עמוד הבית » איזה פירות קיץ טובים לבריאות ושומרים על איזון סוכר?

איזה פירות קיץ טובים לבריאות ושומרים על איזון סוכר?

צילום: באדיבות אורלי גוטמן
דוכן פירות בקיץ הישראלי הוא חגיגה של צבעוניות ומגוון. הדובדבנים מבשרים את בוא הקיץ ואליהם מצטרפים האבטיח, המלון, האפרסקים, המשמשים, השזיפים והענבים. הצבעוניות העשירה של פירות הקיץ מביאה איתה עושר של ויטמינים, מינראלים ונוגדי חימצון.

אכילת פירות כתחליף לעוגיות ומתוקים אחרים מומלצת. כך נספק לגופנו אנרגיה זמינה ונזין אותו במתוק מהטבע, עם סיבים תזונתיים וללא צבעי מאכל. יחד עם זאת כדאי שנשים לב לכך שפירות עלולים להכיל כמות סוכר גבוהה. כדאי במיוחד שמי שסובלים מרמות שומנים גבוהות בדם, כבד שומני, חוסר איזון ברמות הסוכר בדם או מי שרוצים להפחית ממשקלם ישימו לב לכך וינהלו נכון את צריכת הפירות.

אז איזה פירות הכי כדאי בקיץ?

מומלץ שנתייחס לשני פרמטרים – צבע הפרי והאינדקס הגליקמי שלו.

** בין פירות הקיץ יש מבחר גדול של אפשרויות לאכילת פירות עם אינדקס גליקמי נמוך- בינוני.

הידעתם? דובדבנים הם הפרי בעל הערך הגליקמי הנמוך ביותר מבין כל הפירות. גם השזיפים הם בעלי ערך גליקמי נמוך ולצידם האפרסקים הם בעלי ערך גליקמי בינוני. כלומר אכילת דובדבנים, שזיפים או אפרסקים תגרום  לעלייה הדרגתית, ולא קיצונית,  של רמת הסוכר בדמנו.

12 דובדבנים, אפרסק בינוני או שני שזיפים = מנת פרי.

קבלו טיפים להורדת אינדקס גליקמי של אכילת מנת פרי:

  1. מומלץ להוסיף למנת הפרי רכיב שומני כאגוזים או שקדים לא קלויים.
  2. מומלץ לאכול את הפרי על קליפתו ולא קלוף. כך נספק לגופנו סיבים תזונתיים המסייעים בהורדת האינדקס הגליקמי.

** לצבע הסגול נוכחות בולטת בין פירות הקיץ – דובדבנים, שזיפים סגולים ושחורים, ענבים סגולים ושחורים. הסגול מביא איתו יתרון בריאותי משמעותי בזכות העושר של נוגדי החימצון שבו. הוא אנטי-אייג'ינג טבעי המאפשר לגופנו שמירה על העור והגנה מפני תהליכי הזדקנות, במיוחד הזדקנות המוח.

מבין פירות הקיץ הסגולים, הענבים הם המתוקים ביותר, עם אינדקס גליקמי גבוה יותר לעומת שזיפים ודובדבנים ואת אכילתם כדאי לצמצם ולבקר. ויחד עם זאת, אם כבר ענבים, למי שבריא ומותר לו, נזכור שהענבים הסגולים והשחורים יהיו עדיפים על ענבים ירוקים, וגם הם לא בהגזמה.  ענבים ירוקים הם אך ורק סוכר ללא יתרון שמביא איתם צבעם. את יתרונות הצבע הירוק כדאי שנספק לגופנו מירוקים אחרים בתפריט – מלפפונים, ברוקולי, שעועית ועוד ולא מענבים ירוקים.

לסיכום – שימו לב ליתרונות שמביאים איתם הדובדבנים, השזיפים והאפרסקים ושלבו אותם בתפריט שלכם, בהנאה ולבריאות !

על הכותבת: אורלי גוטמן, נטורופתית ומחברת הספר "מטיילת בחדרי הלב", Www.orlygutman.co.il