עמוד הבית » רן ארהרד בראיון אישי בנושא ליווי להחלמה מסרטן

רן ארהרד בראיון אישי בנושא ליווי להחלמה מסרטן

צילום באדיבות רן ארהרד
האם לחולי סרטן רצוי מלווה שיתמוך לאורך כל הדרך? האם זה עוזר למטופל ולמשפחה, לפניכם הראיון עם רן המספק תמיכה רגשית וליווי במחלה.

ספר על עצמך? מה אהבת שהיית קטן? לאיזה משפחה גדלת ?

גדלתי כבן בכור במשפחה קרייריסטית למדי. תמיד נמשכתי להפעלת "הצד השמאלי של המוח", זו הנטייה לסדר ולחשיבה לוגית, ולעניין במתימטיקה ובמדע. כבר בגיל צעיר התעניינתי באלקטרוניקה ולאחר מכן במחשבים. בשעתו זה היה נדיר שילד לומד תכנות ויש לו מחשב בבית. הייתי מאד פעיל בתחום וכבר בתקופת חטיבת הביניים התפרנסתי מעבודות ומהוראת תכנות.

הסבר את המקצוע שלך? כיצד הגעת לעולם ההחלמה מסרטן?

בשנים האחרונות העיסוק העיקרי שלי הוא ליווי להחלמה מסרטן. זה בהחלט עיסוק יוצא דופן והדרך הובילה אותי אליו. במשך כמעט שני עשורים הייתי יזם הייטק. לפני כשמונה שנים פרשתי מעולם זה והחלטתי להתמקד בעולם הרוח. לצד תהליכי התפתחות עמוקים שעברתי, כתבתי את ספרי הראשון – "הבניין בתחנה המרכזית", רומן בנושא התפתחות פנימית מקומה לקומה.

לאחר צאתו לאור, התגבשה בי תובנה שאני אמור לכתוב רומן בנושא החלמה מסרטן ובנושא ליווי להחלמה מסרטן, וזאת למרות שלא היה לי קשר ישיר למחלת זו. יצאתי למסע במהלכו ראיינתי אנשים רבים, במיוחד כאלו שעברו תהליך החלמה מעורר השראה. חלקם זכו לתואר "נס רפואי". בהדרגה הרגשתי שאני מבין באופן עמוק מה זו החלמה(!) ומה מאפשר לה לקרות. על בסיס זה כתבתי את הרומן "עולם אחר לגמרי" המספר על בחורה היי-טקיסטית בת 35 שמתגלים אצלה גידולים בשד. לאחר ההלם הראשוני ולאחר כמה פגישות וברורים היא בוחרת למסע של החלמה בדרך טבעית לחלוטין.

הרומן עוסק גם בליווי להחלמה, קונספט שהתגבש אצלי אינטואטיבית במהלך הכתיבה. עוד לפני שהספר יצא לאור, כבר קיבלתי פניות מנשים מכל קצות הארץ שביקשו שאלווה אותן להחלמה.

צילום באדיבות רן ארהרד

מהיכן התעוזה וההבנה שיש צורך במטפל לאנשים שמחלימים ממחלות?

מזה עשרים שנה אני לומד שיטות טיפול מעולם הגוף-נפש ומהעולם ההוליסטי בכלל. בין היתר השתתפתי בקורס להכשרת מלוים רוחניים לפוגשי סרטן, קורס שעסק בעיקר בליווי אנשים בדרכם האחרונה. במהלך כתיבת הספר והתחקיר שביצעתי סביב הבנתי עד כמה המצב הוא עגום ועד כמה המערכת הממוסדת חסרת אונים בהתמודדות עם מרבית סוגי הסרטן. הבנתי עד כמה פוגשי סרטן שומעים בשורות איוב בבתי החולים ועד כמה הם זקוקים לאנשים שמבינים באופן עמוק מה זו החלמה ויכולים להפיח בהם תקווה. עם הזמן הבנתי עד כמה המצב הנוכחי איום ונורא. כל אדם שלישי במדינת ישראל צפוי לפגוש סרטן מסוג כלשהו במהלך חייו ומרביתם גם ימותו בסופו של דבר מהמחלה. חוסר האונים זועק לשמיים. משהו מהותי אמור להשתנות באופן בו האנושות מתייחסת למחלת הסרטן. הבנתי שמוטלת עלי שליחות שלא ניתן להפריז בחשיבותה. להפיץ כמיטב יכולתי מסרים בנושא החלמה, ובמקביל לעזור לאנשים באופן פרטני.

אלו כלים אתה יוצר על מנת להיות אופטימי מול המחלימים?

בישראל חיים מאות אנשים שהחלימו מסרטן למרות התחזיות הקודרות ששמעו מהרופאים. כמה מהם זכיתי ללוות בעצמי. ניתן למצוא ברשת הרבה סיפורי החלמה מעוררי השראה. אני יודע שאפשר להחלים גם ממצב מורכב, ואת האופטימיות הזו אני מעביר הלאה.

יחד עם זאת אני משתדל להיות ריאלי ולשתף בתחושותיי לגבי כל אדם ואדם. אם אני פוגש מישהי ומרגיש שסיכויי ההחלמה בדרך בה היא הולכת קלושים, יתכן שאסביר לה שנדרש שינוי מהותי בהלך הרוח ובדרך הפעולה.

האם אתה סופג משהו מזה?

לצערי היו כמה וכמה נשים שליויתי ואהבתי וכבר לא איתנו. אחרי הכל מדובר במחלה שיודעת להיות עקשנית ואכזרית, ולעתים מגיעים אלי בשלב מאוחר מדי. זה כמובן עצוב. פעמים רבות התקופה שלקראת המוות קשה מנשוא. אני משתדל לגלות חמלה ובמקביל ליצור סוג של חציצה בינן וביני.

אך אתה מגדיר מחלה?

סרטן זו מחלה בעלת רכיב תודעתי משמעותי. הגידולים שמתגלים בבדיקות הם כמו פירות שגדלים על העץ. אך לעץ יש שורשים עמוקים, ואלו כל הפגישות הרגשיות וההדחקות שאדם צבר לאורך השנים. לכן המחלה מתחילה ברגש. כשהרגש מחלימה – זה הבסיס להחלמת הגוף.

האם אנשים מבינים שהם יוכולים לחיות לצד מחלה כרונית?

זה לא המסר שלי. אני מלווה אנשים שיש בהם תשוקה בוערת להחלים לגמרי.

האם הקשרים שאתה רוקם עם המחלים ובני משפחתו כאשר הוא הופך לבריא הקשר מתנתק?

לעתים הקשר מתנתק עם ההחלמה ולעתים נוצרת חברות שנמשכת לאורך שנים.

אני מבינה שהשירות בתשלום? אך זה מרגיש משני הצדדים?

תהליך הליווי הוא אינטנסיבי. כל פגישה נמשכת שעתיים או שלוש ובמהלכה אני משקיע אנרגיה רבה. בדרך כלל אני מקדיש תשומת לב גם בין הפגישות. אין עוררין כל כך שאני זכאי לתשלום. נכון, לעתים יש לפוגשת הסרטן אילוצי תקציב, לצד הוצאות רבות אחרות הנובעות מהמחלה ולעתים היא מבקשת הנחה. אם אני מרגיש שנועדתי ללוות מישהי אני מאד משתדל למצוא את הדרך, גם אם זה כרוך בהתגמשות מצידי.

טיפ לאנשים?

לזכור את העיקר: הבסיס למחלת הסרטן הוא תודעתי והבסיס להחלמה הוא תודעתי. כדי להחלים נדרשת תשוקה בוערת להחלמה, וכל אחת אמורה למצוא את הדרך הפרטית שלה. גם ממצב מורכב אפשר להחלים. זה דורש התמסרות, התמקדות בהחלמה והסכמה לעבור תהליך פנימי עמוק.

במה אתה עוד עוסק?

כיום, על מנת לשמור על איזון, אני גם מורה לפיזיקה בתיכון. זה תענוג ושליחות בפני עצמה. פרט לכך – כותב את ספרי הבא, רומן הומו-סקסואלי.

זריקת עידוד לעולם 

אמנם האנושות נוהגת ללמוד את השיעורים שלה בדרך הקשה, אבל עוד ועוד אנשים מתמקדים עם הזמן בתהליכים רוחניים ובהפתחות לתפיסות חדשות. ככל שמגמה זו תגבר – הדבר יסייע בהתמודדות עם מחלות קשות וגם עם אתגרים אחרים.

לינק לאתר ההחלמה של רן: www.melave.com

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה