עמוד הבית » פעולות מיטיבות להתמודדות עם מצבי דחק או קושי

פעולות מיטיבות להתמודדות עם מצבי דחק או קושי

צילום: pexels
בזמנים בהם מציאות אובייקטיבית נכפית עלינו, ואנו נאלצים להתמודד עם מצוקה או מצבי דחק קשים מאוד, אנו נאלצים גם לנווט בין שני סוגי כוחות שמשפיעים עלינו. הכוח שנמצא בשליטתנו והכוח שלא נמצא בשליטתנו, ההבחנה בניהם יכולה להוות כלי חשוב ביכולת שלנו להתמודד עם הקושי.

הכוח שנמצא בשליטה שלנו או כפי שנגדיר אותו כוח השליטה העצמית, הוא היכולת הפנימית שלנו לבצע את ההתאמות הנחוצות עבור עצמנו, על מנת שנוכל להסתגל למצבים השונים תוך מזעור נזקים וויסות התגובות הרגשיות, כוח זה יאפשר לנו לקחת פיקוד ולפעול מתוך מודעות לשיפור המצב.  הכוח שאינו בשליטתנו והכי משמעותי בימים אילו,  הוא כוח המידע שזורם אלינו ממקורות חיצוניים עשרים וארבע שעות ביממה ללא בקרה וסינון ומשפיע עלינו באופנים רבים שאפילו אנחנו עדיין לא מסוגלים לתפוס.

הנה מספר דוגמאות לפעולות מיטיבות שיכולות לעזור לנו להתמודד. אני מכנה אותם בשם פעולות מת"ן ולא רק בגלל ראשי התיבות אלא גם בגלל המשמעות. בספר משלי כתוב "מתן אדם ירחיב לו ולפני גדולים ינחנו", המתן שאנו מעניקים לעצמנו ולאחרים במצבי דחק ומצוקה רגשית, הוא זה שיחזק אותנו הכי הרבה.

  1. נגביר פעולות שמיטיבות עם הגוף הפיזי

מגע – כל סוג של מגע מתמשך כמו חיבוק, החזקת ידיים, ליטוף, ישחרר את הורמון האוקסיטוצין שיגרום לנו להרגיש יותר מחוברים לזולת ויעזור לנו להפחית לחץ וחרדות.

תנועה – כל סוג של תנועתיות מודעת כמו, ריקוד חופשי, הנעת מפרקי הגוף, מתיחות, נענוע, יעזור לנו לשמור על זרימת האנרגיה בגוף ולשחרר אנדורפינים שישפרו את מצב הרוח שלנו.

נשימה – כל סוג של נשימה עמוקה הכולל שאיפה מהאף ונשיפה מהפה, יעזור לתאי הגוף לקבל יותר חמצן, במצבי לחץ החמצן יעזור לנו לחשוב ולתפקד ביתר בהירות.

 

צילום: pexels

2. נגביר פעולות שמיטיבות עם הנפש והרוח

 מחשבות – ננסה להחזיק כמה שיותר מחשבות ממוקדות בטוב שעדיין קיים ונעריך אותו, מחשבות טובות יעזרו לנו ליצור רגשות חיוביים ולהטות את כף המאזנים. כשיש כמות מספקת של רגשות חיובים בו-זמנית, נוצרת תחושת הקלה שמאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם מצבים מורכבים ועם רגשות שליליים.

תפילה – נמצא זמן לערוך תפילה יומית, באמצעות טקסט, שיר, כתיבה חופשית, פסוקי תהילים; באמצעותה נפנה לכוח העליון בו יש לנו אמונה לעזור לנו לברוא מציאות טובה יותר ולהודות לו על מה שיש לנו.

נתינהנתכוון לבחור רק במעשים טובים כמו, אמירת מילים טובות, עזרה, הקשבה, ויתור, התפשרות, תרומה, התנדבות ועוד.

 

צילום: pexels
  1. נצמצם צריכת מידע ממקורות חיצוניים

מדיה חברתית – נפעיל שיקול דעת אחרי מי כדאי לנו להמשיך לעקוב, ועם אילו תכנים אנו בוחרים להזדהות. האם בתכנים מאחדים ומעצימים או בתכנים מסיתים ומפלגים?

תקשורת מוסדית – נקטין את החשיפה למידע שחוזר בלופים, להתמקד בערוץ תקשורת אחד ולהמעיט בפרשנויות.

נרטיבים – נשתדל להתרחק מסיפורים לא מהימנים ולא מבוססים ומאג'נדות ופרשנות של אנשים פרטיים שעל פי רוב יוצרות חרדה, אף אחד באמת לא יודע מה יהא המצב שלנו יהא בעוד חודש או שנה או עשר שנים.

 אם נסכם, ככל שנגביר פעולות מיטיבות נוכל להקטין את ההשפעות של המידע שלא בשליטתנו, וככל שנצמצם את צריכתו כך נחזק את עצמנו. במילים אחרות ככל שנגביר את הפעולות שמשפיעות על הפנימיות שלנו, נצמצם את הכוח של מה שחיצוני לנו. אין ספק שהמידע במצבי דחק ומצוקה הוא הכרחי, אך עלינו לוודא שאנו צורכים אותו בצורה אובייקטיבית ובמינון הנכון. כל עוד אנו מאפשרים למידע לחדור אלינו ללא הפסקה וללא בקרה, אנו חשופים להשלכות שהוא מייצר על התודעה שלנו. אם נקבע לעצמנו פרקי זמן מוגבלים לצריכתו, לא רק שנאפשר לעצמנו יותר זמן להכיל ולעבד אותו בצורה מיטבית, אלא גם נאפשר לתודעה שלנו לנוח ולאגור כוחות לבאות.

צילום:רונית לובצקי

 

כלנית פילו היא מנחה, יועצת ומדריכה בתחומים של טיפוח תודעת אושר חיובית, הרגלי מחשבה והורות חושבת קדימה. מחברת הספר "סוד המילים הקסומות" ספר מודעות לילדים ולכל המשפחה.

ליצירת קשר:     calanit@maagalim-m.com

לאתר ולספר: www.maagalim-m.com