החברתי והתפקיד שלהם וניתן לראות אנשים בני כל הגילאים ומכל שכבות החברה חוגגים יחד בשכרון חושים אקסטטי ומדבק. ממש מזכיר מעין 'עדלאידע'.

צילום פאבליק דומיין

שימו לב! בשל כך שהרבה איסורים חברתיים מותרים ביום זה – במיוחד לנשים מאד לא מומלץ להסתובב לבד בהולי, אלא רק בחבורות. אפילו כדאי להעדיף מסיבות הולי סגורות מאשר להסתובב באזורים הציבוריים, בהן לעיתים יש המון משולהב וחסר רסן.

פסטיבל ההולי בפושקר הפך להיות פופולארי במיוחד בקרב המטיילים הישראליים, בעיקר התרמילאים ובכל שנה אלפי ישראלים משתתפים שם בחגיגות הצוהלות. החג מסמל את תחילת האביב, את סיום העונה הקרה ומקושר גם לסיפור אהבתם של האל קרישנה ואהובת נעוריו רדהה.

על פי המיתולוגיה ההודית הוליקה Holika הייתה שדה, אחותו של המלך-שד הנורא הירניאקאשיאפו. בנו של הירניאקאשיאפו, אשר נקרא 'פרהלד' דווקא היה טוב לב ומאמין דבק ונאמן של האל וישנו.אביו הרשע נהג להעניש אותו בהמון דרכים אכזריות כדי לנסות להסיט אותו מהדבקות באל וישנו, אך אמונתו של פרהלד לא התערערה ולא משנה מה הם הקשיים אותם נאלץ לעבור בשל כך.

יום אחד דודתו 'הוליקה' החליטה להעניש אותו אחת ולתמיד. היתה לה מעין גלימה מכושפת שאיפשרה לה להיות בתוך האש בלי להיפגע. היא פיתתה בתחבולה את פרהלד להיכנס איתה לתוך האש מתוך כוונה שהיא תשאר מוגנת והאש תשרוף אותו. פרהלד המסור לוישנו התפלל לאלו האהוב וזה נחלץ לעזרתו ובאורח פלא הגלימה עברה אל פרהלד שיצא מהמדורה ללא פגע ודווקא הוליקה היא זו שנשרפה באותה המדורה.לאחר מכן, וישנו התגלם בתור חצי אדם וחצי אריה ('נרסימהה אוואטאר') והרג את השד הירניאקשיאפו.

לזכר אותו סיפור, בלילה שלפני ההולי נוהגים בהודו לשרוף את דמותה של הוליקה. מדורות השריפה של ההוליקה הן גם סימבול לביעור הרע והשלילי בחיינו, רגע לפני כניסת האביב וההתחדשות של מעגל השנה.זהו גם זמן שמוקדש לפתירת קונפליקטים, פריעת חובות, בקשת סליחה והענקת מחילה, חידוש קשרים וחברויות.

אני וחברה חוגגות הולי מרץ 2021. צילמה רוני גורופי

ההולי מככב בתרבות הפופולארית כמו סרטי בוליווד, קליפים של שירים ואפילו הפך במידה מסויימת לאונברסלי כחג אביב וצבע שמצויין גם בקרב צעירים במערב שמקיימים מסיבות הולי המוניות באמריקה ומקומות נוספים בעולם.

 

—————————

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו. רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה