עמוד הבית » דרכים לשימור וחיזוק מערכת החיסון שלנו

דרכים לשימור וחיזוק מערכת החיסון שלנו

צילום: pexels
אנחנו נמצאות ונמצאים בתקופה של המון המון וירוסים. והשנה יש גם היסטריה סביב הנושא, בגלל הקורונה.... לכן בחרתי לחשוף אתכן.ם לנושא השמירה מפני וירוסים והטיפול הטבעי בהם במידה ובכל זאת נדבקתם....הדברים הללו נכונים גם מיד כשמתחיל וירוס... מסייע לקצר את משך המחלה ואף למנוע החמרתה

חיזוק והתמודדות מערכת חיסון ע"י תזונה ותוספים

כולם מכירים ויטמין C, וגם D עלה לכותרות בעקבות הקורונה, אז בואו נעשה קצת סדר:

ויטמין C – קודם כל בתזונה. שימו לב לאכול פירות חורף, בהם הטבע ידע לתת לנו ויטמין C בכמויות מספקות לעונה: תותים, פירות הדר, וגם בפלפל אדום וברוקולי. לימון כבוש למשל, כשמכינים אותו בקליפתו עם ג'ינג'ר וכורכום ופפריקה – מגביר את הספיגה של ויטמין C בגוף.

ואם כבר צורכים ויטמין C כתוסף – אז לא כל אחד…. יש ויטמיני C בנוזל שנספגים הרבה יותר טוב ומהר ומתאימים גם לילדים (כן! זו הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות שלהם!). יש גם ויטמיני C בקפסולות שמשלבים בפורמולה עוד מינרלים וחומרים קריטיים לחיזוק מע' חיסון כמו אבץ פיקולינט, קוורצטין, פקעות ורדים ועוד. השפעת פורמולה תמיד יותר חזקה מהשפעת חומר בודד!

כמו כן להוסיף לתזונת החורף:

שורש פטרוזיליה (לדוגמא במרק) – מכיל ויטמין C ו-B ומינרלים שונים כמו סידן ומגנזיום.

גרעיני דלעת לא קלויים, לפחות כף ביום – הם מכילים המון אבץ!!

סוכר לא כל כך עוזר לנו בהתמודדות עם מחלות, ואפילו מזיק (זה אוכל מצוין לחיידקים ופטריות….). אבל…. אפשר להמתיק עם ממתיקים אחרים, כמו דבש, ולמהדרין: מולסה שחורה לא מגופרתת – מכילה סידן, ברזל, מגנזיום, ועל הדרך מחזקת דם אצל אנמיות ואנמים, שנוטים "לתפוס" הרבה מחלות (הסינים אומרים שכשאין חומר נכנסת רוח, לכן אם נחזק את הדם – נתפוס פחות מחלות…)

צילום: pexels

שום טרי (אם אין כיב או רגישות במע' העיכול) – לקצוץ עם סכין, לתת לו לעמוד חצי דקה, ולערבבו עם מזונות אחרים. בעת המחלה (בייחוד בכאבי גרון) אפשר ומומלץ גם לשתות: שן שום כתושה עם קצת שמן זית וחצי לימון סחוט. 2-3 ביום הורג את כאבי הגרון. מניסיון.גם פטריות פורטובלו טריות בבישול או הקפצה קלים יכולות להפחית דלקתיות בגוף ולתרום לחיזוקו.

לגבי ויטמין D – ויטמין D שנוצר בגוף לא מספיק, ולכן צריך מקור חיצוני. הוא נספג מהחי, מהשמש!!  – לכן 10-15 דקות ביום של שמש הן מצוינות למערכת החיסון, וגם מעט מהצומח כמו פטריות שיטאקי למשל. השפעתו של ויטמין D מתמשכת יותר, והוא תורם בין השאר במצטבר להתגוננות מול וירוסים וגם למניעת התפרצות מחלות אוטואימוניות.

לגבי דברים שכדאי להפחית תזונתית עפ הסינים בחורף:

צילום: pexels

פחות אוכל קר:

פחות סלטים חיים – הירקות שלנו אמורים להיות עונתיים. מלפפון, אפילו עגבניה, הם ירקות של קיץ. אם אתם אוהבים סלט, עדיף שבחורף תאכלו עלים ירוקים יחד עם סלק ובטטה, כדי לאזן את הקור של הירקות. כמו שאנחנו לא מתלבשים בקצר בחורף – גם לא נאכל קר בחורף….

פחות שתיה קרה – שוב, לא נכניס קור פנימה כשקר בחוץ, להיפך.

פחות גלידות קרטיבים וכו – מאותה סיבה.

את כל אלה המירו באוכל חם, אפוי, מבושל: מרקים, מאפים אם "חייבים" משהו מתוק, דייסה עם פירות יבשים, ועוד כל רעיון חם בו תבחרו.

פורמולות למניעה וטיפול

הסינים מדברים כבר אלפי שנים על צמחים ופורמולות חיזוק וטיפול שונות למניעה וטיפול, אתמקד בחלק מהן:

אסטרגלוס, נקרא בסינית Huang Qiהסינים קוראים לו מגן הזקנים. צמח מחזק אנרגיות ומייצב את "השכבה החיצונית" של הגוף (העור), ובכך מונע תחלואה מסוג "רוח" המקבילה במערב לוירוסים מדבקים. מחקרים מצביעים על השפעתו מווסתת החיסון.

קינמון – gui zhi: נחשב משחרר חיצון חם, ולכן עוזר בחדירת רוח קרה. לכל השפעות, כאבי השרירים, בעיקר כשסובלים מקור. וגם לכל תופעות הליחה בחזה. (לא מתאים אם יש חום fever).

ג'ינג'ר טרי – sheng giang – גם יתאים כשיש חדירת רוח קור, בייחוד לשפעת המלווה בהקאות או ליחה שופעת. ניתן לחלוט במים חמים ולשתות לאורך היום (לא כשיש חום fever).

בעוצמה קצת חלשה יותר נמצא את הבצל הלבן של הבצל הירוק – חליטה שלו גם עוזרת בשלב התחלתי של המחלה, בעיקר עם מלווה בשלשולים מימיים.

צמח המנטה יהיה שימושי יותר במחלות המלוות בחום, כאב גרון, כאבים, תופעות עיניים.

יש 3 פורמולות שימושיות בוריאציות שונות למניעה וטיפול:

צילום: pexels

למניעה:

Yu ping feng sanJADE WIND SCREEN POWDER

שם הפורמולה מתאר מסך שמשתמשים בו להגן על חדירה מפני רוח. הפורמולה משמשת כמסך החוצץ בין הגוף לבין הרוח. היא מחזקת את הריאות, את מערכת העיכול ועוזרת להדוף פתוגנים חיצוניים

לטיפול

GAN MAO LING או windshield – פורמולה כללית לטיפול בשפעת, המכילה בתוכה צמחים להתמודדות עם התקררות ועם חום או רעילות, כמו קינמון, מנטה, איסטיס ופרח היערה.

ספציפית למי שבדכ חווה דלקות גרון (וירליות) – מומלץ להיעזר בפורמולה שנקראת Isatis, המבוססת על הפורמולה  CHUAN XN LIAN KANG YAN PIAN. צמח האיסטיס המטפל בחום והרעילות המצטברים בגרון, וטוב גם להורדת חום ודלקת.

לשיעול, יש פורמולות שונות: תלוי אם ישנה ליחה והאם היא יוצאת או לא.

רובן מכילות את המילה פינליה, ע"ש צמח הפינליה – ban xia, המשמש להתמרת ליחה. וגם קליפת מנדרינה יבשה – שגם היא מאד עוזרת בהתמרת הליחה והסדרת העיכול….

חלקן מכילות גם טימין – קורנית, שהוא צמח מעולה כמעט לכל תופעות השיעול, עם או בלי ליחה.

בכל אופן, כדאי להתיעץ עם מטפל/ת ברפואה סינית לגבי התאמת הפורמולה למצבכם.

הכותבת: עינת ברקן, מטפלת ברפואה סינית ויפנית ומנהלת רשת ג'ונו360 רשת רפואה משלימה משולבת לנשים

הוספת תגובה

הוספת תגובה