עמוד הבית » אתרי מורשת עולמית בהודו – מערות אלפנטה

אתרי מורשת עולמית בהודו – מערות אלפנטה

גייטוויי אוף אינדיה ומלון הטאג' מהאל במומבאי. מכאן יוצא השייט לאי אלפנט, צילום: רוני גורופי
כתבה רביעית בסדרה

אתר מורשת עולמית הוא אתר שהוכרז והוכר על ידי ועדה מטעם ארגון אונסק"ו של האומות המאוחדות, כאתר מיוחד, שראוי וחשוב לשמרו בשל ערכו המהותי למורשת המשותפת לחברה האנושית בכללותה. ראשי התיבות אונסק"ו באנגלית מתייחסים ל:

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

אתרים שנכללים ברשימה זו זוכים בתקציבי שימור, במעמד תדמיתי ויוקרה. ישנם כ- 1,150 אתרי מורשת בעולם אשר מחולקים ל-3 קטגוריות: אתרי תרבות, אתרי טבע ואתרים שמשלבים תרבות וטבע. מתוכם 40 אתרים נמצאים בהודו נכון ל-2021 (32 אתרי תרבות, 7 אתרים טבעיים ואחד משולב). בסדרת הכתבות הזו נעסוק באתרי המורשת העולמית המרתקים והמעניינים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר והפעם הכתבה מוקדשת למערות העתיקות השוכנות באי אלפנטה שבמומבאי.

האי אלפנטה  Elephanta Island

האי אלפנטה נמצא כ-10 ק"מ מזרחית לאזור קולבה Colaba, האזור התיירותי שבדרום מומבאי Mumbai וההגעה לשם מתבצעת בשייט של כשעה שיוצא מהמזח הצמוד למונומנט 'גייטוויי אוף אינדיה' Gateway Of India ומלון הטאג' מהאל המפורסם.

השם אלפנטה ניתן לאי על ידי הפורטוגזים, מכיוון שכשהם הגיעו לאי לראשונה, במהלך המאה ה-16 ראו שם פסל בצורה של פיל והכינוי נדבק. גודל האי כ-16 ק"מ רבועים וחיים עליו כ-1200 בני אדם שמתפרנסים בעיקר מדייג וחקלאות. השם המקורי של האי הוא גהראפורי Gharapuri, מקום המערות, על שם המערות שבאי.

מערות אלפנטה צילום: רוני גרופי

המערות האלו הם גם אתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז שנת 1987, והם הסיבה העיקרית שבגללה אני ממליצה לכל מי שמטייל במומבאי יותר מיומיים ואוהב היסטוריה ופיסול, להקדיש חצי יום טיול ולכלול סיור במערות שבאי.

ההיסטוריה של המקום לא ברורה ושם המקום לא מוזכר כמעט בכתבים ההודיים. אפשר למצוא באי שרידים של סטופות בודהיסטיות מהמאה ה-2 לפני הספירה, אך המונומנטים העיקריים הם מקדשי המערה המרשימים המוקדשים לאל שיווה Shiva ומתוארכים לסביבות המאה ה-6 לספירה.

מערות אלפנטה צילום: רוני גורופי

מבין הפסלים המפורסמים שבמערות אציין את:

שיווה 'נאטאראג'ה'  Natarajaשיווה בתור הרקדן הקוסמי ומלך הרקדנים שרוקד את מחול הבריאה וההרס.

שיווה 'יוגשווארה' Yogeshwara היבט שיווה בתור יוגי מושלם אשר יושב שקוע בהגות בתנוחת מדיטציה.

שיווה 'בהיראווה'  Bhairav ההיבט המפחיד והנורא של שיווה אשר נלחם בשדים מפחידים לא פחות.

'גנגה-דהרה' – שיווה שדרך צמות שיער ראשו האלה גנגה יורדת לארץ לטהר את בני האדם.

ושיווה בעל שלושת הראשים, אשר נקרא 'סאדה-שיווה טרימורטי' ומסמל את כוחות היצירה, ההרמוניה וההרס של שיווה ובעצם מציג אותו כאל העליון מקרב פנתיאון האלים ההודי. השימוש הפולחני במקדשי המערה הופסק לפני קרוב ל-500 שנים בסמוך להגעת הפורטוגזים שהתיישבו באי, אלו הקימו באי בסיס צבאי ובתקופתם הרבה נזק נעשה למונומנטים.

במחצית המאה ה-17 האי הועבר לשליטת הבריטים ומתחילת המאה ה-20 החלו מאמצי שיקום של האתר. כיום האתר מתוחזק על ידי משרד הארכיאולוגיה ההודי.

מערות אלפנטה צילום: פאבליק דומיין

ההגעה למערות כרוכה בשייט של כשעה במעבורת לאי. השייט יוצא מהרחבה של ה”גייטווי אוף אינדיה”, לשם כמעט כל תייר שמגיע למומבאי מגיע. מהמזח אליו מגיעה המעבורת למי שמעוניין יש רכבת צעצוע קטנה במסלול של קצת פחות מקילומטר שמקרבת לבסיס הגבעה ואח"כ יש הליכה נוספת של קילומטר כולל טיפוס במדרגות בכדי להגיע לשער הכניסה למונומנט.

*שימו לב – בימי שני האתר סגור למבקרים

————————-

 מאת: רוני ג'ורופי– מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו.

רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו. ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com