עמוד הבית » בין תפיחה לטיפוח: על אסתטיקה וקוסמטיקה בתקופת ההריון

בין תפיחה לטיפוח: על אסתטיקה וקוסמטיקה בתקופת ההריון

צילום shutterstock
במהלך תקופת ההריון עולות שאלות רבות הנוגעות בעיקר לביטחון העובר כמו אילו מאכלים כדאי לצרוך או מה כדאי לשנות, אך מה בנוגע לשגרת הטיפוח היומית שכדאי לסגל? הישארו איתנו למדריך קוסמטי במיוחד.

תקופת ההריון בחייה של אישה אינה פשוטה ומאתגרת במיוחד. היא אורכת תשעה חודשים במהלכם השינוי הוא הדבר הקבוע ביותר ומלווה בחששות ובלחץ מפני הלא נודע שיכולים בתורם לבוא לידי ביטוי גם במראה – אחרי הכל אומרים שלחץ אינו יעיל במיוחד לעור הפנים. בנוסף לשינויים חיצוניים אלו המתרחשים בתקופה זו, שוררת אי וודאות רבה אודות מה מותר ומה אסור לקיים במהלך חודשי ההריון, מה עתיד להתרחש בכל שלב בו, אילו בדיקות יהיה עליה לעבור במהלכו, האם השינויים הצפויים סבירים או דורשים התייעצות מקצועית ועוד.

אמנם כיום ניתן לקבל תשובה מיידית על חלק מהשאלות הללו באמצעות שימוש בטכנולוגיות פופולריות קיימות כמו אפליקציות מעקב שונות וכן בכאלו שניתן למצוא גם אונליין כמו מחשבון הריון, המאפשר מעקב מדוייק אחר שלבי ההריון, אך מה בנוגע לאלו הנוגעות דווקא להרגלי הטיפוח היומיים המהווים חלק בלתי נפרד משגרת חייהן? התשובות לפניכם.

בדיקת התוויות שעל גבי המוצרים

הדבר הראשון שכדאי להכיר הוא שישנם חומרים שרצוי להימנע משימוש בהם במהלך ההריון:

  • רטינול ונגזרות של ויטמין A – עשויים לגרום להתפתחות של מומים בעובר ושימוש בהם אסור לחלוטין כבר בחודשים שקודמים לתקופת ההריון.
  • חומצה סליצילית – חומצה זו מצויה במוצרים רבים, בעיקר בכאלו המשמשים כנגד פצעונים ואקנה אך גם במוצרי אנטי אייג'ינג ובפילינגים מסוימים. במינון גבוה ובשימוש אוראלי יכולה החומצה הסליצילית לגרום אף היא לנזקים בעובר, אולם כדאי להימנע ככל האפשר גם משימוש חיצוני בתכשירים המכילים אותה.
  • מוצרים על בסיס סויה – סויה מגבירה את אפקט הפיגמנטציה המופיע לרוב בתקופת ההריון, כך שרצוי להימנע משימוש במוצרים המכילים אותה, בפרט לנשים שעורן בהיר.
  • משחות אלחוש – יש להימנע ככל הניתן מטיפולים המצריכים שימוש במשחות אלחוש בתקופת ההריון.
  • מוצרים כנגד אקנה שאינם נשטפים מיידית – מוצרים אלו יכילו לרוב את אחד מהחומרים האסורים לשימוש ולכן רצוי להימנע משימוש בהם ככל האפשר.

מלבד חומרים אלו, רצוי להימנע במהלך תקופת ההריון גם מהסרת שיער בשעווה לנשים הסובלות מדליות ברגליים שכן היא עלולה להגביר את התופעה. גם טיפולים באמצעות מחט חשמלית וטיפולי אלקטרוליזה אסורים מאחר והזרם החשמלי עתיד להזיק לעובר. טיפולים קוסמטיים אחרים כדוגמת הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי אחרים, כולל הסרת קעקועים וטיפולי עומק אחרים אינם מומלצים אף הם.

למה כדאי לשים לב?

אמנם לא חל איסור על שימוש באיפור במהלך תקופת ההריון אך כן רצוי לבדוק שמדובר בכזה מינרלי שאינו סותם את הנקבוביות ואינו נספג וכמובן, אינו מכיל את אחד מהחומרים המזיקים. דבר נוסף אליו כדאי לשים לב הוא זמן השהות בג'קוזי או באמבטיה חמה מאד – חום ממושך עלול להזיק לעובר ולכן מומלץ להקפיד על טמפרטורת מים של עד 37 מעלות ועל שהות קצרה יחסית.

מומלץ להימנע גם משימוש בחומרים בעלי ריח חזק כדוגמת אלו המיועדים לצביעת השיער ולטיפולי מניקור וצביעת הציפורניים, שכן למרות היותם לא מזיקים – בתקופת ההריון הם אינם צפויים לשפר במיוחד את ההרגשה. אמנם אין מניעה של ממש אך כדאי מאוד להקפיד על אזור מאוורר היטב בעת השימוש בהם.

הגנה מפני השמש, ניקוי עור הפנים ועיסויים

בין הרגלי הטיפוח החשובים יותר שיש לסגל ולהקפיד עליו הוא השימוש בתכשירים המספקים הגנה מפני קרני השמש. בארצנו החמה והשמשית, מקדם הגנה חזק במיוחד חשוב במיוחד. רצוי להימנע משהות ממושכת בשמש בשעות החמות ביותר – בין עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים וביתר הזמן, להוסיף להקפיד על הגנה מהשמש. בעוד שבתקופת ההריון עולה משמעותית רמת המלנין בגוף, חשיפה ממושכת לשמש עשויה לגרום לפיגמנטציה שתביא בתורה להופעתם של כתמים כהים על העור.

דבר נוסף עליו יש להקפיד הוא ניקוי יסודי של עור הפנים כמדי ערב, מה שמומלץ בפרט עבור נשים הסובלות מאקנה בתקופות ההריון – תופעה שכיחה בקרב הריוניות רבות. כיום ניתן למצוא דרכים יעילות במיוחד לטיפול בתופעה זו וביניהן גם כאלו טבעיות יותר כמו חומץ תפוחים וסודה לשתייה.

עניין חשוב נוסף הוא עדכון בעלי מקצוע שונים כדוגמת מעסים, קוסמטיקאים ורופאי עור במצב ההריון. באופן זה יתאפשרו מתן טיפול מתאים וכן מניעה של שימוש בתכשירים שעלולים להזיק לאישה ההריונית. טיפולי עיסויים בפרט, מומלץ לקיים רק לאחר השבוע ה-16 להריון – כל עוד הם מבוצעים על ידי מעסים מוסמכים, כמובן.

לסיכום, תקופת ההריון מלווה בהתרגשות רבה אך גם בלא מעט חששות ובלבול. רצונה של האישה ההריונית לצבור ידע רב ככל הניתן ולדעת מה מתרחש בתהליך בכל רגע נתון, עשוי להוביל לסימני שאלה רבים בנוגע לכיצד עליה להתנהל ובפרט – מה עתיד להזיק לעובר וממה מומלץ להימנע. נראה שגם בתחום האסתטיקה והטיפוח במהלך ההריון ישנם כמה הרגלים חשובים אותם מומלץ לאמץ וכן כמה שמהם רצוי להימנע. כדי בכל זאת להבטיח תהליך הריון מהנה, מטופח ובעיקר בטוח, יש להקפיד ולעקוב אחר ההוראות, לבצע שימוש בתכשירים מתאימים וחשוב יותר – להתייעץ עם גורמים מקצועיים טרם השימוש.